اکبری بورنگ، محمد و رحیمی بورنگ، حسن. (1395). تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان براساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. آموزش در علوم پزشکی، (27) 16، 231-222.
حبیبی، مجتبی؛ خدایی، ابراهیم و ایزانلو، بلال. (1391) . نظریههای قدیم و جدید اندازه گیری در علوم رفتاری و پزشکی : مروری بر روش شناسی مزایا و تنگناها. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، 10 (4)، 315-302
ربانی پارسا، الهام؛ مصرآبادی، جواد و یارمحمدزاده، پیمان. (1397). ساخت و هنجاریابی آزمون تفکر انتقادی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9 (34)، 91-114.
زغیبی قناد، سیمین؛ عالی پور بیرگانی، سیروس و شهنی ییلاق، منیجه. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدید نظر شدهی سرسختی تحصیلی. دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری. دانشگاه شهید بهشتی.
شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن (1392) . اصول روان سنجی و روان آزمایی .تهران : انتشارات رشد
شیربیم، زهرا و شفیع آبادی، عبدالله. (1388). رابطهی سلامت روان و سرسختی روانشناختی دانشجویان. اندیشه و رفتار. 4 (13)، 7-18.
طاهری نسب، الهام. (1391). بررسی رابطهی بین سرسختی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با عملکرد و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 91-90. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
قدمپور، عزت الله؛ رادمهر، پروانه و یوسف وند، لیلا. (1396). تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امیداسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه اول. پژوهشهای تربیتی. (33)، 14-2.
قدیمی نوران، میترا و یونسی، جلیل؛ (1395). ساخت ورواسازی مقیاس سرمایه روانشناختی ورابطه آن با بهزیستی ذهنی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (25)، 159-186.
مام شریفی، اسماعیل؛ دلاوران، علی؛ بلوکی، آزاده و شعبانی، سمیه؛ (1391). ارزشیابی آزمون نظری آزمون گواهینامه رانندگی بر اساس نظریه سوال – پاسخ و مقایسه آن با نظریه کلاسیک آزمون.فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 7 (2)، 1-34
Baker, F. B. (2001). The basics of item response theory. ERIC clearinghouse on assessment and evaluation.
Benishek, L. A., & Lopez, F. G. (2001). Development and initial validation of a measure of academic hardiness. Journal of Career Assessment, 9 (4), 333-352.
Benishek, L. A., Feldman, J. M. R., Shipon, W., Mecham, S. D., & Lopez, F. G. (2005). Development and evaluation of the Revised Academic Hardiness Scale. Journal of Career Assessment, 13, 59-76.
Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2000). Item response theory for psychologists. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Kamtsios, S., & Karagiannopoulou, E. (2012). Conceptualizing students’ academic hardiness dimensions: A qualitative study. Eur J Psychol Educ.
Salim J, Wadey R, Diss C. Examining the relationship between hardiness and perceived stress related growth in a sport injury context. Psychology of Sport and Exercise. 2015; 19 (3): 10-17.
Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika Monograph, 17.
Thissen, D., Steinberg, L., & Mooney, J. (1989). Trace lines for testlets: A use of multiple-categorical response models. Journal of Educational Measurement, 26, 247-260.
Zerach G, Karstoft K, Solomon Z. Hardiness and sensation seeking as potential predictors of former prisoners of wars' posttraumatic stress symptoms trajectories over a 17-year period. Journal of Affective Disorders. 2017; 218: 176-81.
Zickar, M. J., & Broadfoot, A. A. (2009). The partial revival of a dead horse. Comparing classical test theory and item response theory. In C. E. Lance & R. J. Vandenberg (Eds.), Statistical and methodological myths and urban legends: Doctrine, verity and fable in the organizational and social sciences (pp. 37–59). New York: Routledge/Taylor & Francis.