نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ، ایران
2 دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
حمایتگری عاطفی، کنش عاطفی فعالانه بوده که بر گشودگی به نگرانیهای دیگران و تلاش برای بهبود عاطفهی فرد مقابل تأکید دارد. هدف مطالعهی حاضر، ساخت و رواسازی مقیاس حمایتگری عاطفی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی، و جامعهی آماری شامل دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1402-1401 بودند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونه-گیری چندمرحلهای انتخاب شدند. براساس مطالعه پیشینه پرسشنامه، با نظر متخصصین طراحی شد، با 11 گویه در 3 حیطه «همدلی»، «پرکردن تنهایی» و «انگیزه و امید دادن» و در 4 سطح شامل اعضای خانواده، دوستان، آشنایان/ فامیل و افراد غریبه . سپس، همسانی درونی سؤالات از طریق ضریب آلفا کرونباخ و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که مدل از برازش مطلوبی با دادهها برخوردار است. به نظر میرسد که نشان دادن هر رفتار حمایتگرانهای به شدت از نسبت مخاطب موردنظر با شخص حامی تأثیر میگیرد. همچنین با در نظر گرفتن ضریب مقبولیت گویهها، مشاهده میشود که در هر یک از مؤلفهها، بیشترین میانگین متعلق به اعضاء خانواده و سپس متعلق به دوستان است و فامیل/آشنا و افراد غریبه در ردههای بعدی قرار میگیرند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق بازآزمایی مورد سنجش و تأیید قرار گرفت. از آنجایی که پژوهش حاضر بر روی دانشجویان انجام شده، پیشنهاد میشود این ابزار در سایر قشرها و ردههای سنی نیز اجرا و ویژگیهای روانسنجی آن بررسی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing and Validation of Emotional Helping Questionnaire
نویسندگان [English]
- Shirin Rashidi 1
- Saeedeh Zahed 2
1 Assistant Professor, Department of Philosophy of Islamic Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 a
چکیده [English]
Emotional helping is a type of active emotional action that emphasizes openness to the concerns of others and trying to improve their emotions. The aim of this study was to develop and validate the emotional helping questionnaire. Research method was descriptive-survey and the statistical population included psychology and educational sciences students of Allameh Tabataba'i University in 1402-1401, among whom 200 were selected by multi-stage sampling method. Based on the Research literature and opinion of experts, a questionnaire was designed, with 11 items in 3 areas of "empathy", "filling loneliness" and "giving motivation and hope" and in 4 levels including family members, friends, acquaintances/ Family and strangers,. Then, internal consistency examined through Cronbach's alpha coefficient and its construct validity through confirmatory factor analysis. The result showed that the model have a good fit with the data. It seems that showing any helping behavior is strongly influenced by the ratio of the target audience to the helping person. Also, considering the acceptability coefficient of the items, it can be seen that in each of the components, the highest average belongs to family members and then to friends, and family/acquaintances and strangers are in the next categories. The reliability of the questionnaire was also measured and confirmed through retesting. Since the current research was conducted on students, it suggested that this tool be implemented in other population and age groups and its psychometric properties should be examined.
کلیدواژهها [English]
- Emotional helping
- factor analysis
- construct validity
- internal consistency