Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Candidate, Department of Counseling, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Counseling, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

Abstract: One of the main ways to reduce the divorce is to use marital conflict counseling services. However, most of the women on the verge of divorce have no incentive for counseling. Determining these types of women on the verge of divorce and motivating them to counsel, the present study aimed to provide a motivation scale for counseling in women on the verge of divorce. The research method was survey. The population consisted of all women on the verge of divorce in Hamedan province in 2019. The sampling method was purposeful and the samples were selected from the cities of Hamedan, Asadabad, and Bahar. The sample size was 291 subjects. To determine the factor analysis and validity of the construct of psychometric properties of the motivation scale for marital conflict counseling, exploratory and confirmatory factor analyses were used. Performing the exploratory factor analysis using principal variables, varimax rotation, and final extraction, three factors of expectation, tools, and value were obtained. They explicated a total of 78.94 of the total variance of the scale items. The Cronbach's alpha coefficient for the subscales of expectation was estimated as 0.95, for value as 0.94, and for the total score of the scale as 0.95, indicating good reliability of the items. The confirmatory factor analysis and its indicators demonstrated good fitting of the scale, and confirmed the correlation between items and the construct in this three-factor model. Conclusion: according to the results of the present study, it can be said that this version of motivation scale for marital conflict counseling in women on the verge of divorce has sufficient validity and reliability and can be used in various situations of marital conflict counseling and research activities.

Keywords

آتش روز، بهروز؛ افتخار سعادی، زهرا؛ فرح نادری، رضا پاشا و عسگری، پرویز. (1397). «تأثیر الگوی انگیزشی انتظار- ارزش بر انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، اشتغال آموزشی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی»، فصلنامه سلامت روان کودک، 5 (2)، 90-96.
باربارا، مک کومبز و جیمز، پاپ. (2002). پرورش انگیزه در دانش آموزان، ترجمه صغرا ابراهیمی قوام.1396. تهران، انتشارات رشد، ص 24-23.
حسینی نثار، مجید؛ شب افروزان، صغرا و فیض ثابت، مصطفی. (1395). « بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای طلاق در دادگاه‌های خانواده شهر رشت»، مجله مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، 10 (31)، 13-25.
درخشان، نوشین؛ سیف، علی‌اکبر؛ کیامنش، علی رضا و احدی، حسن. (1396). «ساخت، اعتبار­یابی، روا­سازی و هنجاریابی، پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ASM) »، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی،10 (40)، 74-71.
رضایی، سحر و رسولی، آراس. (1398). « ساخت واعتباریابی پرسشنامه سکوت زناشویی»، فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 9 (36)، 182-167.
روحی، علیرضا؛ السادات جزایری، رضوان؛ سادات فاتحی زاده، مریم و اعتمادی، عذرا. (1396). « ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه‌ی آسیب‌‌های تعاملی زناشویی مردان دارای شخصیت اجتنابی»، فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 7 (28)، 205-181.
زارعی، فاطمه؛ صلحی، مهناز؛ تقدیسی، محمدحسین؛ کمالی، محمد؛ شجاعی زاده، داود؛ نجات، سحرناز و مرقانی خویی، عفت السادات. (1393). « درک تجربه پس از طلاق در زنان ( پژوهش کیفی)»، مجله علوم پزشکی دانشگاه رازی، 21 (4)، 26-13.
طاهری بنچناری، رویا؛ آقاجانی مرساء، حسین و کلدی، علیرضا. (1397). «واکاوی پدیده طلاق، ریشه­ها و پیامدها در شهر تهران»، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، 9 (2)، 164-139
قلی پور، آرین. (1396). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)، تهران: انتشارات سمت.
 محمدی، افسانه؛ ونکی، زهره و محمدی، اشرف. (1391). «تاثیر به کارگیری برنامه انگیزشی طراحی شده مبتنی بر نظریه انتظار، توسط سرپرستاران بر رضایت بیماران»، مجله حیات، 18 (4)، 60-47.
مرکز آمار ایران. 1397. https://fa.wikipedia.org/wiki
یعقوب­خانی غیاثوند، مرضیه؛ اسدزاده، حسن؛ سعدی پور، اسماعیل؛ دلاور، علی و درتاج، فریبرز. (1397). «ویژگی­های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس نیازهای بنیادی روان شناختی مرتبط با مدرسه در دانش­آموزانِ نوجوان(ASBPNSS)»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6 (16)، 48-47.
Abramson, L. Y., Seligman, M. E. P., & Teasdale, J. D. (1978). Learned helplessness in human, Critique and reformulation. Journal of Abnormal psychology, 87, 49-74.
Cabrera-Nguyen, P. (2010). Author Guidelines for Reporting Scale Development and Validation Journal of the Society for Social Work and Research. 1 (2), 99-03. Doi.org/10.5243/jsswr.2010.8.
Davies, P. T., Harold, G. T., Goeke­-­Morey, M. C., & Cummings, E. M. (2007). Children’s emotional security and interparental conflict, Monographs of Society for Research in Child Development, 67 (3), 270.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Cognitive evaluation theory. In Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Springer, Boston, MA , (pp. 43-85).
Donahue, M.O., Piazza, I.M., Griffin, M.Q., Dykes, P.C., & Fitzpatrick, J.J. ( 2008). The relationship between nurses' erceptions of empowerment and patient satisfaction. Appl Nurs ResFeb, 21(1): 2-7.
Fairchild. A. J., Horsts'. J., Finney, S.J., & Barron, K. E. (2005). Evaluating existing and new validity evidence for the academic motivation scale. Contemporary Educational Psychology. 30, 3, 331-358.
Fincham D. (2003). Marital Conflict: Correlates, Structure, and Context. Current Directions in Psychological Science, 12 (1), 23-27.
Frousakis, N. N. (2010). Communication in married couples: Exploring the roles of betrayal and forgiveness, A PhD Dissertation presented in the University of Tennessee, Knoxville. Gilford, R. (1986). Marriage in later life. Generations, 16 (21): 25-26.
Hisham Saleh, R., & Luppicini, R. (2017). Exploring the challenges of divorce on Saudi women. Journal of family history, 42 (2). 184– 198.
Hulleman, CS, Barron, KE, Kosovich, JJ., & Lazowski., RA. (2016). Student motivation: current theories, constructs, and interventions within an expectancy-value framework. In: Lipnevich AA, Preckel F, Roberts RD, editors. Psychosocial skills and school systems in the 21st century. Springer, Cham; pp: 241–278.
Jackson, D.L. (2003). Revisiting sample size and number of parameter estimates: Some support for the N: q hypothesis. Structural Equation Modeling, 10: 128–141.
Keller, J. M. (2008). First principles of motivation to learn and e3-learning. Distance Education, 29(2):175-185.
Keller, J.M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance, the ARCS Model Approach, Springer.
Kline, R.B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rded.). New York: Guilford Press.
Kosovich, J.J., Flake, J. K., Hulleman, C. S. (2017). Short-term motivation trajectories: A parallel process model of expectancy-value. Contemp Educ Psychol: 49, 130–139.
Mekonnen Abebe, Y. (2015). Lived Experiences of Divorced Women in Rural Ethiopia. A Special Focus in Hulet Ejju Enessie Woreda: Addis Zemen Kebele. International Journal of Political Science and Development, 36, 268-281.
Pintrich, P. R., & Shunk, D. H. (2011). Motivation in education: theories, researches and applications. (M. Shahraray, Trans.). Tehran: Elm publication.
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness, on depression, development and death, San Francisco: Freeman & Company.
Slavin, R.E. (2006). Educational Psychology: Theory and Practice (8th ed.). New York: Pearson.
Wang, P.Y. (2004). Teacher as leader and student as follower: The implementation of expectancy theory in the English classes of Taiwanese college. Journal of American Academy of Business, Cambridge Sep, 5: (1/2), 418-429.
Wentzel, K.R., & Miele, D. (2016). Handbook of Motivation at School (2nd edition), new Yourk, NY: Routledge.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy–Value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, vol 25. 68–81.