اسلامی، محسن. (1382). ارایة الگویی برای طراحی و اجرای برنامة خواندن انتقادی و بررسی اثر آن برتفکّرانتقادی و نوشتن تحلیلی دانشجویان دورة تربیت معلم تهران. پایان نامة دکترای برنامه ریزی درسی چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم.
بیگدلی، حسن.(1384). بررسی رابطة تفکّرانتقادی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویانکارشناسی رشتههای علوم انسانی و فنی مهندسی دانشگاه تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة تحقیقات آموزشی چاپ نشده، دانشگاه تهران.
پیرتو، جین.(1385). رشد و آموزش کودکان و بزرگسالان با استعداد (ترجمة فاطمه گلشنی ونیرة دلالی)، تهران: نشر روان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1999).
خسروانی زنگنه، ستاره.(1381). بررسی تأثیر برگزاری جلسات پویایی گروه در کارآموزی پرستاری بهداشت جامعه بر میزان تفکّر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری. پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة آموزش پرستاری چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
عسگری, محمد. (1386). مقایسه تأثیر تکالیف نوشتاری بر تفکر انتقادی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ملایر در دروس مطالعات اجتماعی و زیست شناسی. پایان نامه دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
سیف، علی اکبر. ( 1380). روان شناسی پرورشی: روان شناسی یادگیری و آموزش. (ویراست نو)، تهران: آگاه.
مـایرز، چت. (1374). آموزش تفکر انتقادی (ترجمه دکتر خدایار ابیلی)، تهران: سمت. (تاریخ انتشـار اثر به زبان اصلی، 1986).
American Philosophical Associaon. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instrument. ERIC Document Reproduction Service No. ED 315-412.
Baril, C.P., Cunningham, B.M., Fordham D.R., Gardner R.L., Wollcott S.K. (1998). Critical thinking in the public accounting Pofession: aptitudes and attitudes. Journal of Accounting Education.16, ¾ , 381-406.
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research methods in education (5td Ed). London: Routledge.
Dellarosa, D. (1988). A history of thinking. In R. J. Sternberg, & E. E. Smith(Eds.), The Psychology of Human Thought(P.P. 1-18),Cambridge: Cambridge University Press.
Elder, L. and Paul, R. (2003).Critical thinking: Teaching students how to study and learn (Part IV). Journal of Developmental Education, 27, 36-37.
Facione, P. A. Facione, N. C. (1992). Test manual: The California Critical Thinking Disposition Inventory. California Academic Press, Millbrae, C. A.
Facione, P.A. & Facione N. C. (1998).The California critical thinking skills test. The California Academic Press U.S.A.
Facione, P. A. ,Facione N. C. ,Blohm, K. H. & Carol, A. F. (1998). Test Manual: the California Critical Thinking Skills Test, 1998 revised edition Millbrae, CA: California Academic Press.
Glaser, J. (1998).Reasoning, critical thinking and the critical person: Toward a Dialogical Theory of Critical Thinking .Unpublished doctoral dissertation, The University of Melborne, Department of Philophy.
Jackson, M. C. (2001).Critical systems thinking and practice.European Journal of operational, 123,233-244.
Johnson, B. E. (1998). Stirring up thinking. New York: Houghton Mifflin Company.
Howell, M. A. ,Whitlow, J. , Stover, L. M. & Williams Johnson, K. (1996).Critical thinking as an educational outcome. Nurse Educator, 21(30), 23-28.
Huffman, K. ,Vernoy, M. ,Williams, B. , & vernoy, J. (1991). Psychology in action. New York: John Wiley and Sons.
Paul, R. and Elder, L. (2002).Critical thinking: Teaching how to study and learn. Journal of Developmental Education, 26, 36-37.
Reed, J.H. (1998). Effect of a model for critical Thinking on student ahivement in primary source document analysis and interpretation, argumentative reasoning, critical thinking dispositions, and history content in a community college history course.Unpublished doctoral dissertation. College of Education, University of South Florida.
Smith, F. (1992).To think: In language learing and education. London: Routhledge.
Simpson, E. (2002). The development of critical thinking in Saudi nurses: AnEthnographical approach. Unpublished doctoral dissertation, school of nursing, Faculty of Health, University of Queensland.
Woolfolk, A. (2001). Educational psychology (8thed). Boston: Allyn & Bacon.
Wolcott, S.K., Baril, C.P., Cunningham, B.M., Fordham, D.R. & Pierre, K.S. (2002).Critical thought on critical thinking research.Journal of Accounting Education, 20, 85-108.