نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدرسه و نوآوریهای تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده

2 ارشد تهران مرکزی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسش‌نامه ناگویی هیجانی و رابطه آن با مکانیزم-های دفاعی در معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بودکه به روش نمونه‌گیری در دسترس 500 نفر به عنوان حجم نمونه گروه اول و 90 نفر نیز جهت بازآمایی پرسشنامه در مرحله دوم بصورت تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه ناگویی هیجانی برموند-وُرست (2001) و پرسش‌نامه مکانیزمهای دفاعی اندروز و همکاران (1993) جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند‌گانه گام به گام در نرم‌افزار SPSS-26 و AMOS-24 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، مدل پنج عاملی این پرسشنامه را تایید کرد (026/0RESMA=)، (99/0CFI=)، (91/0GFI=)، (96/0RFI=) همچنین نشان داد که در گام اول مکانیسم دفاعی رشد نیافته با ضریب 428/0 و در گام دوم مکانیسم دفاعی رشد نیافته و مکانیسم دفاعی رشد یافته به ترتیب با ضرایب 438/0 و 176/0 - و در گام سوم مکانیسم دفاعی رشد نیافته و مکانیسم دفاعی رشد یافته و مکانیسم دفاعی روان آزرده به ترتیب با ضرایب 399/0 و 188/0- و 101/0 توان پیش‌بینی ناگویی هیجانی را به طور معنی داری دارند(01/0>P). ضریب پایایی آلفای کرونباخ و بازآزمایی به فاصله 4 هفته به ترتیب در عامل دشورای در توصیف احساسات (93/0،94/0)، دشورای در تشخیص احساسات (86/0،89/0)، دشورای در مدیریت احساسات (93/0،88/0)، دشورای در تفکر عینی(93/0،91/0) و دشورای در تفکر انتزاعی (93/0،87/0) بود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the psychometric features of the emotional dyslexia questionnaire and its relationship with teachers' defense mechanisms

نویسندگان [English]

  • Masoumeh sadat Abtahi 1
  • narges bakhshi 2

1 Assistant Professor, Department of School and educational innovations, science and research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 student in the field ofpsychology., center tehran, Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the psychometric characteristics of the emotional dyslexia questionnaire and its relationship with defense mechanisms in teachers in Tehran in the academic year of 1402-1401. This research was based on the fundamental objective and correlational in terms of the descriptive method. 500 people were randomly selected from the available sampling method as the sample size of the first group and 90 people were randomly selected for the second stage of the questionnaire. Data were collected using the Bermond-Worst (2001) ataxia questionnaire and the Andrews et al. (1993) defense mechanism questionnaire. Data analysis was done with exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha test, Pearson's correlation coefficient and step-by-step multiple regression in SPSS-26 and AMOS-24 software. The results of the confirmatory factor analysis confirmed the five-factor model of this questionnaire (RESMA=0.026), CFI=0.99, GFI=0.91, and RFI=0.96. According to the findings, it can be concluded that alexia and its components have a significant direct relationship with an underdeveloped defense mechanism. Alexia, except for the difficulty in abstract thinking, has a significant direct relationship with a developed defense mechanism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional dyslexia
  • defense mechanisms
  • teachers
بریمانی، ابوالقاسم، دنیوی، رضا، تقی زاده، شهره (1399) اثربخشی روان‌درمانی مثبت نگر بر خوش‌بینی و ناگویی هیجانی معلمان زن بازنشسته مضطرب. پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، 6(2)، 64-49.
بشارت، م. (1387) نارسایی هیجانی و سبک‌های دفاعی. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، 3، 181-190.
بشارت، محمدعلی، حافظی، الهه، مقدم زاده، علی. (1395) آشکارسازی هیجانی و نشخوار خشم. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 11(41)، 26-17.
بشارت، محمدعلی، رنجبر، فرزانه، حافظی، الهه، و رنجبری، توحید. (1397). دشواری تنظیم هیجان و سبک های دلبستگی در نمونه های بیمار و بهنجار. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان‌شناسی بالینی، 13(47)، 87-77.
بشارت، محمدعلی، و گنجی، پویش. (1391) نقش تعدیل‌کننده‌ی سبک‌های دل‌بستگی در رابطه‌ی بین ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی. مجله اصول بهداشت روانی، 14(56)، 35-324.
پهلوان، مرضیه، بشارت، محمدعلی، برجعلی، احمد، و فراهانی، حجه اله (1398) نقش واسطه‌ای ناگویی هیجانی میان سبک های دفاعی ایگو و شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن. فصلنامه علمی پژوهشی بیهوشی و درد، 10(3)، 12-1.
حیدری، علیرضا، عسگری، پرویز، بختیارپور، سعید، حیدرئی، علیرضا، و حافظی، فریبا. (1399). مقایسه تمایزیافتگی خود، بخشودگی بین فردی و ناگویی خلقی در معلمان زن با رضایت زناشویی بالا و پایین، مجله دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد، 63(6)، 3087-3078.
دادستان، ‌پریرخ، علی‌بخشی، ‌سیده زهرا، و پاکدامن، ‌شهلا. (1386). سبک‌های مکانیسم دفاعی در انواع شخصیت خود دوستدار، یک همبستگی بنیادی. روان‌شناسی تحولی روان شناسان ایرانی، 18(5)، 99-110.‎
رحیم زاده، عباس، کرد، بهمن، و اپروز، کمال. (1399) رابطه سبک‌های دفاعی و ناگویی هیجانی با داشتن افکار خودکشی. فصلنامه روان‌شناسی تحلیلی شناختی، 11(40)، 24-13.
زوار، تقی، بهاری، پروین، عبدالهی، صیاد، و دلخوش، واقف. (1400) نقش مدیریت مشارکتی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی مدیران در رضایت شغلی معلمان متوسطه اول: آزمون میانجیگری خلاقیت مدیران. مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، 10(1)، 172-149.
شمسعلی، زهرا، ربیعی، مهدی، و راه نجات، امیرمحسن. (1396). بررسی ارتباط تجربه هیجانی و استفاده از راهبردهای دفاعی با علائم وسواس اجباری. پرستار و پزشک در رزم، 5(16)، 12-18.
نصیری، منصور، دنیوی، رضا، و دوستی، یارعلی. (1399). نقش میانجی مکانیسم‌های دفاعی در رابطه بین سیستم‌های مغزی رفتاری با ناگویی هیجانی در دانشجویان، نشریه روان پرستاری، 8(3)، 68-58.
نیک اندام کرمانشاهی، حسین، صفائی راد، ایرج، عرفانی، نصراله، و یاراحمدی، یحیی. (1398). نقش کمال‌گرایی منفی، دشواری تنظیم هیجانی و خود ناتوان‌سازی در پیش‌بینی دل‌زدگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر متوسطه دوره دوم. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2)، 155-180.‎
Andrews, G., Singh, M., & Bond, M. (1993). The defense style questionnaire. Journal of nervous and mental disease, 4, 246-256.
Basharat, M. (2008) Emotional deficiency and defensive styles. Scientific Research Journal of Principles of Mental Health, 3, 181-190. [In Persian]
Basharat, M, A., & Ganji, P. (2012). The moderating role of attachment styles in the relationship between emotional ataxia and marital satisfaction. Journal of Principles of Mental Health, 14(56), 324-35. [In Persian]
Basharat, M. A., Hafizi, G., & Moghadamzadeh, A. (2015) Emotional disclosure and rumination of anger. Thought and Behavior Quarterly in Clinical Psychology, 11(41), 17-26. [In Persian]
Berimani, A., Dinavi, R., & Taghizadeh, S. (2019) Effectiveness of positive psychotherapy on optimism and emotional ataxia of anxious retired female teachers. Research Journal of Positive Psychology, 6(32), 64-49. [In Persian]
Costa, A. P., Steffgen, G., & Vögele, C. (2019). The role of alexithymia in parent–child interaction and in the emotional ability of children with autism spectrum disorder. Autism Research, 12(3), 458-468.
Dadestan, P., Alibakshi, S. Z., & Pakdaman, S. (1386). Defense mechanism styles in self-loving personality types, a fundamental correlation. Evolutionary Psychology of Iranian Psychologists, 18(5), 99-110. [In Persian]‎
De Vroege, L., Emons, W. H., Sijtsma, K., & Van der Feltz-Cornelis, C. M. (2018). Alexithymia has no clinically relevant association with outcome of multimodal treatment tailored to needs of patients suffering from somatic symptom and related disorders. A clinical prospective study. Frontiers in psychiatry, 9, 292.
Fang, S., Chung, M. C., & Wang, Y. (2020). The Impact of Past Trauma on Psychological Distress: The Roles of Defense Mechanisms and Alexithymia. Frontiers in Psychology, 11. doi:10.3389/fpsyg.2020.00992.
Golman, D. (2019). Emotional Intelligence. Tehran: Nasl Noandish.
Heydari, A., Askari, P., Bakhtiarpour, S., Heidarai, A., & Hafizi, F. (2019) Comparison of self-differentiation, interpersonal forgiveness and ataxia in female teachers with high and low marital satisfaction. Mashhad University of Medical Sciences Journal, 63(6), 3087-3078. [In Persian]
Humphreys, T. P., Wood, L. M., & Parker, J. D. (2009). Alexithymia and satisfaction in intimate relationships. Personality and Individual Differences, 46(1), 43-7.
Ibarra, H., & Andrews, S. B. (1993). Power, social influence, and sense making: Effects of network centrality and proximity on employee perceptions. Administrative science quarterly, 277-303.
Klein, L. A. (2004). Sensor and data fusion: a tool for information assessment and decision making (Vol. 138). SPIE press.
Komaki, G. (2013). Somatization and psychosomatic symptoms. Sperliger.
Legg, T. (2019). Top 10 defense mechanisms: what are they and how they help us cope. https://www.healthline.com/health/mental-health/defense-mechanisms.
Lenzo, V., Barberis, N., Cannavò, M., Filastro, A., Verrastro, V., & Quattropani, M. C. (2020). The relationship between alexithymia, defense mechanisms, eating disorders, anxiety and depression. Rivista di psichiatria, 55(1), 24-30.
Ziadni, M. S., Jasinski, M. J., Labouvie-Vief, G., & Lumley, M. A. (2017). Alexithymia, defenses, and ego strength: Cross-sectional and longitudinal relationships with psychological well-being and depression. Journal of happiness studies18, 1799-1813.
Nasiri, M., Dinavi, R., Dosti, Y. A. (2019). Mediating role of defense mechanisms in the relationship between behavioral brain systems and emotional ataxia in college students. Psychiatry Journal, 8(3), 58-68. [In Persian]
Nik Andam Kermanshahi, H., Safaei Rad, I., Erfani, N., & Yar Ahmadi, Y. (2021). The role of negative perfectionism, difficulty in emotional regulation and self-disability in predicting academic boredom in high school male students. Journal of School Psychology10(2), 155-180. doi: 10.22098/jsp.2021.1184 [In Persian]‎
Özsoy, F., & Taşcı, İ. (2020). Defense Mechanisms, Dissociation, Alexithymia and Childhood Traumas in Chronic Migraine Patients. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 39(1), 101–113. doi:10.1007/s10942-020-00357-0.
Pahlevan, M., Besharat, M. A., Borjali, A., Farahani, H. (2019). The mediator role of alexithymia between ego defense styles and the intensity of pain in patients with chronic pain. Anesthesia and Pain Scientific Research Quarterly, 10(3), 1-12. [In Persian]
Rahimzadeh, A., Kurdish, B., Eprooz, K. (2019). The relationship between defensive styles and emotional ataxia with having suicidal thoughts, Cognitive Analytical Psychology Quarterly, 11(40), 13-24. [In Persian]
Sarno, I., Madeddu, F., & Gratz, K. L. (2010). Self-injury, psychiatric symptoms, and defense mechanisms: Findings in an Italian nonclinical sample. European Psychiatry, 25, 136-145.
Shamsali, Z., Rabiei, M., & Rah Nejat, A. M. (2016). Investigating the relationship between emotional experience and the use of defense strategies with obsessive-compulsive symptoms. Nurse and doctor in battle, 5(16), 12-18. SID. https://sid.ir/paper/246146/fa.‎ [In Persian]
Zwar, T., Behari, P., Abdullahi, S., & Delkhosh, W. (1400). The role of cooperative management and managers' social responsibility in the job satisfaction of primary school teachers: the mediation test of managers' creativity. Management on training organizations, 10(1), 149-172. [In Persian]