امانی، فرزانه، منادی، مرتضی و اخوان تفتی، مهناز. (1397). بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر موفقیت بر ارتقای شایستگی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان دختر شهرستان مشهد. آموزش و ارزشیابی، 11(43)، 69-93.
البرزی، شهلا و سامانی، سیامک. (1387). بررسی و مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای یادگیری در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، (1)، 3-18.
افروز، غلامعلی و معتمدی شارک، فرزانه. (1386). بررسی رابطه سبکهای اسنادی و سلامت روان دانشآموزان تیزهوش و عادی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،1(2)، 173-181.
آرامی، زهرا، منشئی، غلامرضا، عابدی، احمد و شریفی، طیبه. (1395). مقایسۀ باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(2)، 70-59.
برجعلی، احمد. (1397). مدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بر موفقیت تحصیلی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 9(33)، 1-19.
برزگر بفروئی، کاظم، هاشمی، اکرم السادات و زارعی، حسن. (1396). بررسی اثر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر تأخیر رضایتمندی دانشآموزان دبیرستانی. تازههای علوم شناختی، 19(1)، 91-98.
تمنائی فر، محمدرضا، بشری، مژگان و دشتبان زاده، سمیه. (1392). رابطهی سبک اسناد و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی. علوم رفتاری، 5(16)، 25-41.
جلالی، داریوش و نظری، آذر. (1388). تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزتنفس، اعتمادبهنفس، رفتارهای خودابرازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم دوره راهنمایی. تحقیقات علوم رفتاری،7(1)، 43-53.
چنگائی، مهتاب، سلیمی، حسن، فرحبخش، کیومرث و شریعتمدار، آسیه. (1398). موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(45)، 75-91.
حاجیزاده، ابراهیم و اصغری، محمد. (1390). روشها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، چاپ اول. تهران: جهاد دانشگاهی.
حجازی، الهه و نقش، زهرا. (1386). رابطه خودکارآمدی ریاضی، سودمندی ادراکشده ریاضی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان: یک مقایسه جنسیتی. مطالعات زنان، 1(2)، 84-102.
خجسته مهر، رضا، عباسپور، ذبیح اله، کرایی، امین و کوچکی، رحیم. (1391). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه،1(1)، 45-27.
رستمی پور، بیان. (1392). تأثیر آموزش مهارت جرأت ورزی بر تابآوری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان مدارس شبانهروزی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
سپهوندی، محمدعلی و سبزیان، سعیده. (1395). بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای فراشناختی بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 64-80.
سلیمان نژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز. (1380). ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی. روانشناسی و علوم تربیتی، 31(2)، 175-198.
سلیمانی، محمدعلی، زر آبادی پور، سیمین، یعقوب زاده، آمنه، پهلوان شریف، سعید و شریف نیا، سید حمید. (1397). ارزیابی ساختار عاملی پرسشنامه کیفیت زندگی مک گیل در بیماران قلبی: تحلیل عامل تأییدی مرتبه دوم. اپیدمیولوزی ایران، 14(1)، 83-94.
شهرآرای، مهرناز، فرزاد، ولیالله و زارعی، علیرضا. (1384). رابطة بین سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال دوم رشته ریاضی. روانشناسان ایرانی. 1(4)، 9-1.
صالحی، رضوان، عابدی، محمدرضا و نیلفروشان، پریسا. (1398). تدوین مدل مفهومی موفقیت تحصیلی: یک مطالعه کیفی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(38)، 1-30.
طباطبایی، سید موسی، آلبویه، گوهر، جهان، الهه و سادات طباطبایی، خدیجه. (1393). اثر بازآموزی اسنادی بر باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای تجدیدی. روانشناسی مدرسه، 3(1)، 68-82.
عابدی، صمد سعیدی پور، بهمن، صیف، محمد حسن و فرج اللهی، مهران. (1396). الگوی ساختاری روابط باورهای معرفتشناختی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3)، 211-237.
عاشوری، جمال، آزاد، مرد، شهنام، جلیل، آبکنار، سیده سمیه و معینی کیا، مهدی. (1392). الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس راهبردهای شناختی و فراشناختی، جهتگیری هدف پیشرفت و هوش معنوی در درس زیستشناسی. روانشناسی مدرسه،2(4)، 136-118.
عطایی، فاطمه، احمدی، عبدالجواد، کیامنش، علیرضا، و سیف، علی اکبر. (1399). اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان. خانواده و پژوهش، 17(1 (پیاپی 46) )، 21-39.
عباسی، محمد، شاهکرمی، مریم و عالی پور، کبری. (1398). بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجی گر شایستگی تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 16(1)، 27-35.
کجباف، محمدباقر، مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. (1382). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. تازههای علوم شناختی، 5(1)، 27-33.
کمری، فردوس. (1391). بررسی اثر آموزش مهارت جرأت ورزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیتمعلم، تهران.
کوهی نصرآبادی، محسن، نوابی پور، میثم، گنجی، محمد و صفوی، سید محسن. (1392). تبیین نقش عوامل سازمانی در افت تحصیلی دانشجویان و راهکارهای کنترل و کاهش آن (مطالعه موردی: دانشگاه کاشان). مجله مدیریت فرهنگسازمانی، 11(3)، 141-168.
گیج، نیت، آل، برلاینر و دیوید سی. (1985). روانشناسی تربیتی. ترجمه غلامرضا خوی نژاد و همکاران (1374)، مشهد: حکیم فردوسی.
لواسانی، مسعود، اژهای، جواد و داودی، مریم. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی یادگیری بر مهارتهای خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. روانشناسی، 17(2)، 181-169.
موسوی، سیده شایسته، ابوالمعالی الحسینی، خدیجه و میرهاشمی، مالک. (1396). ساختار عاملی تائیدی مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی در دانشآموزان دختر نوجوان. روانشناسی کاربردی، 11(2)، 275-294.
موسوی، ماهرخ، کیامنش، علیرضا و اخوان تفتی، مهناز. (1394). دستاورد تحصیلی از راه کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه دوسطحی). نوآوریهای آموزشی، 55(14)، 69-86.
موسوی، فرانک و بدری، عمران. (1395). رابطه آگاهیهای فراشناختی با خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. رهیافتی نو در مدیریت آموزش، 7(1)، 177-190.
معینی کیا، مهدی، زاهد بابلان، عادل، جبارنژاد شوطی، رقیه و عظیم پور، احسان. (1396). پیشبینی نگرش دانشآموزان نسبت به مدرسه بر اساس کیفیت زندگی در مدرسه و ادراک از کلاس درس. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(3)، 21-32.
مهنا، سعید، طالع پسند، سیاوش و رستمی، شهلا. (1399). هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی بهعنوان پیشبین کنندههای درگیری شناخت عمیق. پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(48)، 7-22.
هومن، حیدرعلی. (1390). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: سمت.
هومن، حیدرعلی. (1384). اندازهگیریهای روانی و تربیتی (فن تهیه تست و پرسشنامه). تهران: پارسا.
یارمحمدیان، احمد. (1389). روانشناسی کودکان و نوجوانان ناسازگار. تهران: یادواره کتاب.
References
Bandura, A. (1995).
Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A. Bandura (Ed.),
Self-efficacy in changing societies (pp. 1–45). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692.003
Brigman, G., Webb, L., & Campbell, C. (2007). Building skills for school success: Improving academic and social competence. Professional School Counseling, 10(3), 279-288.
Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities.
Journal of Learning Disabilities, 41(4), 315–332.
https://doi.org/10.1177/0022219408316095
Baumeister, R. F., Bushman, B. J., & Campbell, W. K. (2000). Self-esteem, narcissism, and aggression: Does violence result from low self-esteem or from threatened egotism? Current Directions in Psychological Science, 9(1), 26-29.
Bernthal, P.; Colteryahn, K.; Davis, P.; Naughton, J.; Rothwell, W. J. & Wellins, R. (2004). ASTD Competency Study: Mapping the Future. Alexandria, VA: ASTD Press.
Cazan, Ana-Maria.(2012).Self-regulated learning strategies – predictors of academic Adjustment. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 33, 104 – 108. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.092
Clercq, M., Galand, B., & Frenay, M. (2013). Chicken or the egg: Longitudinal analysis of the causal dilemma between goal orientation, self-regulation and cognitive processing strategies in higher education. Studies in Educational Evaluation, 39, 4-13.
DiPerna, J. C., Volpe, R. J., & Elliott, S. N. (2002). A model of academic enablers and elementary reading/language arts achievement. School Psychology Review, 31, 298-312.
DiPerna and Elliott, S. N. (1999). Development and validation of the Academic Competence Evaluation Scales. Journal of Psychoeducational Assessment, 17, 207-225.
Davidson, L. A., Crowder, M. K., Gordon, R. A., Domitrovich, C. E., Brown, R. D., & Hayes, B. I. (2018). A continuous improvement approach to social and emotional competency measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 93-106.
Dogan, U. (2015). Student engagement, academic self-efficacy, and academic motivation as predictors of academic performance. The Anthropologist, 20(3), 553-561
Elliott, S. N., DiPerna, J. C., Mroch, A. A., & Lang, S. C. (2004). Prevalence and patterns of academic enabling behaviors: An analysis of teachers’ and students’ ratings for a national sample of learners. School Psychology Review, 33, 297-304
Jenkins, L. N., & Demaray, M. K. (2015). An investigation of relations among academic enablers and reading outcomes. Journal of Psychology in the Schools, 52(4): 379-389.
Guyer, J. J., & Fabrigar, L. R. (2015). Attitudes and Behavior. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 183-189. doi:10.1016/b978-0-08-097086-8.24007-5.
Hong, E., O’Neil, H. F., & Peng, Y. (2016). Effects of explicit instructions, metacognition, and motivation on creative performance. Creativity Research Journal, 28(1), 33-45.
Hidi, S., & Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151-179
JudithGlaesser. (2019). Competence in educational theory and practice: a critical discussion. Oxford review of Education.45:1, 70-85
Jiang, Y., & Kleitman, S. (2015). Metacognition and motivation: Links between confidence, self-protection and self-enhancement. Learning and Individual Differences, 37, 222-230.
Kramer, T. J., Caldarella. P., Christensen. L., & Shatzer. R. H. (2010). Social and Emotional Learning in the Kindergarten Classroom: Evaluation of the Strong Start Curriculum. Early Childhood Education Journal, 37, 303 -307.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary educational psychology, 33(4), 486-512
Lin, Y. R., Shiah, I-S. & Chang, Y-C., Lai, T-J., Wang, K-Y., & Chou, K-R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students’ assertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today, 24(8), 656-665
Mah, D. K., & Ifenthaler, D. (2018). Students’ perceptions toward academic competencies: The case of German first-year students. Issues in Educational Research, 28(1), 120-137.
Masten and Coatsworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from the research on successful children. American Psychologist, 53, 205-220.
Maina, M. J. (2010). Strategies employed by secondary school principals to improve academic performance in Embu West district. Unpublished master of education thesis. Department of Educational Management, Policy and Curriculum Studies. Kenyatta University.
McGrew, Kevin S. (2013). The Motivation & Academic Competence (MACM) Commitment Pathway to Learning Model: Crossing the Rubicon to Learning Action. Institute for Applied Psychometrics. MindHub™ publication. Available from:
http://www.iapsych.com/acmcewok/map.htm
Martens, B., Witt, J. (2004). Competence, persistence, and success: The positive psychology of behavioral skill instruction. Psychology in the school, 41, 19- 30.
Moraru, M. (2014). The counseling educational role in the prevention of the school failure process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 128, 332-336.
McCoach, D. B. & Siegle, D. (2003). The school attitude assessment survey revised: A new instrument to identify academically able students who underachieve. Educational & psychological Measurement, 63(3), 414-429
Martin, A. J., Ginns, P., & Papworth, B. (2017). Motivation and engagement: Same or different? Does it matter? Learning and individual differences, 55, 150-162
Matuga, M. J. (2009). Self-regulation, goal orientation, and academic achievement of secondary students in online university courses. Educational Technology & Society, 12(3), 4-11.
Parray, W. M., & Kumar, S. (2017). Impact of assertiveness training on the level of assertiveness, self-esteem, stress, psychological well-being and academic achievement of adolescents. Indian Journal of Health and Well- being, 8(12), 1476-1480.
Paulsen, M., & Feldman, K. (2005). The Conditional and Interaction Effects of Epistemological Beliefs on the Self-Regulated Learning of College Students: Motivational Strategies.
Research in Higher Education, 46(7), 731-768. Retrieved August 30, 2021, from
http://www.jstor.org/stable/40197444
Pintrich and Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. 2nd ed. Upper saddle River, NJ: Pearson Education
Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology. 82(1),33-40.
Renzulli, S. J. (2015). Using learning strategies to improve the academic performance of university students on academic probation. The Journal of the National Academic Advising Association, 35(1), 29-41.
Semeijn H Judith & et all. (2005). Competence indicators in academic education and early labour market success of graduates in health sciences. Research Centre for Education and the Labour market (ROA). Faculty of Economics and Business Administration, Maastricht University, The Netherlands.
Schunk, D.H. (1996). Goal and self-evaluation influence during children's cognitive skill learning. American Educational Research Journal. 33, 359-382.
Seufert, Tina. (2018). The interplay between self-regulation in learning and cognitive load. Educational Research Review, 24. 116–129
Strobel, M., Tumasjan, A., & Spörrle, M. (2011). Be yourself, believe in yourself, and be happy: Self‐efficacy as a mediator between personality factors and subjective well‐being. Scandinavian Journal of psychology, 52(1), 43-48.
Tinsley, H. E. & Tinsley, D. J (1987) Uses of factor analysis in counseling psychology research. Journal of Counseling Psychology, 34: 414-424.
Udoh, A. O. (2012). Learning environment as correlates of chemistry students’ achievement in secondary schools in Akwa Ibom State of Nigeria. African Research Review, 6(3), 208-217.
United States Office of Personnel Management (2002). Assessment Decision Guide. Retrieved from: https://www.opm.gov/policy-data-oversight/assessment-and-selection/reference-materials/
Wang, M., C., Haertel, G. D., & Walberg, H. J. (1994). What Helps Students Learn? Spotlight on Student Success. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement
Webster-Stratton, C. (2004). Strengthening social and emotional competence in young children-the foundation for early school readiness and success. Infants and Young Children, 17(2), 96-113
Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30.
Zimmerman and Schunck, D. H. ( 1989 ). Self – regulated learning and academic achievement: theory, research and practice. New York: Springer