نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،

2 استاد گروه مدیریت آموزشی ،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. رایانامه:

3 استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مدیریت آموزشی ،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

10.22054/jem.2025.83352.3585

چکیده

هدف این پژوهش به تحلیل شایستگی های مؤثر بر پذیرش و بکارگیری فناوری های آموزشی با رویکرد شناختی و انگیزشی در بین مدرسان و مربیان مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور می پردازد. برای دستیابی به این اهداف، از رویکرد ترکیبی استفاده شد. فرآیند جمع آوری داده ها شامل اجرای یک پرسشنامه برای نمونه ای متشکل از 190 مدرسان و مربیان مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور،علاوه بر این، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 18 تن از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه برای جمع آوری بینش عمیق تر انجام شد. از روش تحلیل مضمون، 87 شاخص (گویه) ، 2 بعد اصلی و 12 مولفه قابل شناسایی است، روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شده است. همچنین، برای بررسی روایی سازه از روایی همگرا و واگر و .برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل معادلات ساختاری از نرم افزار Smart PLS استفاده شد.نتایج وضعیت موجود در 12 مولفه شایستگی های یکپارچه ی شناختی و انگیز شی مربیان و مدرسان معنادار می‏باشد . نتایج رتبه بندی بیان می دارد مهارت های حرفه ای مربیان ، توسعه خلاقیت ومیل به نوآوری با استفاده از فناوری و انگیزه تغییر و روحیه کنجکاوی شایستگی اصلی می باشند .نتایج مدل معادلات ساختاری ، نتایج نشان می‌دهد که تمامی مولفه شناسایی شده برای شایستگی یکپارچه ی شناختی و انگیزشی ، به طور معناداری با این سازه ها مرتبط هستند. به عبارت دیگر، این مولفه‌ها به خوبی توانسته‌اند این سازه ها را تبیین کنند. مقادیر مثبت شاخص اعتبار افزونگی برای همه مولفه‌ها نشان‌دهنده برازش خوب مدل و قدرت پیش‌بینی مناسبی است. ضریب تعیین متوسط به را بالا نشان می‌دهد که مدل توانایی خوبی در تبیین واریانس متغیرهای وابسته دارد . مقدار شاخص ریشه میانگین مربعات باقی مانده استاندارد شده و شاخص برازش نرمال به دست آمده نشان‌دهنده برازش مناسب مدل است. و بهبود نسبی مدل نسبت به مدل پایه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling Effective Competencies in the Acceptance and Use of Educational Technologies with a Cognitive and Motivational Approach

نویسندگان [English]

  • Zohreh Ardaghian 1
  • Mohammad Salehi 2
  • ali delavar 3
  • Reza yousefi saeed abadi 4

1 PhD student in educational management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran .

2 Professor of the Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.

3 Professor, Assessment and measurement department, Tabataba’i University, Tehran,

4 Assistant Professor of Educational Management Department, Islamic Azad University, Sari, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to analyze the competencies that affect the acceptance and use of educational technologies with a cognitive and motivational approach among teachers and trainers of technical and vocational centers across the country. The data collection process included administering a questionnaire to a sample of 190 teachers and trainers of technical and vocational centers across the country. In addition, semi-structured interviews were conducted with 18 experts, specialists, and knowledgeable individuals to gather deeper insights. Using the content analysis method, 87 indicators (items), 2 main dimensions, and 12 components can be identified. The face and content validity of the questionnaire has been confirmed by experts. Also, convergent and divergent validity were used to examine the construct validity, and Cronbach's alpha and composite reliability were used to measure reliability. Descriptive and inferential statistical methods and structural equation analysis using Smart PLS software were used to analyze the data. The results of the current situation in 12 components of integrated cognitive and motivational competencies of educators and lecturers are significant. The ranking results indicate that the professional skills of educators, the development of creativity and the desire to innovate using technology and the motivation for change and the spirit of curiosity are the main competencies. The results of the structural equation model show that all the components identified for integrated cognitive and motivational competencies are significantly related to these structures. In other words, these components have been able to explain these structures well. Positive values ​​of the redundancy validity index for all components indicate good model fit and appropriate predictive power. The coefficient of determination of the average shows that the value of the standardized root mean square residual index and the normal fit index obtained indicate a good fit of the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective competencies
  • educational technologies
  • cognitive and motivational approach