افضلی، افشین. (1393). تدوین و ارزشیابی مدل تشخیصی شناختی ریاضیات پایه اول دبیرستان با استفاده از روش سلسله مراتبی صفات AHM. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کبیری، مسعود. (1393). کاربرد سنجش شناختی تشخیصی بهمنظور تعیین مهارتهای کسبشده علوم تجربی در دانش آموزان پایه تحصیلی هشتم ایران بر اساس دادههای تیمز 2011. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران.
صادقی، احمد، ربیعی، محمد، عابدی، محمدرضا. (1390). روا سازی و اعتبار یابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر. مجله روانشناسی تحولی، دوره 7، شماره 28.
محسن پور، مریم. (1393). طراحی، ساخت و اعتبار یابی آزمون شناختی تشخیصی سواد ریاضی در پایان دوره آموزشی عمومی جهت تدوین الگوی ارتقای کیفیت آن. پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران.
مینایی، اصغر. (1391). مدل پردازی تشخیصی شناختی سؤالهای ریاضی تیمز 2007 در دانش آموزان پایه هشتم با استفاده از مدل یکپارچه با پارامتر پردازی مجدد و مقایسه مهارتهای ریاضی دانش آموزان دختر و پسر. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
مقدم، اعظم. (1394). کاربرد مدلهای تشخیصی شناختی بهمنظور تعیین مهارتهای زیر بنایی عملکردی داوطلبان در آزمون ورودی زبان انگلیسی دوره دکتری. پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
De la Torre, J., van der Ark, L. A., & Rossi, G. (2015). Analysis of Clinical Data from Cognitive Diagnosis Modeling Framework. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 0748175615569110.
De la Torre, J. & Chiu, C. Y. (2016). A General method of empirical q matrix validation. Psychometrika - vol. 81, no. 2, 253–273
Flanagan, D. P., & Harrison, P. L. (Eds.). (2012). Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues. Guilford Press.
García, P. E., Olea Díaz, J., & Torre, J. D. L. (2014). Application of cognitive diagnosis models to competency-based situational judgment tests. Psicothema.
George, A. C., & Robitzsch, A. (2014). Multiple group cognitive diagnosis models, with an emphasis on differential item functioning. Psychological Test and Assessment Modeling, 56(4), 405-432.
Li, H. (2011). A cognitive diagnostic analysis of the MELAB reading test. Spaan Fellow Working
Papers in Second or Foreign Language Assessment, 9, 17–46.
Reverte, I., Golay, P., Favez, N., Rossier, J., & Lecerf, T. (2015). Testing for multi group invariance of the WISC-IV structure across France and Switzerland: Standard and CHC models. Learning and individual differences,40, 127-133.
Reynolds, C. R. J. Vannest, J.K & Fletcher-Janzen, E. (2013). Encyclopedia of special education: A reference for the education of children, adolescents, and adults with disabilities and other exceptional individuals (Vol. 3). John Wiley & Sons.
Richerson, L. P., Watkins, M. W., & Beaujean, A. A. (2014). Longitudinal Invariance of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fourth Edition in a Referral Sample. Journal of Psychoeducational Assessment, 0734282914538802.
Rupp A. & Templin L. (2008). Unique characteristic of diagnostic models: A comprehensive review of the current state of art, measurement: interdisciplinary research and perspective. 6:4, 219-262.
Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2012). The Cattell-Horn-Carroll model of intelligence. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and, (3rd), 99-144.
Su, Y. L. (2013). Cognitive diagnostic analysis using hierarchically structured skills.
Templin, J., & Ivie, J. L. (2006). Analysis of the Raven’s Progressive Matrices (RPM) scale using skills assessment. In annual meeting of the National Council on Measurement in Education (NCME), San Francisco, CA.
Van Aken, L, van der Heijden, T, van der Veld, W. Hermans, L, Kessels, R, and I. M. Egger, J. (2015). Representation of the Cattell–Horn–Carroll Theory of Cognitive Abilities in the Factor Structure of the Dutch-Language Version of the WAIS-IV. Assessment 1–9,
DOI: 10.1177/1073191115607973 asm.sagepub.com
Wahlstrom, D., Breaux, K. C., Zhu, J., & Weiss, L. G. (2012). The Wechsler preschool and primary scale of intelligence–third edition, the Wechsler intelligence scale for children–fourth edition, and the Wechsler individual achievement test–. Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues, 224-248. Guilford Press.
Yi, Y. (2013). Implementing a cognitive diagnostic assessment in an institutional test: a new networking model in language testing and experiment with a new psychometric model and task type .Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign.