نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 روانشناسی تربیتی. واحد تهران مرکز. دانشگاه آزاد. تهران. ایران
2 استاد و مدیر گروه روان شناسی تربیتی
3 استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد
چکیده
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، انجام گرفت. روش: حجم نمونه این پژوهش 518 دانش موز دختر دبیرستانی بود که به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی، علاوه بر عامل کلی شایستگی هیجانی- اجتماعی، 5 عامل (خودآگاهی، آگاهی اجتماعی، خود مدیریتی، مدیریت رابطه و تصمیمگیری مسئولانه) را برای پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش آموزان (SECQ)، تاییدکرد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و روش باز آزمایی و برای تعیین روایی عاملی آن از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاس های آن بین 0/77 تا 0/80 است. اعتبار پرسشنامه از طریق باز آزمایی 0/86که در سطح p
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric Indexes Students' of the Social Emotional Competence Questionnaire ( (SECQ)
نویسندگان [English]
- Fatemeh Imamgholivand 1
- Parvin Kadivar 2
- Hasan Pasha Sharifi 3
1 Department Educational Psychology.Tehran center Branch.Azad University. Tehran.Iran
2 Teacher and Educational Psychology Group Manager
3 Professor of Educational Psychology , Islamic Azad University, Iran
چکیده [English]
Abstract:
Objectives: The purpose of this study was to assess psychometric indicators of students' Social- Emotional Competence Questionnaire (SECQ). Method: The sample size of this study was 518 high school female students selected by random sampling method from public secondary schools in Tehran and responded to the questionnaire. Findings: The results of exploratory factor analysis by main components method, in addition to general emotional-social competence, have 5 factors (self-awareness, social consciousness, self-management, relationship management and responsible decision-making) for the students' emotional-social competence questionnaire (SECQ), approved. To verify the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient and the method of re-examination were used and a confirmatory factor analysis was used to determine its validity. The results showed that the questionnaire had acceptable internal consistency, and the Cronbach's alpha coefficients were below 0/77 to 0/80 in the sub-scales. The reliability of the questionnaire was obtained through a 0/86 test which was significant at the level of p
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Social- Emotional Competence
- Social -Emotional Competency Components
- psychometric indices