نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
- کریم عبدالمحمدی 1
- فرهاد غدیری صورمان آبادی 2
- خوشدوی ابراهیم زاده 2
- امیر علیزاده 3
- مصطفی زارعان 4
- فهیمه نورافکن 5
1 دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مدرس دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی،گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی ، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران
5 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران.
چکیده
با توجه به گستردگی مشکلات رشدی - رفتاری ، پرسشنامههای موجود جنبه های محدودی از این مشکلات را ارزیابی مینمایند. پرسشنامه مشکلات رشدی - رفتاری (FTF) نسبت به سایر ابزارها جامعیت بیشتری دارد و با یک نگاه جامع نسبت به این مشکلات ساخته شدهاست. هدف از پژوهش حاضر، اعتبارسنجی این پرسشنامه در جامعه ایرانی میباشد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می باشد، نمونهای با حجم 700 نفر با روش نمونه گیری خوشهای از استانهای تهران،آذربایجان شرقی، اصفهان، اهواز و کردستان انتخاب شدند، 55 آزمودنی به دلیل پاسخ ناقص به پرسشنامه ها از تحلیلهای آماری کنار گذاشته شدند و به این ترتیب نمونه نهایی مورد پژوهش به 645 مادر تقلیل یافت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. پرسشنامه حاضر از هجده بعد شکل گرفته که ضرایب پایایی ابعاد پرسشنامه بین 486/0 (نقص در سازماندهی) تا 916/0 (نقص مهارت تحصیلی) قرار دارند. و همچنین با توجه به شاخص های برازش گزارش شده، مشخص شده که مدل شش عاملی بهترین مدل از نظر برازش محسوب می شود. بنابر یافتههای پژوهش حاضر، پرسشنامه مشکلات رشدی - رفتاری ( FTF) در جامعه ایرانی به عنوان ابزار سنجش مشکلات رشدی - رفتاری اعتبار مطلوبی دارد و در تحقیقات و کارهای بالینی به عنوان یک ابزار معتبر قابل استفاده میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric properties of developmental -Behavioral problems Questionnaire (FTF 5-15) in Iranian Children aged 5-15 years
نویسندگان [English]
- karim abdolmohamadi 1
- Ghadiri Sourman Abadi Farhad 2
- Khoshdavi Ebrahimzadeh 2
- Amir Alizadeh 3
- Mostafa Zarean 4
- Fahimeh Nourafkan 5
1 Ph.D in Psychology and Education of Exceptional Children, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Ph.D Student in Psychology, Department of Psychology, Urmia University, Urmia, Iran
3 M.A in Educational Psychology, Department of Psychology, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor in Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
5 M.A. in General Psychology, Faculty of Educational Sciences & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
Considering the extent of developmental-behavioral problems, existing questionnaires assess the limited aspects of these problems. Developmental -Behavioral Problem Questionnaire (FTF) is more comprehensive than other tools and made with a comprehensive look at these problems. The purpose of this study was to validate this questionnaire in Iranian society. The present study is descriptive. A sample of 700 individuals was selected through cluster sampling from Tehran, East Azarbaijan, Isfahan, Ahvaz and Kurdistan provinces, 55 subjects were excluded from the statistical analysis due to incomplete response to the questionnaires, in this way, the final sample was reduced to 645 mothers. Data were analyzed using SPSS software version 25 and LISREL. The present questionnaire consists of 18 dimensions. The reliability coefficients of the dimensions of the questionnaire are between 0/486 (defective in organizing) and up to 0/916 (academic skill deficiency). And also with regard to the fitting indicators reported, the six-factor model is considered to be the best-fit model. According to the findings of the present study, the developmental -Behavioral problems (FTF) questionnaire(FTF) in Iranian society as a tool for evaluating developmental-behavioral problems has a good validity. And can be used as a valid tool in clinical and research settings.
کلیدواژهها [English]
- developmental - behavioral problems
- FTF questionnaire
- validity
- reliability