Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Background: ease in scoring,performingand identity of multiple choice tests has caused that those apply as the essential instruments in large scale assessments. There was intense criticism toward multiple choices. For example, those not perform all of educational goals (those assess low cognitive levels) and because of using guess to answering questions. Herein, some people for solving of these problems were suggested that we should increase choices of questions.
Objectives: The objective of this research was the study of effects of number of item choices on psychometric characteristics of test and items and also on estimated ability of subjects in classical test theory and item- response theory (IRT).
Methods: The statistical population was all of high school’ students of Shiraz. That 608 of them were randomly selected as sample group. In order to response to study questions, we used the empirical method and for data collecting we used two language and arithmetic tests that were provided to this goal.
Results: Data analysis indicated that there was no significant effect of item choices on item parameters and the effect of item choices on estimated psychometric characteristics of subjects in different tests is equal. Furthermore, there was difference between estimated parameters in classical test theory and item-response theory (IRT).
Conclusion: After checking assumptions of item response theory (IRT), this was appeared that data have better fitted with two- parameter model and there was no difference between item choices and fitting with model. In addition, there was difference between estimated ability and item choices too.
 



Keywords

احمدی، آذر. (1387). نمره کل سازی با استفاده از تکنیک‏های نظریه کلاسیک و مقایسه آن با مدل‏های نظریه سؤال پاسخ در کنکور کارشناسی رشته ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
آلن ام،جی وین دبلیو ام. (1384). مقدمه‏ای بر نظریه‏های اندازه گیری (روان سنجی)، ترجمه علی،دلاور، تهران: سمت (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1982).
بیرقی، ابولفضل. (1377). بررسی اثر تعداد گزینه‏ها و زمان بر روی نمره کل در آزمون‏های پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
ثرندایک، برت ال. (1369). روان سنجی کاربردی. ترجمه هومن، حیدرعلی دانشگاه تهران.
سیده مؤمنی، سید طاهره. (1379). تأثیر عامل حدس بر نمره های آزمون‏های چندگزینه‏ای پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
سیف، علی اکبر. (1365). اندازه گیری پیشرفت تحصیلی، تهران: انتشارات آگاه.
شریفی حسن پاشا،اصول روان سنجی در روان آزمایی، انتشارات  رشد( 1384)
فتوحی، لیلا. (1387). بررسی کارکرد افتراقی سؤالات کنکور کارشناسی ارشد رشته روان‏شناسی.
فلسفی نژاد، محمد رضا. (1388). مبانی نظری پرسش پاسخ. زیر چاپ.
کاپلان، روبرت ام؛ ساکوز، دنیس پ. (2004). روان آزمایی، مترجم علی، دلاور، فریبرز درتاج، نورعلی فرخی، تهران: نشر ارسباران، 1386.
معلمی اوره، مهرناز. (1387). مقایسه دقت برآورد توانایی در سؤالات چند گزینه ای با بکارگیری مدل سازی سؤال پاسخ دو وچند ارزشی.پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران. دانشگاه علامه طباطبایی.
هادیان، مینا. (76-1375). تأثیر گزینه‏های سؤال در اعتبار تست‏های چندگزینه‏ای. کتابنامه ص 111-108.
 
 
منابع لاتین
Chien-chi-yeh (2007). The effect of gussing on assessing dimentionality in multiple choice test,university of Pittsburgh.
Educational and psychological measurement ,vol,40,no,2,357-365/(1980) SAGE publication /a comparison of the two ,three and four choice item test given/fixed total number of choice /RALPH G,STRATON
James ware&marve(2008).impact of item-writing flaws in multiple choice question on student achievement in high-stakes nursing,assessment.42:198-20
Karyn woodfard ,peter Bancroft,(2009).multiple chioice questions not
 considered harmful,queensland university of technology.
Kobinger&Christian.h.ghottschall(2008).item difficulty of multiple choice test dependant on different ietm response formats,university of Vienna.
Olleen m,(2008).heffernan.university of Alberta.
Michael c rodrigrez (2005),tree option are optimal for multiple –choice item/uni/washin.vol;24,lss,2;pg3,11pgs.
TOM burkard.uk.cps,januray (2009).multiplechoice.
Youngsuk suh (2008),nested logit models for multiple choice item response data.university of Wisconsin-madison..
Tetsuhito shizuka and coworkers(2006)a comparison of  three and four option English test for university entrance selection,purposes in japan.language testing (2006);23;35.
YI MIN huang.(2004),the impact of the all-of-the above option and student ability in multiple choice testing,Washington state university college of education.