علیرضا خوشگویان فرد؛ محمد رضا فلسفی نژاد؛ نورعلی فرخی
چکیده
بیپاسخی چالشی اجتنابناپذیر در برابر مطالعات بزرگمقیاس است و میتواند از یک سو موجب اتلاف هزینه، زمان و نیروی انسانی درگیر در گردآوری دادهها شود و از سوی دیگر، مطالعه را از رسیدن به اهدافش به ویژه توزیع نمرات باز دارد. از این رو، روشهای جایگزینی برای برآورد پاسخ پرسشهای بیپاسخ ابداع شدهاند تا امکان استنباط از یک مجموعه ...
بیشتر
بیپاسخی چالشی اجتنابناپذیر در برابر مطالعات بزرگمقیاس است و میتواند از یک سو موجب اتلاف هزینه، زمان و نیروی انسانی درگیر در گردآوری دادهها شود و از سوی دیگر، مطالعه را از رسیدن به اهدافش به ویژه توزیع نمرات باز دارد. از این رو، روشهای جایگزینی برای برآورد پاسخ پرسشهای بیپاسخ ابداع شدهاند تا امکان استنباط از یک مجموعه داده کاملشده را فراهم آورند. این مقاله از طریق شبیهسازی روی یک مجموعه داده واقعی بر اساس یک الگوی طرح آزمایش چندمتغیره، دقت سه مدل جایگزینی را شامل لُجیتهای تراکمی، پاسخ مدرج و پرسشپاسخ تبیینی مورد ارزیابی قرار میدهد. یافتهها نشان میدهند که تحت بیپاسخی تصادفی، جایگزینیهای هر سه مدل در حدی مطلوب قرار دارند هر چند جایگزینیهای مدل پرسشپاسخ تبیینی همواره دقیقتر از دو مدل دیگر است. اگر بیپاسخی غیرتصادفی باشد، تنها در نرخ بیپاسخی 5 درصد به نتایج مطلوبی برای مدل پرسشپاسخ تبیینی دست خواهیم یافت و دقت دو مدل دیگر قابل پذیرش نیست. همچنین، یافتهها حاکی از آن هستند که جایگزینی پرسشهای دارای بیپاسخی و محاسبه نمره کل فرد از ترکیب پاسخهای جایگزینشده و پاسخهای واقعی کمخطاتر از جایگزینی مستقیم نمره کل او است.
محمد رضا فلسفی نژاد؛ نور علی فرخی؛ لیلا بهرامی
چکیده
زمینه: امتحانات نهایی مقطع متوسطه یکی از سرنوشت ساز ترین ابزار های سنجش علمی دانش آموزان است. با توجه به اهمیت این امتحانات، انجام تحقیقات نظام مند در مورد کیفیت و قابلیت سوالات آن ها در تفکیک داوطلبان لازم و ضروری است. هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی و قابلیت سوالات امتحانات نهایی رشته ی تجربی در دو درس زیست شناسی و ...
بیشتر
زمینه: امتحانات نهایی مقطع متوسطه یکی از سرنوشت ساز ترین ابزار های سنجش علمی دانش آموزان است. با توجه به اهمیت این امتحانات، انجام تحقیقات نظام مند در مورد کیفیت و قابلیت سوالات آن ها در تفکیک داوطلبان لازم و ضروری است. هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی و قابلیت سوالات امتحانات نهایی رشته ی تجربی در دو درس زیست شناسی و ادبیات فارسی در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی بود. روش: جامعه آماری، تمام سوالات امتحانات نهایی رشته ی علوم تجربی سال سوم مقطع متوسطه در خرداد ماه 1390 بوده است که برای تعیین ویژگی های روان سنجی آن ها از عملکرد 600 دانش آموز ناحیه یک شهرستان خرم آباد در دو درس مذکور که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، استفاده شد. یافته ها: ضریب اعتبار آزمون های زیست شناسی و ادبیات فارسی با استفاده از آلفای کرونباخ (97/0، 96/0) تعیین گردید. بر اساس CTT، میانگین ضرایب دشواری و تمیز سوالات در آزمون های ادبیات فارسی (65/0 و 57/0) و زیست شناسی (50/0 و 65/0) به دست آمد. در تحلیل IRT؛ مدل دو پارامتری برازش بیشتری با داده ها نشان داد. همچنین، میانگین دشواری و قدرت تشخیص سوالات در مدل های IRT در دروس ادبیات فارسی (69/0- ، 03/1) و زیست شناسی (09/0- ، 96/0) به دست آمد. بیشترین میزان آگاهی دهندگی دو آزمون ادبیات فارسی و زیست شناسی، به ترتیب متعلق به سطوح توانایی (7/0- ،1/0) است و میزان توافق CTT و IRT از نظر قدرت تشخیص در هر دو درس، به ترتیب (36/98% ، 59/93%) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به خطیر بودن تصمیمات مبتنی بر آزمون های سرنوشت ساز، تلویحات استفاده از امتحانات نهایی در گزینش داوطلبان مورد بحث قرار گرفت.