نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تهران. ایران.

2 گروه مبانی‌ فلسفی و ‌اجتماعی‌ آموزش پرورش، دانشکده‌روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

ارزش‌های اخلاقی موضوعی مورد علاقه برای پژوهشگران و عامه مردم است. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه سنجش ارزش‌های اخلاقی (EVA) بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 1401- 1400 در دانشگاه تهران بودند که 422 نفر از آن‌ها در پژوهش شرکت کردند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های سنجش ارزش‌های اخلاقی (پادیلا-واکر و جنسن، 2016)، ادراک شایستگی (هارتر، 1989)، تعهد مذهبی (ورتینگتون و همکاران، 2003) و کیفیت روابط بین‌فردی (پیرس و همکاران، 1991) که به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار گرفت، پاسخ دادند. تحلیل‌‌ها در چند گام شامل تحلیل‌آیتم، تحلیل‌عاملی‌اکتشافی، تحلیل‌عاملی‌تاییدی، محاسبه پایایی و روایی همگرا انجام شد. نتایج تحلیل‌آیتم نشان داد تمام آیتم‌ها از کفایت لازم برخوردار هستند. تحلیل‌عاملی‌اکتشافی منجر به استخراج سه عامل شد که به ترتیب بر‌اساس اندازه ارزش‌ویژه، عامل‌های اخلاق مبتنی بر الوهیت، اخلاق مبتنی بر جمع و اخلاق مبتنی بر خودمختاری بودند. تحلیل‌عاملی‌تاییدی مرتبه دوم نیز ساختار سه عاملی به همراه یک عامل کلی ارزش‌های اخلاقی را تایید کرد. روایی همگرا، پایایی کل و پایایی عامل‌ها مناسب بود؛ بنابراین پرسشنامه سنجش ارزش‌های اخلاقی در جامعه دانشجویان ایرانی دارای پایایی و روایی مناسب است و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار معتبر برای سنجش ارزش‌های اخلاقی در دانشجویان استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties of the Ethical Values Assessment questionnaire in university students: three ethics approach to moral psychology

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Khadijeh Amirian 1
  • Afzal Sadat Hoseini Dehshiri 2

1 The student of Ph.D. in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran. Tehran, Iran

2 Department of Philosophical and Social Foundations of Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran

چکیده [English]

Ethical values are a subject of academic and public interest. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Ethical Values Assessment (EVA). The study population was all students studying at the University of Tehran in 1400-1401, of whom 422 participated in the study. The sample size was determined using Cochran's formula. Participants responded to the Ethical Values Scale (Padilla-Walker & Jensen, 2016), Self Perception Profile for Children (Harter, 1989), Religious Commitment Inventory (Worthington et al., 2003), and the quality of relationships inventory (Pierce et al., 1991), which were provided to them online. The analyzes were performed with SPSS22 and Amos22 and in several steps including item analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, reliability and convergent validity. Results: The results of item analysis showed that all items are sufficient. Exploratory factor analysis led to the extraction of three factors, which were (Based on eigenvalue): ethics of divinity, Community and autonomy. The second-order confirmatory factor analysis also confirmed the three-factor structure along with a general factor of ethical values. The convergent validity of this questionnaire and the total reliability and the reliability of the factors also were appropriate. The questionnaire for measuring ethical values in the Iranian student community has good reliability and validity; Therefore, it can be used as a valid tool to measure ethical values in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reliability
  • Ethical Values Assessment Questionnaire
  • Exploratory Factor Analysis
  • Confirmatory Factor Analysis
  • Convergent Validity
اکبری زردخانه، سعید، احمدی، فرشاد، مهدوی، مجتبی. (1396). انطباق‌سازی نسخه فارسی آزمون نقایص‌ شناختی برای افراد بهنجار: یک مطالعه مقدماتی. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، ۵ (۴)، ۳۰-۲۱. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2781-fa.html
ایران‌نژاد، زهره،؛ و مختارزاده، مریم. (1395). بررسی رابطه شادکامی با مؤلفه‌های تعهد مذهبی، سومین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/67782
شهسواری، سهیلا. (1383). بررسی مقایسه‌ای ابعاد متفاوت خودادراکی دانش‌آموزان دختر و پسر ناشنوا، نابینا و عادی در مقطع راهنمایی شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
فولادی، حفیظ الله. (1391). مروری بر عوامل مؤثر در تغییر ارزش‌ها در جامعه دینی. فصلنامه علمی-پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی. 4(7)، 24-7.
معاونت آموزشی دانشگاه تهران. (تاریخ بازدید: 30 اردیبهشت 1401). دانشگاه تهران https://academics.ut.ac.ir/
نبوی، فرزانه. (1399). اثربخشی قصه‌درمانی بر ادراک شایستگی و مهارت‌های اجتماعی پسران بی‌سرپرست و بدسرپرست. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شاهرود.
نظری، زهرا، خضری مقدم، نوشیروان، و نظری، آسیه. (1396). رابطه کیفیت روابط (حمایت اجتماعی ادراک‌شده، تعارض‌های بین فردی، عمق روابط) با شدت درد زایمان طبیعی. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی سلامت. 6(22)، 20-34. 20.1001.1.23221283.1396.6.22.2.6
Affairs Deputy of the University of Tehran. (Accessed: May 20, 2022). University of Tehran https://academics.ut.ac.ir/ [In Persian]
Akbari Zardkhaneh, S., Ahmadi, F., Mahdavi, M. (2018). Standardization Persian version of Cognitive Disability Test among normal individuals: A preliminary study. Journal of Cognitive Psychology, 5(4), 21-30. http://jcp.khu.ac.ir/article-1-2781-fa.html [In Persian]
‏Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. New York, NY: Oxford University Press.
Arnett, J. J., Ramos, K. D., & Jensen, L. A. (2001). Ideological views in emerging adulthood: Balancing autonomy and community. Journal of Adult Development, 8(2), 69-79.‏ https://doi.org/10.1023/A:1026460917338 ‏
Fooladi, H. (2013). A Review on the Factors Affecting the Change of Values ​​in the Religious Community. Biannual Journal of Islam and Social Sciences, 4(7), 7-24. [In Persian]
Giammarco, E. A. (2014). The development and validation of a multidimensional measure of moral orientation (Unpublished master's thesis). London, Canada: The University of Western Ontario.
‏Graham, J., Nosek, B. A., Haidt, J., Iyer, R., Koleva, S., & Ditto, P. H. (2011). Mapping the moral domain. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 366–385. http://dx.doi.org/10.1037/a0021847.
Guerra, V. M., & Giner-Sorolla, R. (2010). The Community, Autonomy, and Divinity Scale (CADS): A new tool for the cross-cultural study of morality. Journal of cross-cultural psychology, 41(1), 35-50.‏ https://doi.org/10.1177/0022022109348919
Guerra, V. M., Giner-Sorolla, R., & Vasiljevic, M. (2013). The importance of honor concerns across eight countries. Group Processes & Intergroup Relations, 16(3), 298-318. ‏ https://doi.org/10.1177/1368430212463451
Haidt, J., & Joseph, C. (2004). Intuitive ethics: How innately prepared intuitions generate culturally variable virtues. Daedalus, 133, 55–66. http://dx.doi.org/10.1162/0011526042365555.
Haidt, J., Koller, S. H., & Dias, M. G. (1993). Affect, culture, and morality, or is it wrong to eat your dog? Journal of personality and social psychology, 65(4), 613-628.‏ https://doi.org/10.1037/0022-3514.65.4.613
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008), “Equation modelling: Guidelines for determining model fit”, Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60. https://doi.org/10.21427/D7CF7R.
İlaslan, E., Geçkil, E., Kol, E., & Erkul, M. (2021). Examination of the professional values of the nurses and the associated factors. Perspectives in psychiatric care, 57(1), 56-65.‏ 10.1111/ppc.12524
Iransnejad, Z., and Mokhtarzadeh, M. (2016). Investigating the relationship between happiness and components of religious commitment, Third National Scientific Research Congress on Development and Promotion of Educational Sciences, Psychology, Sociology and Social and Cultural Sciences of Iran, Tehran. https://civilica.com/doc/67782 [In Persian]
Jensen, L. A. (2008). Through two lenses: A cultural-developmental approach to moral reasoning. Developmental Review, 28 (3), 289–315. https://doi.org/10.1016/j.dr.2007.11.001
Jensen, L. A. (2015). Moral development in a global world: Research from a cultural developmental perspective. New York, NY: Cambridge University Press.
Kapadia, S., & Bhangaokar, R. (2015). An Indian moral worldview: Developmental patterns in adolescents and adults. In L. A. Jensen (Ed.), Moral development in a global world: Research from a cultural-developmental perspective (pp. 69–91). New York, NY: Cambridge University Press.
Kaya, H., Işik, B., Şenyuva, E., & Kaya, N. (2017). Personal and professional values held by baccalaureate nursing students. Nursing Ethics, 24(6), 716-731. ‏ https://doi.org/10.1177/0969733015624488
Lumen. (2021). Ethics, an Overview.
Miller, J. (2001). Culture and moral development. In D. Matsumoto (Ed.). The handbook of culture and psychology (pp.151-170). New York: Oxford University Press.
Miller, J. G. (2015). Commentary: Taking culture and context into account in understanding moral development. In L. A. Jensen (Ed.), Moral development in a global world: Research from a cultural-developmental perspective (pp. 195–203). New York, NY: Cambridge University Press.
Nabavi, F. (2020). The Effectiveness of Story Therapy on Competency Perceptions and Social Skills of Orphan and Mistreated Children. Master's Thesis, Azad University of Shahroud. [In Persian]
Naikoo, B. A., & Bhat, S. A. (2016). Modernization in relation to value orientation of college going students: A study of Kashmir valley. Indian Journal of Health and Wellbeing, 7(4), 446-448.
Nazar, Z., Khezri Moghadam, N., & Nazari, A. (2017). The relationship between the quality of relationships (social support, interpersonal conflict, the depth of relations) and natural labor pain. Health Psychology, 6(22), 20-34. 20.1001.1.23221283.1396.6.22.2.6 [In Persian]
Padilla-Walker, L. M., & Jensen, L. A. (2016). Validation of the long-and short-form of the Ethical Values Assessment (EVA) A questionnaire measuring the three ethics approach to moral psychology. International Journal of Behavioral Development, 40(2), 181-192.‏   https://doi.org/10.1177/0165025415587534
Padilla-Walker, L. M., & Nelson, L. J. (2015). Moral worldviews of religious emerging adults: Three patterns of negotiation between development and culture. In L. A. Jensen (Ed.), Moral development in a global world: Research from a cultural-developmental perspective (pp. 92–116). New York, NY: Cambridge University Press.
Pierce, G. R., Sarason, I. G., & Sarason, B. R. (1991). General and relationship-based perceptions of social support: Are two constructs better than one? Journal of personality and social psychology, 61(6), 1028- 1039. ‏ https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.6.1028
Ram, N., Khoso, I., Jamali, M. B., & Shaikh, F. M. (2011). Ethical issues in private commercial banks in Pakistan. Australian Journal of Business and Management Research, 1(7), 78-82. ‏
Shahsavari, S. (2004). A comparative study of different dimensions of self-perception in deaf, blind, and normal female and male students at the middle school in Isfahan. Master's thesis, Shiraz University. [In Persian]
Shweder, R. A. (2003). Why do men barbecue? Recipes for cultural psychology. Harvard University Press.‏
Shweder, R., Much, N., Mahapatra, M., & Park, L. (1997). The “big three” of morality (autonomy, community, divinity) and the “big three” explanations of suffering. In A. Brandt & P. Rozin (Eds.), Morality and Health (pp. 119-169). London: Routledge.
Sunar, D. (2009). Suggestions for a new integration in the psychology of morality. Social and Personality Psychology Compass, 3(4), 447–474. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2009.00191.x
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (4th Ed.). Boston, M A: Allyn and Bacon.
Trommsdorff, G. (2015). Commentary: The next step for the cultural-developmental approach: From moral reasoning to moral intentions and behavior. In L. A. Jensen (Ed.), Moral development in a global world: Research from a cultural-developmental perspective (pp. 204–218). New York, NY: Cambridge University Press.
Vauclair, C.-M., & Fischer, R. (2011). Do cultural values predict individuals’ moral attitudes? A cross-cultural multilevel approach. European Journal of Social Psychology, 41(5), 645-657. https://doi.org/10.1002/ejsp.794
Worthington, Jr, E. L., Wade, N. G., Hight, T. L., Ripley, J. S., McCullough, M. E., Berry, J. W., & O'Connor, L. (2003). The Religious Commitment Inventory-10: Development, refinement, and validation of a brief scale for research and counseling. Journal of counseling psychology, 50(1), 84-96. https://doi.org/10.1037/0022-0167.50.1.84
Zhang, Y., & Li, S. (2015). Two measures for cross-cultural research on morality: Comparison and revision. Psychological reports, 117(1), 144-166.‏ https://doi.org/10.2466/08.07.PR0.117c15z5