دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
محل نشر ایران - تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1389
وضعیت چاپ الکترونیکی و چاپی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده انگلیسی)
هزینه انتشار بلی
نوع نشریه علمی
نوع داوری داوری بسته (حداقل 2 داور)
زمان داوری 9 هفته تا 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 16
تعداد شماره‌ها 61
تعداد مقالات 474
تعداد نویسندگان 1,096
تعداد مشاهده مقاله 907,995
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 770,104
نسبت مشاهده بر مقاله 1915.6
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1624.69
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,576
تعداد مقالات رد شده 984
درصد عدم پذیرش 62
تعداد مقالات پذیرفته شده 335
درصد پذیرش 21
زمان پذیرش (روز) 391
تعداد پایگاه های نمایه شده 13
تعداد داوران 154

نشریه اندازه­ گیری تربیتی یک نشریه با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث اندازه­ گیری تربیتی پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه اندازه ­گیری انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند می باشد. به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. نشریه اندازه ­گیری تربیتی به دو صورت چاپی و آنلاین منتشر می شود. نشریه با همکاری انجمن روان شناسی تربیتی ایران (با رتبه A) منتشر می‌شود. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. "این نشریه سرقت علمی و ادبی را با استفاده از نرم افزارهای مشابه یاب بررسی و با آن مقابله می کند"

کاربرد مدل راش (نقشه سوال) در تعیین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع آزمون جامع علوم پایه

نورعلی فرخی؛ شیرین دخت حبیب زاده؛ علی دلاور؛ اصغر مینائی؛ محمد جلیلی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.37764.1856

چکیده
  تعیین استاندارد قبولی و نمره برش مربوطه در آزمون برای قبولی یا رد در آزمون‌های ملاک مرجع امری ضروریست. در سال های اخیر نظریه پرسش_پاسخ (IRT) در ساخت و اجرای آزمون‌ها کمک شایانی نموده است. هدف از پژوهش حاضر، تعین استاندارد و نمره برش آزمون ملاک مرجع جامع پایه علوم پزشکی با استفاده از مدل راش ،روش نقشه سوال بودچامعه آماری این پژوهش کلیه ...  بیشتر

ارزشیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی: یک طرح روش‌های پژوهش آمیخته

زهره زارع؛ کیوان صالحی؛ محمد جوادی‌پور

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.75307.3489

چکیده
  با گسترش آموزش برخط، ایجاد نظام ارزیابی عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی یک ضرورت انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان در محیط یادگیری الکترونیکی در آکادمی برنامه نویسی یاسان انجام شد. برای این منظور از رویکرد آمیخته و روش تحقیق آمیخته تکراری در سه بخش کیفی، کمّی و کمّی استفاده‌شد. در بخش اول برای ...  بیشتر

تدوین بسته آموزشی خودراهبری یادگیری و تعیین اثر بخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران

مهرداد ثابت؛ فریبرز درتاج؛ خدیجه ابوالمعالی؛ مریم السادات احمدی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2024.77497.3516

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته ی آموزشی خودراهبری یادگیر ی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی فراگیران به صورت طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری یک ماهه همراه با گروه آزمایشی و گروه کنترل) و کاربست روش کیفی به شیوه ی اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه ی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی اول شهر تهران در سال ...  بیشتر

بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسش‌نامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی

زهره قاسمی مهرآبادی؛ سحر صفرزاده؛ پروین احتشام زاده؛ زهرا دشت بزرگی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.82025.3566

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش‌نامه ادراک زمان و رابطه آن با کارکردهای اجرایی (حافظه فعال و سازماندهی) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر روش توصیفی-همبستگی بود. نمونه ای به تعداد 264 نفر از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی ...  بیشتر

تحلیل مقایسه ای از میانگین نمرات دروس در ارزشیابی حضوری و مجازی در نظام آموزش عالی ایران

فاطمه شهره مطلق؛ زینب السادات اطهری؛ سید احمد مدنی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.80512.3554

چکیده
  با شیوع بیماری کرونا جهان به صورت غافل‌گیرکننده‌ای دچار تحولات گوناگون در تمام حوزه‌ها شد. حوزه‌ی آموزش عالی نیز از این تحولات مستثنی نبود و شیوع این بیماری آموزش حضوری معمول و رایج را به آموزش مجازی تغییر داد؛ به دنبال این دگرگونی ناگزیر ارزشیابی از شیوه‌ی حضوری به شیوه‌ی مجازی نیز تغییر یافت. با توجه به تحول اساسی مذکور در آموزش ...  بیشتر

ویژگی‌های روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی

اسماعیل صدری دمیرچی؛ ناصر عباسی؛ مریم قهرمانلو؛ علی قربانی نژاد؛ محمدرضا نوروزی همایون

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.82349.3576

چکیده
  هدف پژوهش حاضر محاسبه ویژگی‌های روانسنجی مقیاس نگرش کلی به هوش مصنوعی در نمونه‌ی ایرانی بود روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها تعداد 414 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. و برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه نگرش کلی به هوش مصنوعی شپمن و رادوی (2020) و مقیاس آمادگی برای پذیرش فناوری چن و همکاران ...  بیشتر

عوامل فردی و بافتی پیش‌بینی کننده قربانی قلدری: یک مطالعه مدل یابی چند سطحی در آزمون پرلز 2021

محمد کوهی؛ مسعود گرامی پور؛ مهدی عرب زاده؛ ولی اله رمضانی

دوره 16، شماره 61 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83134.3583

چکیده
  قلدری و قربانی شدن در مدرسه توجه زیادی را در سال‌های اخیر از سوی رسانه‌ها و مردم و همچنین معلمان، مسئولان مدارس، محققان، درمانگران و قانون‌گذاران جلب کرده است. هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل فردی و بافتی پیش‌بینی‌کننده قربانی قلدری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه چهارم ایرانی، معلمان و مدیران آن‌ها در سال تحصیلی 1400-1399 ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 187-222

چکیده
  با توجه به اینکه در عمده روش‌های کیفی از تحلیل محتوای کیفی استفاده می‌شود، با این حال هنوز توضیحی روشن از این روش وجود ندارد. در این مقاله روش تحلیل محتوای کیفی در بستر روش‌های پژوهش کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این روش در برابر تحلیل محتوای کمی قرار می‌گیرد و بیشتر از شمارش کلمات و اصطلاحات آشکار متن، با الگوها و مضامین نهان متون ...  بیشتر

ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران
دوره 7، شماره 24 ، تیر 1395، ، صفحه 201-228

https://doi.org/10.22054/jem.2017.9490.1286

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت، پایاسازی و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران انجام شده است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی با طرح اکتشافی–مدل توسعه ابزار استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینه ای و مصاحبه با 36 نفر از خبرگان آموزش عالی، پرسشنامه ای ...  بیشتر

تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری وخود تنظیمی با عملکرد ریاضی
دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 35-53

https://doi.org/10.22054/jem.2016.4021

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری روابط متغیرهای منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف گذاری و خود تنظیمی با عملکرد ریاضی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان پایه نهم مقطع متوسطه اول شهرستان سنندج هستند که از این جامعه به شیوه تصادفی، نمونه ای به حجم 396 دانش آموز انتخاب گردید. ابزارپژوهش پرسشنامه های منابع اطلاعات خودکارآمدی ...  بیشتر

مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی: پایایی، روایی و تحلیلی عاملی
دوره 4، شماره 14 ، دی 1392، ، صفحه 147-168

چکیده
  زمینه: آماده‌سازی مقیاسی معتبر برای سنجش نیازهای بنیادین روان‌شناختی در جامعه ایرانی یکی از نیازهای پژوهشی محسوب می‌شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی، روایی و تحلیل عاملی مقیاس ارضای نیازهای بنیادین روان‌شناختی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی بود. روش: 574 دانشجو (273 پسر، 311 دختر) از دانشگاه های شهر تهران به صورت داوطلب در ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق
دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-16

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه هوش موفق انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 500 دانش‌آموز (175 دختر و 325 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین مدارس دولتی شهر کرج انتخاب شدند و به پرسشنامۀ هوش موفق پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه‌های اصلی، علاوه بر ...  بیشتر

تأثیر قالب آزمون بر ثبات خطای شرطی در روش‌های مختلف مقیاس‌پردازی: مورد مطالعه آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه

ُسیدعلی جعفری؛ جلیل یونسی؛ ابراهیم خدایی؛ نورعلی فرخی؛ علی مقدم زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/jem.2025.83753.3588

چکیده
  خطای استاندارد اندازه گیری شرطی که براوردی از خطای استاندارد اندازه گیری در سطوح مختلف نمرات است، یکی از شاخصه های مهم دقت اندازه گیری است که می تواند به کاربران آزمون در تفسیر مناسب نمرات گزارش شده کمک کند. هدف این پژوهش بررسی ثبات خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی در سه روش تبدیل نمره آرک سینوس، تثبیت واریانس کلی و مکعب در قالب‌های ...  بیشتر

ابر واژگان