اصفا، آرزو ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و هاشمیان، کیانوش. (1396). الگوی ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی، هیجانی و اجتماعی در دانشجویان. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(39)، 25-46.
اصل دهقان، فاطمه پور شهریاری، مه سیما و مهراندیش، ندا. (1400). تدوین مدل شکوفایی بر اساس خودکارآمدی با واسطهگری امید در مشاوران و روانشناسان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 12(46)، 81-108.
بادان فیروز، علیبابا، محمدی، مهسا و صباحی، پرویز. (1396). افسردگی در دانشجویان پیراپزشکی نقش پیشبینی کننده بهزیستی معنوی و امید. دین و سلامت، 5(1)، 40-50.
بهرامی، فاطمه و زاهدی، یونس. (1397). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی بر افزایش امید به زندگی و تابآوری مادران کودکان استثنایی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(35)، 189-171.
حسنی، مژگان و نادی، محمدعلی. (1395). بررسی ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی مقیاس شکوفایی در دانشآموزان دختر پایه سوم دبیرستان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 2(1)، 74-63.
خرمایی، فرهاد و کمری، سامان. (1396). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس امید به تحصیل. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 15-37.
خلیلیان شملزاری، محمود، جندقی، غلامرضا و پسندیده، عباس. (۱۳۹۲). ساخت و روایی سنجی مقیاس امید بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، ۶(۱)، 59-76.
زارعی منوجان، نسیبه، حسینچاری، مسعود، جوکار، بهرام، شیخالاسلامی، راضیه. (1399). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه سرمایه روانشناختی تحصیلی در نوجوانان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 10(40)، 31-53.
مالمیر، صونا و بیان فر، فاطمه. (۱۳۹۸). رابطه سرمایه روانشناختی با شادمانی و شیفتگی در دانشآموزان دختر. نشریه پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، ۲(18)، ۱۰۱-۱۱۲.
مشتاقی، سعید و مویدفر، همام. (1396). نقش مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 61-78.
مولایی، زاهد آهنگرزاده رضایی، سهیلا و خلخالی، حمیدرضا. (1396). تأثیر گروهدرمانی امیدمحور، مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15(6)، 404-414.
وحیددستجردی، لیلا و نیلفروشان، پریسا. (1394). امید شغلی: نقش عوامل شخصی، اجتماعی و حمایت خانواده. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 15-28.
هداوند، مجید و تجلی، پریسا و شهریاری احمدی، منصوره. (1399). پیشبینی اشتیاق شغلی، بر اساس بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در معلمان دانشآموزان آهسته گام. توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(1)، 63-72.
Referencec
Bartholomew, T. T., Gundel, B. E., Li, H., Joy, E. E., Kang, E., & Scheel, M. J. (2019). The meaning of therapists’ hope for their clients: A phenomenological study. Journal of Counseling Psychology, 66(4), 496.
Bartholomew, T. T., Gundel, B. E., Scheel, M. J., Kang, E., Joy, E. E., & Li, H. (2020). Development and Initial Validation of the Therapist Hope for Clients Scale. The Counseling Psychologist, 48(2), 191-222.
Barzegar, B., Azadfallah, P., Farahani, H., & Fathi-Ashtiani, A. (2018). Development of the Persian Version of the Integrative Hope Scale: A Review of Psychometric Indices. International Journal of Behavioral Sciences, 12(1), 1-8.
Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming (multivariate applications series). New York: Taylor & Francis Group, 396, 7384.
Cha ES, Kim KH, Erlen JA. (2007). Translation of scales in cross-cultural research: issues and techniques. J Adv Nurs. May;58(4):386-95.
Coppock, T. E., Owen, J. J., Zagarskas, E., & Schmidt, M. (2010). The relationship between therapist and client hope with therapy outcomes. Psychotherapy Research, 20(6), 619-626.
Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.-w., Oishi, S., & Biswas-Diener, R. (2010). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Social indicators research, 97(2), 143-156.
Griggs, S., & Crawford, S. L. (2019, October). Differences in hope, core self‐evaluations, emotional well‐being, and health risk behaviors in freshman university students. In Nursing forum (Vol. 54, No. 4, pp. 505-512).
Haugan, G., Utvær, B. K. S., & Moksnes, U. K. (2013). The Herth Hope Index—A psychometric study among cognitively intact nursing home patients. Journal of Nursing Measurement, 21(3), 378-400.
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). Equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Juntunen, C. L., & Wettersten, K. B. (2006). Work hope: Development and initial validation of a measure. Journal of Counseling Psychology, 53(1), 94.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications.
Laslo-Roth, R., George-Levi, S., & Margalit, M. (2021). Hope during the COVID-19 outbreak: coping with the psychological impact of quarantine. Counselling Psychology Quarterly, 1-15.
Lenz, A. S. (2021). Evidence for Relationships Between Hope, Resilience, and Mental Health Among Youth. Journal of Counseling & Development, 99(1), 96-103.
Liu, R., Zeng, P., & Quan, P. (2018). The Role of Hope and Self-efficacy on Nurses’ Subjective Well-being. Asian Social Science, 14(4), 18-22.
Luo, J., & Yu, Y. (2020, March). The Relation of Self-efficacy and Well-Being of Primary Managers: The Mediating Role of Hope. In International Conference on Application of Intelligent Systems in Multi-modal Information Analytics (pp. 331-335). Springer, Cham.
Morote, R., Hjemdal, O., Krysinska, K., Uribe, P. M., & Corveleyn, J. (2017). Resilience or hope? Incremental and convergent validity of the resilience scale for adults (RSA) and the Herth hope scale (HHS) in the prediction of anxiety and depression. BMC psychology, 5(1), 1-13.
Moshtaghi, S., & Moayedfar, H. (1396). The role of psychological capital components (Hope, Optimism, Resiliency and Self-Efficacy) and Achievement goals Orientation in predicting Academic Procrastination in Students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 5(8), 61-78.
Ngwenya, N., Barnett, T., Groenewald, C., & Seeley, J. (2021). Complex trauma and its relation to hope and hopelessness among young people in KwaZulu-Natal, South Africa. Vulnerable Children and Youth Studies, 1-12.
Öztekin, H. R., & Bayraktar, F. (2019). How Decisiveness, Self-Efficacy, Curiosity and Independent and Interdependent Self-Construals Are Related to Future Hopefulness among Senior Students. Behavioral Sciences, 9(12), 154.
Pleeging, E., Burger, M., & van Exel, J. (2019). The relations between hope and subjective well-being: A literature overview and empirical analysis. Applied Research in Quality of Life, 1-23.
Redlich‐Amirav, D., Ansell, L. J., Harrison, M., Norrena, K. L., & Armijo‐Olivo, S. (2018). Psychometric properties of Hope Scales: A systematic review. International journal of clinical practice, 72(7), e13213.
Schrank, B., Woppmann, A., Hay, A. G., Sibitz, I., Zehetmayer, S., & Lauber, C. (2012). Validation of the Integrative Hope Scale in people with psychosis. Psychiatry Research, 198(3), 395-399.
Schrank, B., Woppmann, A., Sibitz, I., & Lauber, C. (2011). Development and validation of an integrative scale to assess hope. Health expectations, 14(4), 417-428.
Scioli, A., Ricci, M., Nyugen, T., & Scioli, E. R. (2011). Hope: Its nature and measurement. Psychology of Religion and Spirituality, 3(2), 78.
Shanahan, M. L., Fischer, I. C., Hirsh, A. T., Stewart, J. C., & Rand, K. L. (2021). Hope, Optimism, and Clinical Pain: A Meta-Analysis. Annals of Behavioral Medicine. doi: 10.1093/abm/kaab001
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275.
Yüksel, M., Okan, N., Eminoglu, Z., & Akça-Koca, D. (2019). The Mediating Role of Self-Efficacy and Hope on Primary School Students' Social-Emotional Learning and Primary Mental Abilities. Universal Journal of Educational Research, 7(3), 729-738.