نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دانشگاه شهید چمران اهواز

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

چکیده
این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه "چگونه من فکر می کنم" برای سنجش تحریف های شناختی در دانش آموزان ایرانی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات روان سنجی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر دزفول در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آن ها تعداد 316 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه چگونه من فکر می کنم و پرخاشگری باس و پری (جهت روایی همگرا (را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS 20 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از شش عامل تشکیل شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است . روایی همگرای این پرسشنامه حاکی از همبستگی رضایت بخش بین ابعاد مقیاس "چگونه من فکر می کنم" با پرسشنامه پرخاشگری بود (01/0 >p). ضرایب آلفای کرونباخ و دونیمه سازی برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 66/0 تا 92/0 نوسان داشت. نتیجه اینکه، نسخه فارسی پرسشنامه "چگونه من فکر می کنم"، برای سنجش تحریف های شناختی در دانش آموزان ایرانی، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در موقعیت های پژوهشی، آموزشی و بالینی استفاده کرد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric properties of the "How I think" questionnaire to measure cognitive distortions in Iranian students

نویسندگان [English]

  • abdolreza akbari 1
  • Gholamhossein Maktabi 2
  • morteza omidian 2
  • Askar Atashafrouz, 3

1 دانشگاه شهید چمران اهواز

2 Department of psychology, faculty of educational science and psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده [English]

Abstract
The aim of this study was to investigate the validity, reliability and factor structure of the "How I Think" questionnaire to assess cognitive distortions in Iranian students. The present research design is descriptive and psychometric studies. The statistical population of this study included all male high school students in city Dezful in the academic year 1399-1400, from which 316 students were selected by multi-stage random sampling and completed the How I think and Bass and Perry Aggression Questionnaires (for Convergent validity). Factor analysis, Cronbach's alpha and Pearson correlation were used to analyze the data using SPSS and AMOS 20 software. The results of factor analysis showed that the questionnaire consists of six factors and has good fit indices. The convergent validity of this questionnaire indicated a satisfactory correlation between the dimensions of the scale "How I think" with the Aggression Questionnaire (p <0.01). Cronbach's alpha and Split- half coefficients for the whole scale and its dimensions ranged from 0.66 to 0.92.
The conclusion is that the Persian version of the "How do I think" questionnaire for measuring cognitive distortions in Iranian students has acceptable psychometric properties and can be used as a valid tool in research, educational and clinical situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Cognitive distortions
  • Factor structure
  • Students
برنز، دیوید. (1990). از حال بد به حال خوب (شناخت درمانی). ترجمه مهدی قراچه داغی (1392)، تهران: آسیم.
قاسمی، وحید. (1390). برآورد حجم بهینه نمونه در مدل‌های معادله ساختارى و ارزیابى کفایت آن براى پژوهشگران اجتماعى. مجله جامعه‌شناسی ایران، 12(4)، 138-161.
محمدی، نوراله. (1385). بررسی مقدماتی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه پرخاشگری بأس پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 25(4)، 135-151.
References
Ara, E. (2015). Measuring Self-Serving Cognitive Distortions: An analysis of the Psychometric Properties of the How I think Questionnaire (HIT-16-Q). The International Journal of Indian Psychology, 3(7):48-56.
Ara, E., & Shah, S.A. (2015). Validating “How I Think” Questionnaire - Measuring Self-Serving Cognitive Distortions among Adolescents in Kashmir. International Journal of Physical and Social Sciences, 5(6): 117-130.
Bandura, A. (2002). Selective moral disengagement in the exercise of moral agency. Journal of Moral Education, 31(2), 101-119.
BarrigaandGibbs, J.C. (1996). Measuring cognitive distortion in antisocial youth: development and preliminary validation of the How I Think Questionnaire. Aggress Behav, 22 (5), 333–343.
Barriga, A. Q., Landau, J. R., Stinson, B. L., Liau, A. K., & Gibbs, J. C. (2000). Cognitive distortion and problem behaviors in adolescents. Criminal Justice and Behavior, 27(1), 36-56.
Barriga, A. Q., Gibbs, J. C., Potter, G. B., & Liau, A. (2001). How I Think (HIT) questionnaire manual. Champaign: IL: Research Press
Bacchini, D., Angelis, G.D., Affuso, G., Brugman, D. (2015). The Structure of Self-Serving Cognitive Distortions: A Validation of the “How I Think” Questionnaire in a Sample of Italian Adolescent. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 1–18.
Crick & Dodge, K. A. (1996). Social information-processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child Development, 67(3), 993-1002.
Fernandez M. E., Rodriguez J. M., Barriga A. and Gibbs, J. (2013). Psychometrical properties of the “How I Think” Questionnaire (HIT-Q) in adolescents. Psicothema, Vol 25, No. 4, 542-548.
Gibbs, J. C., Potter, G. B., & Goldstein, A. P. (1995). The EQUIP program: Teaching youth to think and act responsibly through a peer-helping approach. Research Press.
Gibbs & Barriga, A.Q., & Potter, G.B. (2001). How I Think (HIT) questionnaire. Champaign IL: Research Press
Gini G., Pozzoli, T. (2013). Developmetrics Measuring self-serving cognitive distortions A meta-analysis of the psychometric properties of the How I Think Questionnaire (HIT). European Journal of Developmental Psychology, 10 (4), 510–517.
Nas, C. N., Brugman, D. and Koops, W. (2008). Measuring Self-Serving Cognitive Distortions with the “How I Think” Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment; Vol. 24(3):181–189.
Plante, N., Daigle, M. S., Gaumont, C., Charbonneau, L., Gibbs, J., & Barriga, A. (2012). Validation of the „How I Think Questionnaire‟ in a Population of French-speaking Adolescents with Externalizing Behaviors. Behavioral Sciences & the Law, 30(2), 196-210
RezaulandTaslima, B. (2016). The How I Think questionnaire: Assessing its psychometric properties in Bangladeshi culture, Asian Journal of Psychiatry. (21), 9–16.
Rahim, K. M., Syariani, M. S. N., Azizah, O., & Ayu, M. S. G. (2013). Factorial validation of “How I Think” questionnaire among male inmates in Malaysia. Malaysian Journal of Psychiatry, 22(2), 19-32.
Wallinius, M., Johansson, P., Larden, M., Dernevik, M. (2016). Self-Serving Cognitive Distortions And Antisocial Behavior Among Adults And Adolescents. Criminal Justice And Behavior, 38 (3), 286-301.
 
 استناد به این مقاله: اکبری، عبدالرضا، مکتبی، غلامحسین، امیدیان، مرتضی و آتش‌افروز، عسکر. (1401). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه "چگونه من فکر می‌کنم" برای سنجش تحریف‌های شناختی در دانش‏آموزان ایرانی. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 12(47)، 55-73. doi: 10.22054/jem.2022.59182.2156
 Educational Measurement is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.