ابوالقاسمی نجفآبادی، مهدی، حکیم زاده، رضوان، و درانی، کمال. (1391). مقایسه احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مدارس هوشمند (مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات) و مدارس عادی سال سوم دبیرستان شهر اصفهان. مجله علوم تربیتی، 19(1)، 170-121.
احمدی، سهیلا، حسنی، محمد و موسوی، میرنجف. (1396). رابطه جو اخلاقی مدرسه با حس تعلق به مدرسه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 13(4)، 125-132.
ﭘﻨﺎﻏﻲ، ﻟﻴﻠﻲ، اﺣﻤﺪآﺑﺎدی، زﻫﺮه، زاده محمدی، علی، و پشت مشهدی، مرجان. (1389). ساخت و اﻋﺘﺒﺎرﻳﺎﺑﻲ پرسشنامه ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺪرﺳﻪ. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1)، 55-46.
خجسته مهر، رضا، عباسپور، ذبیح اله، کرایی، امین و کوچکی، رحیم. (1391). تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خودپنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان. مجلۀ روانشناسی مدرسه، 1(1)، 45-27.
خضری، حسن، و ابراهیمی قوام، صغری. (2016). بررسی نقش میانجی زورگویی و قربانی بودن در رابطه بین پیوند با مدرسه و عملکرد تحصیلی. رویکردهای نوین آموزشی، 10(2). 81-100.
خورشیدی نازلو، لیلا. (1393). بررسی رابطه پنج عامل شخصیت، تیپهای زمانی و فرسودگی تحصیلی با رضایت از مدرسه دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ارومیه در سال تحصیلی 92-93. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
سماوی، سیدعبدالوهاب، ابراهیمی، کلثوم، و جاودان، موسی. (1395). بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 92-71.
شیخالاسلامی، علی، دادجویی، رباب و سیداسماعیلی قمی، نسترن. (1399). نقش اشتیاق شغلی و رضایت شغلی معلّمان در پیشبینی پیوند با مدرسه دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(40)، 33-20.
رضایی شریف، علی، اژهای، جواد، قاضی طباطبایی، محمود، و حجازی، الهه. (1393). ساخت و آمادهسازی پرسشنامه پیوند با مدرسه در دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 3(1)، 150-55.
روحانی، عباس، و اشراقی، حمید. (1397). اثربخشی استعاره درمانی گروهی بر رضایت از مدرسه و تابآوری دانشآموزان دارای افت تحصیلی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(33)، 74-49.
صابر، سوسن ، و پاشاشریفی، حسن. (1392). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی)، 10(85)، 11-72.
علیزادهدارابی، فاطمه. (1391). بررسی رابطه خوشبینی، سبک اسناد و رضایت از مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر چهارم دبیرستان شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 91-90. پایاننامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه.
محمدی، مهدی، و پیروینژاد، زینب. (1392). رابطه بین جو آموزشی و انگیزش درونی با تعهد عاطفی، مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مهندسی دانشکده شیراز. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 15(60)، 90-71.
مصرآبادی، جواد. (1389). هنجاریابی و تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه تجدیدنظر شده سنجش نگرش نسبت به مدرسه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 3(12)، 120-107.
میرزابیگی، احمد، بختیارپور، سعید، افتخار صعادی، زهرا، مکوندی، بهنام، و پاشا، رضا. (1396). مقایسه سرزندگی تحصیلی، احساس تعلق به مدرسه، انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوم شهر ایلام. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(ویژهنامه)، 1104-1086.
میکائیلی منیع، فرزانه، مهنا، سعید، و عیسی زادگان، علی. (1393). ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻰﻛﻨﻨﺪﻩﻫﺎﻯ شناختیـ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺩﺭ دانشآموزان ﺩﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻰ: ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻳﻚ ﻣﺪﻝ ﻋﻠﻰ. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 13(52)، 29-7.
اسرافیلی، هاجر، و نریمانی، محمد. (2019). رابطه احساس تعلق به مدرسه، اشتیاق تحصیلی و هیجان تحصیلی با بهزیستی مدرسه در دانش آموزان. اولین همایش ملی مدرسه فردا.
نیکدل، فریبرز، کدیور، پروین، فرزاد، ولیاالله و کریمی، یوسف. (1389). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه ادراک از محیط کلاس. اندازهگیری تربیتی، (1)، 53-32.
هومن، حیدرعلی. (1392). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: سمت.
Bakar, A. A. (2012). Measuring student attachment to school: A structural equation modeling approach. OIDA International Journal of Sustainable Development, 3(5), 81-86.
Aslan, M., & Kosir, S. (2021). Survey data showing the influences of school attachment among secondary school students in Albania. Data in Brief, 35, 106949. DOI:10.17632/rv3dtj7bgg.2.
Chiu, M. M., & Chow, B. W. Y. (2015). Classmate characteristics and student achievement in 33 countries: Classmates’ past achievement, family socioeconomic status, educational resources, and attitudes toward reading. Journal of Educational Psychology, 107(1), 152-169.
Diaz, J. D. (2005). School attachment among Latino youth in rural Minnesota. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 27(3), 300-318.
Ferguson, Y. L., Kasser, T., & Jahng, S. (2011). Differences in life satisfaction and school satisfaction among adolescents from three nations: The role of perceived autonomy support. Journal of research on Adolescence, 21(3), 649-661.
Foster, T. A. (2013). An exploration of academic resilience among rural students living in poverty. Unpublished doctoral dissertation, School of Education, Piedmont College.
Heyder, A., & Kessels, U. (2017). Boys don’t work? On the psychological benefits of showing low effort in high school. Sex Roles, 77(1-2), 72-85.
Hopland, A. O., & Nyhus, O. H. (2016). Learning environment and student effort. International Journal of Educational Management, 30(2), 271-286.
Hill, L. G., & Werner, N. E. (2006). Affiliative motivation, school attachment, and aggression in school. Psychology in the Schools, 43(2), 231-246.
Kia-Keating, M., & Ellis, B. H. (2007). Belonging and connection to school in resettlement: Young refugees, school belonging, and psychosocial adjustment. Clinical child psychology and psychiatry, 12(1), 29-43.
Ladd, G. W., & Dinella, L. M. (2009). Continuity and change in early school engagement: Predictive of children's achievement trajectories from first to eighth grade?. Journal of educational psychology, 101(1), 190.
Libbey, H. P. (2004). Measuring student relationships to school: Attachment, bonding, connectedness, and engagement. The Journal of school health, 74(7), 274-283.
Nermin, K., & Ferda, A. (2017). The direct and indirect relationships between school Attachment, constructive conflict resolution behavior and aggression. Journal of Education and Human Development, 6(4), 57-63.
Neel, C. G. O., & Fuligni, A. (2013). A longitudinal study of school belonging and academic motivation across high school. Child development, 84(2), 678-692.
Pilkauskaite-Valickiene, R., & Gabrialaviciute, I. (2015). The role of school context on subjective well-being and social well-being in adolescence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2588-2592.
Şeker, H. (2011). Developing a questionnaire on attitude towards school. Learning Environments Research, 14, 241-261.
Slaten, C. D., Ferguson, J. K., Allen, K. A., Brodrick, D. V., & Waters, L. (2016). School belonging: A review of the history, current trends, and future directions. The Educational and Developmental Psychologist, 33(1), 1-15.
Stern, M. (2012). Evaluating and promoting positive school attitude in adolescents. Springer Science & Business Media.
Weare, K., & Nind, M. (2011). Mental health promotion and problem prevention in schools: what does the evidence say?. Health promotion international, 26(suppl_1), i29-i69.
Willms, J. D. (2003). Student engagement at school: A sense of belonging and participation: Results from PISA 2000. OECD publishing.