نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،دانشگاه تهران،تهران، ایران.
2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 استادیار گروه مشاوره و روان شناسی تربیتی، تهران، ایران
4 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران.
چکیده
هدف مطالعه حاضر ساخت ابزار نشانگرهای بزرگسالی و میزان اکتساب آنها در میان دانشجویان و تعیین ویژگی های روانسنجی این ابزار بود. نشانگرهای بزرگسالی براساس یک پژوهش کیفی (سلیمانی و حجازی،1397)شناسایی شده بودند. برهمین اساس تعداد 610 دانشجو با دامنه سنی 18تا 29 سال (317پسر و 293دختر) از دانشگاه تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تحلیل عاملی اکتشافی، پرسشنامهای متناسب با بافت ایرانی برای اندازه-گیری نشانگرهای بزرگسالی با 46 گویه با ضریب آلفای کرونباخ 905/0، در شش بعد ساخته شد: تسلط شناختی-هیجانی بر خود، مدیریت و تنظیم امور تا رسیدن به اهداف، توانایی نقشآفرینی در خانواده، پایبندی به ارزشها، استقلال و انتقال نقش. نتایج نشان داد دوره تحولی ظهوربزرگسالی در میان دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد و نشانگرهای بزرگسالی نزد دانشجویان بیشتر به مهارتهای فردی و خانوادگی مربوط می شود و ادراک فرد از بزرگسالی خود با افزایش اکتساب این مهارتها، تناسب دارد. همچنین عوامل اشتغال، استقلال مالی و توانایی اداره خانواده برای مردان و توانایی مراقبت و تربیت فرزند برای زنان ملاک مهم-تری برای اکتساب بزرگسالی نزد دانشجویان محسوب می شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Construction and Psychometric Properties of Markers of adulthood scale among university students: Validity and Reliability
نویسندگان [English]
- zohreh soleimani 1
- Elaheh Hejazi 2
- zahra Naghsh 3
- narjes lari 4
1 M.A. Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor in Educational Psychology and Counseling, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Educational Counseling and Psychology, Tehran, Iran
4 PhD Student of Educational Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to develop markers of adulthood and achievements of them among students and determine its validity and reliability, based on qualitative research that has already been done in phenomenological method (soleimani & Hejazi,1397). For this reason, 610 students aged 18-29 (317 males, 293 females) from Tehran University were selected by available sampling. After exploratory factor analysis, a questionnaire adapted to the Iranian context for measuring adulthood markers was constructed with 46 items and Cronbach's alpha coefficient of 0.905 in six dimensions: cognitive-emotional mastery, management and regulation of tasks for goal achievement, capacity to play a role in the family, adherence to values, independence, and role transition. The results indicated that there was a developmental stage of emerging adulthood among Tehran University students, their perception of adulthood is more relevant to individual and family skills, and an individual's perception of adulthood is proportional to the acquisition of these skills. Also, the factors of employment, financial independence and the capacity to manage family for men and the capacity of child care for women are more important criteria for adulthood achievement for students
کلیدواژهها [English]
- emerging adulthood
- perceived adulthood
- markers of adulthood scale
- gender differences
- university students