احمدی دهقطبالدینی، محمد.، خدایی، ابراهیم.، فرزاد، ولی الله.، مقدم زاد، علی.، و کبیری، مسعود. (1396). کاربرد مدل دوعاملی چند بُعدی نظریّه سؤال-پاسخ جهت تحلیل بُعدیّت و کارکرد افتراقی سؤال، سؤالهای مبتنی بر متن، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (28)، 153-121.
امبرتسون، سوزان.ای. و رایس استیون، پی. (2000). نظریّههای جدید روانسنجی برای روانشناسان (IRT). ترجمة حسنپاشا شریفی، ولیالله فرزاد، مجتبی حبیبی عسگرآباد و بلالایزانلو. (1388). چاپ اوّل، تهران، انتشارات رشد.
ایزانلو، بلال.، بازرگان، عباس.، فرزاد، ولیالله.، صادقی، ناهید.، و کاووسی، امیر. (1393). تفکیک خوشههای سؤال از ابعاد متعامد بر اساس هشت روش تعیین بُعد در دادههای دوارزشی: مورد آزمون ریاضی رشته ریاضی فیزیک کنکور 92-91. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (24)، 218-207.
کرلینجر، فردریک نیکلز. (1986). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمة حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. (1388). چاپ سوم، تهران: انتشارات آوای نور.
جهانی تابش، عذرا. (1396). شناخت اجتماعی. در خرازی، کمال با همکاری جمعی از استادان، مقدمهای بر علوم و فناوریهای شناختی و کاربردهای آن. (1396). چاپ اوّل. تهران: انتشارات سمت. 192-162.
فرخی، نور علی.، حرفه دوست، منصور.، محمدجانی، هیوا.، جباری، ثریا و رعایی، فرزانه. (1393). ویژگیهای روانسنجی باورهای کارآمدی در تدریس ریاضی با استفاده از مدل اعتبار پارهای تعمیم یافته. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (18)، 157-178.
مینایی، اصغر. (1393). کاربرد مدل اندازهگیری راش در ارزشیابی ویژگیهای اندازهگیری آزمون مهارتهای دیداری-حرکتی (TVSM-R). فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 5 (18)، 113-77.
نجاتی، وحید. (1392). پرسشنامه تواناییهای شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روانسنجی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 15 (2)، 19-11.
یونسی، جلیل.، دلاور، علی و فلسفی نژاد، محمد رضا. (1389). بررسی ویژگیهای روانسنجی سؤالهای تخصصی آزمونهای فراگیر رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور در سال 1385. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 1 (2)، 161-131.
Alloway, T. P. (2009). Working memory, but not IQ, predicts subsequent learning in children with learning difficulties. European Journal of Psychological Assessment, 25, 8-92.
Bishop, Y. M. ML., Fienberg, S. E., & Holland, P. W. (1975). Discrete multivariate analysis.Cambridge, MA: MIT Press.
Bock, R. D., & Aitkin, M. (1981). Marginal maximum likelihood estimation of item parameters: Application of an EM algorithm. Psychometrika, 46(4), 443-459.
Cai, L., Du Toit, S. H. C., & Thissen, D. (2011). IRTPRO: User guide. Lincolnwood, IL: Scientific Software International.
Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press.
Chalmers, R. P. (2012). Mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment, Journal of Statistical Software, 48(6), 1-29.
Chen, W. H., & Thissen, D. (1997). Local dependence indices for item pairs using item response theory. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 22, 265-289.
Cheng, Y. L. (2016).
The dimensionality of cognitive structure: A MIRT approach and the use of subscores.
(Doctoral dissertation), Michigan State University.
Retrieved from https://etd.lib.msu.edu/.
Edwards, M. C., Houts, C. R., & Cai, L. (2018). A diagnostic procedure to detect departures from local independence in item response theory models. Psychological Methods, 23(1), 138-149.
Gibbons, R. D., & Cai, L. (2018). Dimensionality analysis. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of item response theory models.Vol. 3, Published in the Taylor & Francis e-Library.
Hambleton, R. K., Van der Linden, W. J., & Wells, C. S. (2010). IRT models for the analysis of polytomously scored data: Brief and selected history of model building advances. In M. L. Nering & R. Ostini (Eds.), Handbook of polytomous item response theory models. Published in the Taylor & Francis e-Library.
Harris, J., Hirsh-Pasek, K., & Newcombe, N. S. (2013). Understanding spatial transformations: Similarities and differences between mental rotation and mental folding. Cognitive Processing, 14(2), 105-115.
Hubbard, E. M., Piazza, M., Pinel, P., & Dehaene, S. (2005). Interactions between number and space in parietal cortex. Nature Reviews/Neuroscience, 6, 435-448.
Houts, C. R., & Edwards, M. C. (2013). The performance of local dependence measures with psychological data. Applied Psychological Measurement,37, 541-562.
Jiang, S., Wang, C., & Weiss, D. (2016). The sample size requirements for estimation of item parameters in the multidimensional graded response model.
Frontiers in Psychology , 7, 109,
doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00109 .
Kihlstrom, J. F. (2010). Social neuroscience: The footprints of phineas gage. Social Cognition, 28(6), 757-783.
Madrigal, R. (2008). Hot vs. cold cognitions and consumers reactions to sporting event outcomes. Consumer Psychology, 18(4), 304-319.
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2005). Limited- and full-information estimation and goodness-of-fit testing in 2n contingency tables. Journal of the American Statistical Association, 100(471), 1009-1020.
Maydeu-Olivares, A., & Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71(4), 713-732.
Maydeu-Olivares, A. (2013). Goodness-of-fit assessment of item response theory models. Measurement, 11, 71-101.
Mumford, M. D., Schultz, R. A., & Osburn, H. K. (2002). Planning in organizations: Performance as a multi-level phenomenon. In J. Francis & F. Yammarino (Eds.),
The many faces of multi-level issues (pp. 3-65)
. Emerald Group Publishing Limited.
Muraki, E., & Carlson, J. E. (1995). Full-information factor analysis for polytomous item responses. Applied Psychological Measurement, 19(1),73-90.
Naglieri, J. A., & Otero, T. (2011). Cognitive assessment system: Redefining intelligence from a neuropsychological perspective. In A. S. Davis (Eds.), Handbook of Pediatric Neuropsychology (pp. 320-333). Springer Publishing Company.
Otoole, A. J., Jiang, F., Abdi, H., Pénard, N., Dunlop, J. P., & Parent, M. A. (2007). Theoretical, statistical, and practical perspectives on pattern-based classification approaches to the analysis of functional neuroimaging data. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(11), 1735-1752.
Pashler, H. (1994). Dual-task interference in simple tasks: Data and theory, PsychologicalBulletin, 116(2), 220.
Reese, L. M. (1995). The impact of local dependencies on some LSAT outcomes (Statistical Report 95-02), Newtown, PA: Law School Admission Council.
Reckase, M. D. (2009). Multidimensional item response theory. New York: Springer.
Reckase, M. D. (2018). Logistic multidimensional models. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of Item Response Theory Models,vol.1. Published in the Taylor & Francis e-Library.
Reckase, M. D., & McKinley, R. L. (1991). The discriminating power of items that measure more than one dimension. Applied Psychological Measurement, 15, 361–373.
Reise, S. P., Waller, N. G., & Comrey, A. L. (2000). Factor analysis and scale revision. Psychological Assessment, 12(3), 287-297.
Rindermann, H. (2018). Cognitive capitalism: human capital and the wellbeing of nations, Cambridge, United Kingdom; New York.
Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika, Monograph 17, 34.
Samejima, F. (1972). A general model for free-response data. Psychometrika, Monograph 18, 37.
Sen, S., & Bradshaw, L. (2017). Comparison of relative fit indices for diagnostic model selection. Applied Psychological Measurement, 41(6), 422-438.
Sen, S., Cohen, A. S., & Kim, S. H. (2013). A comparison of algorithms for dimensionality analysis. New Developments in Quantitative Psychology, Springer Proceedings in Mathematics & Statistics, 66.
Shaw, P., Greenstein, D., Lerch, J., Clasen, L., Lenroot, R., Gogtay, N., Evans, A., Rapoport, J., & Giedd, J. (2006). Intellectual ability and cortical development in children and adolescents. Nature, 440 (7084), 676-679.
Svetina, D., & Levy, R. (2014). A framework for dimensionality assessment for multidimensional item response models. Educational Assessment, 19, 35-57.
Stout, W. F. (1990). A new item response theory modeling approach with applications to unidimensional assessment and ability estimation. Psychometrika, 55, 293-326.
Tate, R. (2003). A comparison of selected empirical methods for assessing the structure of responses to test items. Applied Psychological Measurement, 27, 159-203.
Tatsuoka, K. K. (1990). Toward an integration of item response theory and cognitive error diagnosis. In N. Frederiksen, R. Glaser, A. Lesgold, & M. G. Shafto (Eds.). Diagnostic monitoring of skill and knowledge acquisition (pp. 453-488). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Van der Linden, W. J. (2018). Unidimensional logistic response models. In W. J. Van der Linden (Eds.), Handbook of Item Response Theory Models,Vol.3. Published in the Taylor & Francis e-Library.
Yen, W. M. (1993). Scaling performance assessments: Strategies for managing local item dependence. Journal of Educational Measurement, 30, 187-213.
Yen, W. M. (1984). Effect of local item dependence on the fit and equating performance of the three-parameter logistic model. Applied Psychological Measurement,8, 125-145.