نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز
چکیده
زمینه: در مطالعات باورهای معرفت شناختی، معمولاً پرسشنامه شومر مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، بسیاری از پژوهشگران سؤالهایی را درباره مناسب بودن این ابزار مطرح کردهاند. هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990) انجام شد. روش پژوهش: در ابتدا این پرسشنامه به زبان فارسی برگردانده شد. پس از ترجمه دوباره به زبان انگلیسی و مطابقت با پرسشنامه اصلی، شکافهای موجود در ترجمه شناسایی و اصلاح شدند. در نهایت پس از اجرای مقدماتی و رفع اشکالات، پرسشنامه نهایی بر دانشجویان گروه نمونه که شامل 518 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه پیام نور مرکز تبریز بودند (به تفکیک 302 دانشجوی علوم انسانی و 216 دانشجوی علوم پایه) اجرا شد. یافتهها: نتایج محاسبات آلفای کرانباخ نشان داد که هیچ کدام از ضرایب پایایی خرده مقیاسها در حد قابل قبول نیستند. بنابراین، در این پژوهش برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی برای رسیدن به ساختار عاملی مناسب استفاده شد. قبل از تحلیل عاملی دادهها، همسانی درونی برای 63 سؤال پرسشنامه محاسبه شد و 11 سؤال به دلیل همبستگی منفی نمره سؤال -کل آزمون و 16 سؤال به علت همبستگی کمتر از 1/0 نمره سؤال – کل آزمون، جمعاً 27 سؤال از تحلیلهای بعدی حذف شدند. با استفاده از روش مؤلفههای اصلی، تحلیل عاملی بر روی 36 سؤال باقی مانده انجام گرفت. بررسی نمودار اسکری تحلیل اولیه، راه حل دوعاملی را نشان داد. سپس برای دستیابی به ساختار دوعاملی، تحلیل مؤلفههای اصلی با روش چرخش پروماکس انجام شد. 20 سؤال به علت بار عاملی کمتر از 35/0 و یا به دلیل بار معنادار و مساوی بر روی بیش از یک عامل در چندین چرخش حذف شدند و در نهایت تحلیل نهایی بارگذاری 16 سؤال باقی مانده را بر روی دوعامل نشان داد. این دو عامل براساس محتوای سؤالهای تحتپوشش«دانش ساده/قطعی»و«یادگیری سریع/ثابت» نامگذاری شدند. نتیجهگیری:محاسبه ضریب آلفای کرانباخ نشان داد که پایایی دو عامل به دست آمده در پژوهش حاضر در سطح قابل قبول میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reliability and factor structure of epistemological beliefs questionnaire
نویسنده [English]
- akbar rezaee
چکیده [English]
The Schommer’s epistemological beliefs questionnaire is regularly used in studies on epistemological beliefs. However, many researchers pose some questions about the appropriateness of this instrument. The present study has been taken with the goal of investigating the reliability and factor structure of schommer’s epistemological beliefs questionnaire (1990). To do this, the questionnaire was translated into Persian (Farsi). Then, it was retranslated into English and compared with the original version to find and correct the gaps between the translated version and the original version. After the pilot study and resolving the possible mistakes, the final questionnaire was implemented for sample group consisting of 518 students studying in different fields in Tabriz Payame Noor University (302 students from humanities and 216 students from basic sciences).Cronbach Alpha calculation showed that none of reliability coefficients of sub-scales are acceptable. So, factor analysis was applied in this study to examine the construct validity and to reach an optimal factor structure. Before factor analysis of data, internal consistency was calculated for 63 questions. 27 questions due to under .10 and negative correlation between item-total score test were deleted from subsequent analyses. Using Principal Component's method, factor analysis was performed on 36 remaining questions. Investigatng of Scree plot of primary analysis showed two-factor solution. In order to achieve a two-factor structure, the analysis of Principal Components was done using Promax rotation method. 20 questions, due to factor load below .35 or due to meaningful and equal load on more than one factor in several rotations was deleted. Final analysis showed loading of the remained 16 questions on two factors. These factors were nominated according to content of the questions covered by simple/absolute knowledge and fast/fixed learning.Calculation of Cronbach Alpha coefficient showed that the reliability of two obtained factors is acceptable
کلیدواژهها [English]
- epistemological beliefs
- factor structure
- reliability
- Construct Validity
- students