Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Objective: The present study aims at identifying the components of educational efficiency of faculty members, and construction and validation of a scale for measuring their educational efficiency.
Method: A mixed method was used (focus groups and factor analysis). The population consisted of faculty members (contractual, formal-probationary, and formal-permanent) working at 10 Humanities Faculties at the University of Tehran during the academic year 2007-08. The sample (size=200) was selected using stratified random sampling. Some questionnaires were excluded due to inadequate data. Finally, 137 complete questionnaires were analyzed.
Faculty Member’s Educational Efficiency Scale was prepared in three stages as follows:
1) Analysis of results from previous studies for identifying the components of education efficiency; 2) Preparation of questionnaire items for initial implementation; 3) Final implementation and validation of educational efficiency scale
After the first and second stages, the questionnaire was initially implemented in a small sample group, and the results were used to make the necessary revisions in the basic version of the questionnaire. The initial draft of the revised version was developed considering comments from the research team and measurement experts. The result was a final instrument intended for field research. The validity coefficient of scale measures was 0.902 using Cronbach’s alpha. To determine the validity of the scale, principal components factor analysis was used. Findings: The result of the study was the identification of the components of educational efficiency in eight categories. In addition, a 42-item questionnaire was developed to measure the educational efficiency of faculty members at the level of departments and faculties. The scale explains 65% of the total variance of the variable.
 

Keywords

منابع

ابطحی،حسین و کاظمی، بابک(1383). بهره‏وری. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
ایروانی، هوشنگ، فائزی پور، محمد مهدی، شریف زاده ابوالقاسم و همکاران(1385). تحلیل عوامل تأثیر گذار بر بهبود فرصت‌های مطالعاتی هیأت علمی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
شایان، مهین(1375). عوامل مؤثر در بهره‏وری نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی. شیوه های عملی ارتقای بهره‏وری نیروی انسانی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عبداللهی، حسین(1387). طراحی مدلی برای سنجش بهره‏وری آموزشی اعضای هیأت علمی دانشکده‏های علوم انسانی دانشگاه تهران. رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
فرودر، جیمز(1384). بهره‏وری هیأت علمی. دایره المعارف آموزش عالی، ترجمه حمید رضا آراسته، ناشر بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
مشبکی، اصغر(1378). مدیریت وبهره‏وری: اکسیرکار و تولید. مجموعه مقالات بهره‏وری در مدیریت، مجموعه هفتم. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی
منصور فر،کریم(1385). روش‏های پیشرفته آماری همراه با برنامه های کامپیوتری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هومن، حیدرعلی ( 1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل.تهران: انتشارات سمت.
هومن، حیدرعلی(1381). تهیه واستاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران : سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Adams, Jim(2002). A view from the top: what academic leaders believe about faculty performance and compensation in California's four – year postsecondary institutions. University of Southern California.U.S.A.
Barr ,Robert B.& Tagg, John (2003). From Teaching to Learning A New Paradigm for Undergraduate Education" U.S.A.
Doellefeld.Steven FM.(1998).  Faculty Productivity: A Conceptual Analysis And research Synthesis" P.HD dissertation STATE University of New York.U.S.A.
Kapelke, Steven(2005). RECOMMENDATION ON FACULTY WORKLOAD AND PRODUCTIVITY"Internet .
Massy,WilliamF,Wilger ,Andea K(1995). Improving Productivity”Change.New Rochelle .Vol .27.Iss4.
Middaugh, Michael F.(2001) .Understanding Faculty Productivity Standards and Benchmarks for Colleges and Universities. jossy _Bass Publisher. San Francisco.U.S.A.
Poole,William(2005)  .Improving Productivity in Higher education. Webster University.St.Louis.
Porter, Stephen R.; Umbach , Paul (2001)  .Analyzing Faculty Workload Data Using Multilevel Modeling" Research in Higher Education.Vol.42.No2.
Weiss,Donna(1998) . The Relationship Between Faculty Group Development and Faculty Productivity in Higher Education” Ph. D  Dissertation ,University of TEMPLE, U.S.A.