آخوندزاده، کبری؛ احمریطهران، هدی؛ صالحی، شایسته و عابدینی زهرا. (1390). تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۱ (۳):۲۱۰-۲۲۱.
آنجفی، فرشته؛ زراعت، زهرا؛ سلطان محمدی، زهره؛ قابچیپور، کوثر و کهن، فهیمه. (1388). مهارت تفکر انتقادی دانشجویان فنی مهندسی و علوم انسانی. مجله راهبردهای آموزش، 1 (2)؛ 19 – 22.
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و عبدلی افسانه. (1389). روند تحول تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11 (2)؛ 103-120.
حسینپورطولازدهی، شهره؛ زینآبادی، حسنرضا؛ عبدالهی، بیژن و عباسیان، حسین. (1398). آموزش و یادگیری پژوهشمحور در محیط ساختنگرا: طراحی مدلی بر اساس پژوهش پدیدارنگارانه. فصلنامه تعلیم و تربیت، 132، 10-30.
حقانی، فریبا؛ امینیان، بهاره؛ کمالی، فرحناز و جمشیدیان، سپیده. (1389). مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدمات بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۰ (۵) :۹۰۶-۹۱۷.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1398). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران؛ انتشارات آگه.
سعدونی، فاطمه. (1398). تجربه تأثیر رویکرد پژوهشمحوری در ایجاد انگیزه و علاقه به درس عربی. جشنواره کشوری تجربیات برتر، دانشگاه فرهنگیان، پردیس استان خوزستان.
سیدی، محبوبه. (1389). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی چهارم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی و مقایسه محتوای کتاب بر اساس هدفهای رفتاری حیطه شناختی بلوم. مجله تازههای پژوهش در برنامه درسی، 1 (1)، 49-64.
قاسمیپور، مرضیه. (1388). بررسی شیوههای گسترش و تقویت روحیه پژوهشگری در بین دانشآموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان نورآباد ممسنی در سال 89-88 . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
قاسمیپویا، اقبال. (1392). پژوهش در عمل. تهران: اول ناشر.
قاضیاردکانی، راحله؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا و درتاج، فریبرز. (1396). تبیین رویکرد پژوهشمحوری در آموزش و تحلیل محتوای کتب مطالعاتاجتماعی دوره ابتدایی (سوم تا ششم) بر اساس مؤلفههای پژوهشمحوری. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11 (39)؛ 7-17.
کیانی، میترا؛ افشینجو، مهناز؛ پورمعماری، محمدحسین و امینی، کوروش. (1391). مقایسهی تفکر انتقادی و عوامل زمینهساز آن در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجــــلهی علمـــی، پژوهشـی دانشـــگاه علـــــوم پزشـــکی زنجـــان، ۲۰ (78)؛ 113-۱۲۲.
مزارعی، رقیه؛ طالبی، احسان و طاووسی، مصطفی. (1398). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی مریل در سال تحصیلی1397-1398. دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، 15 (16)؛ 12-26.
هاپکینز، دیوید. (1384). پژوهش در کلاس درس؛ ترجمه مسعود وفایی و سیدعلیاکبر مرعشی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. (انتشار به زبان اصلی، 2002).
Carpineti, M., & Giliberti, M. (2013). Local culture and IBSE strengths and challenges & bibliography mapping complete. Project number 321403 TEMI FP7-Science-in-Society- 2012-1.
Hepworth, M., & Walton, G. (2009). Teaching information literacy for inquirybased learning Elsevier.
Justice, C., Warry, W. & Rice, J. (2009). Academic skill development – Inquiry seminars can make a difference: Evidence from a quasi-experimental study. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 3 (1), 1–23.
Keklik, l. (2019). A content analysis of developmental psychology Sections of educational psychology textbooks used for teachers education in Turkey. procedia social and Behavioral sciences. 12, 393-398. Doi: 10, 1016/j. sbspro.2011, 02048.
Kuhlthau, C. C., Maniotes, L. K. & Caspari, A. K. (2007). Guided inquiry: Learning in the 21st century. Westport, CT: Libraries Unlimited.
Kuhlthau, C. C., Maniotes, L. K. & Caspari, A. K. (2017). Guided inquiry: Learning in the 21st century. Westport, CT: Libraries Unlimited.
Paul, R. W., & Elder, L. (2014). The miniature guide to critical thinking concepts and tools. Tomales, CA: Foundation for Critical Thinking Press.
Pingel, F. (2018). Unesco guidebook on textbook research and textbook revision. Unesco.
Prevost, E. (2010). Developing a culture of inquiry in elementary schools: The role of the teacher- librarian. Edmonton, Alberta: Department of Elementary Education.
Sever, D., & Güven, M. (2014). Effect of inquiry-based learning approach on student resistance in a science and technology course. Educational Sciences: Theory & Practice, 14 (4), 1601–1606. doi: 10. 12738/estp. 2014. 4. 1919.
Spronken-Smith, R., & Walker, R (2010).Can inquiry-based learning strengthen the links between teaching and disciplinary research?, Studies in Higher Education, 35 (6), 723-740.
Stripling, B. (2018). Inquiry‐based teaching and learning: The role of the library media specialist. School Library Media Activities Monthly, 25 (1), 2.
Suduc, A. M., Bizoi, M., & Gorghiu, G. (2015). Inquiry Based Science Learning inPrimary Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205, 474-479.
Talanquer, V., Tomanek, D., & Novodvorsky, I. (2013). Assessing students' understanding of inquiry: What do prospective science teachers notice?, Journal of Research in Science Teaching, 50 (2), 189-208. Dio: 10. 1002/tea. 21074.