نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

هدف این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه‌ی خرد بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان ساکن شهر همدان بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس 440 نفر از آنان انتخاب شدند. سپس برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته خرد بر روی آنان اجرا گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 58 گویه‌ از 121 گویه‌ی آزمون و بعد گشودگی تجربه از 9 بعد آن حذف شده و 63 گویه بار عاملی بالا را نشان داد. یافته-ها حاکی از آن است که 8 بعد پرسشنامه در مجموع 80/41 درصد از واریانس گویه‌ها را تبیین کرده است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ و بازآزمایی پرسشنامه خرد به ترتیب 85/0 و 87/0 به دست آمد که سطح مطلوبی از پایایی را نشان می‌دهد. بنابراین هماهنگی بین ابعاد با نمره کل قابل قبول است. روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته در سطح مطلوبی قرار دارد و نشان می‌دهد که پرسشنامه از کفایت لازم برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction and validation of a wisdom questionnaire

نویسندگان [English]

  • Maryam Asoodeh 1
  • Rasool Kord noghabi 2

1 student

2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the validity and reliability of the wisdom questionnaire. The population was all the citizens living in Hamadan. in doing so, 440 individuals were selected by convenience sampling procedure. Then, in order to collect data, a researcher-made questionnaire was administered to the participants of the study. The results of factor analysis showed that 58 items from 121 items were eliminated and the opening of the experience was removed from 9 dimensions and 63 items showed high factor loading. Findings indicate that 8 dimensions of the questionnaire had a total variance of 41.81%. Cronbach's alpha reliability coefficient and the test-retest of the wisdom questionnaire were 0.85 and 0.87, respectively, which indicates an acceptable level of reliability. Therefore, coordination between dimensions with total score is acceptable. The validity and reliability of the researcher-made questionnaire are at the acceptable level and indicates that the questionnaire is good enough.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reliability
  • factor analysis
  • wisdom questionnaire
اسعدی، سمانه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1394). تحول خردمندی از دوره نوجوانی تا سالمندی. مجله روانشناسی، (1)9، 52-37.
اکبری، عباس؛ هاشمی، سهیلا و خبازی­کناری، مهدی (1395). بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس خردمندی. پژوهش­نامه روانشناسی مثبت، (2) 2، 33- 19.
دستا، مهدی؛ شکری، امید؛ پاکدامن، شهلا و فتح­آبادی، جلیل (1399). مفهوم خرد در ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، (3)13.
سلمانی­اردانی، محمدعلی؛ شهریاری­احمدی، منصوره و دوایی، مهدی (1399). تعیین ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه سنجش خردمندی دانش­آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک، (4)7.
شولتز، دوآن (1393). روان­شناسی کمال: الگوی شخصیت سالم. ترجمه­ی گیتی خوشدل. تهران: پیکان.
کرد نوقابی، رسول و دلفان بیرانوند، آرزو (1395). نظریه­های ضمنی خرد در ایران: بررسی پدیدار شناختی. پژوهش­نامه روانشناسی اسلامی، سال دوم، 3، 105-78.
کردنوقابی، رسول؛ کرمی و نساء؛ دلفان­بیرانوند، آرزو و نظری، نجمه (1396). بررسی تطبیقی ویژگی­های رفتار خردمندانه در شخصیت زال براساس مدل سه بعدی خرد آردلت. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش­های ادبیات تطبیقی، (1)6.
محمدی، اکبر و شوقی، بهزاد (1400). معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی تربیتی و کاربردهای یادگیری آن با توجه به نظریه­های آموزشی. فصلنامه ایده­های نوین روانشناسی،(13) 9، تابستان 1400.
منظمی­تبار، فریبا؛ کردنوقابی، رسول؛ رشید، خسرو و یعقوبی، ابوالقاسمی (1398). ساخت و اعتباریابی آزمون خرد براساس مؤلفه­های ایرانی. فصلنامه اندازه­­گیری تربیتی، (36) 9، 117-91.
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on aging, 25(3), 275-324. https://doi.org/10.1177/0164027503025003004.
Bergsma, A., & Ardelt, M. (2012). Self-reported wisdom and happiness: An empirical investigation. Journal of happiness studies, 13(3), 481-499. https://link.springer.com/ content/pdf/10.1007/s10902-011-9275-5.pdf.
Bluck, S., & Gluck, J. (2005). From the Inside Out: People's Implicit Theories of Wisdom. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom: Psychological perspectives. 84–109. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511610486.005.
Hall, G. S. (1922). Senescence: The second half of life. New York: Appleton.
Jason, L. A., Reichler, A., King, C., Madsen, D., Camacho, J., & Marchese, W. (2001). The measurement of wisdom: A preliminary effort. Journal of community psychology, 29(5), 585-598.
Jeste, D. V., Lee, E. E., Cassidy, C., Caspari, R., Gagneux, P., Glorioso, D., ... & Blazer, D. (2019). The new science of practical wisdom. Perspectives in biology and medicine, 62(2), 216. doi: 10.1353/pbm. 2019.0011.
Kunzmann, U., & Baltes, P. B. (2005). The Psychology of Wisdom: Theoretical and Empirical Challenges. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom: Psychological perspectives, 110–135. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO978051161 048 6.006.
Le, T., & Levenson, M. R. (2005). Wisdom: What’s love (and culture) got to do with it. Journal of Research in Personality, 39(4).
Osterlund, L. C. (2014). Wisdom in the counseling relationship. Jesuit Higher Education, 3(2), 74-84.
Staudinger, U. M., & Gluck, J. (2011). Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field. Annual review of psychology, 62, 215-241. https://doi.org/10. 1146/annurev. psych.121208.131659.
Sternberg, R. J. (1998). A balance theory of wisdom. Review of general psychology, 2(4), 347-365. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.4.347.
Sternberg, R. J. (2004). What is wisdom and how can we develop it?. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591(1), 164-174. https://doi.org/10.1177/000271620 3260097.
Takahashi, M. (2013). Wisdom of the east and west: A relational developmental systems perspective. In The scientific study of personal wisdom. Springer, Dordrecht. 251-263. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7987-7_12.
Takahashi, M., & Overton, W. F. (2005). Cultural Foundations of Wisdom: An Integrated Developmental Approach. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom: Psychological perspectives. Cambridge University Press. 32–60. https://doi.org/10.1017/C BO9780511610486.003.
Van Hiel, A., Kossowska, M., & Mervielde, I. (2000). The relationship between openness to experience and political ideology. Personality and Individual Differences, 28(4), 741-751. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00135-X.  
Walsh, R., & Reams, J. (2015). Studies of Wisdom: A special issue of integral review. Integral Review, 11(2),1-6.http://drrogerwalsh.com/wp-content/uploads/2009/07/Studies-of-Wisdom-Walsh-Reams-Integral-Review-2015.pdf.
Webster, J. D. (2007). Measuring the character strength of wisdom. The International Journal of Aging and Human Development, 65(2), 163-183. https://doi.org/10.2190/AG.65.2.d.
Yang, S. (2014). Wisdom and good lives: A process perspective. New Ideas in Psychology,31(3), 194-201.