نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب وکار هوشمند، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد

2 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

شاخص‌ها و معیار‌های زیادی در اثربخش بودن آموزش مهارتی وجود دارد تا فرد آموزش دیده بتواند بعد از آموزش وارد بازار کار شود.این شاخص‌ها و زیرشاخص‌ها باید جنبه عملیاتی داشته باشند و برای اساس روش‌های نوین وزن دهی و رتبه بندی شوند هدف این پژوهش شناسایی، وزن دهی و رتبه‌بندی این معیار‌ها است تا بتوان در تدوین و ارزیابی مدل‌های آموزش مهارتی استفاده شود. جامعه آماری پژوهش 7 نفر از مدیران و متصدیان شرکت‌های صنعتی، مدیران مدارس آموزش مهارتی و افراد خبره در حوزه تدوین دروس آموزشی فنی هستند که ابتدا با مرور پژوهش‌های و مصاحبه با خبرگان به شناسایی شاخص‌ها و معیار‌های پژوهش پرداخته شده است. سپس با روش دلفی فازی ۵ شاخص اصلی و ۱۲ زیر شاخص مورد تأیید قرار گرفته است. در انتها با روش بهترین - بدترین فازی رتبه‌بندی شاخص‌ها و زیر شاخص‌ها نشان داده شده است که معیار هم‌راستایی آموزش با وضعیت اشتغال مهم‌ترین شاخص اصلی و معیار مشارکت صاحبان مشاغل در برنامه‌ریزی درسی مهم‌ترین زیر شاخص در اثربخش بودن آموزش مهارتی به‌دست‌آمده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the effective factors in the effectiveness of skill training using fuzzy Delphi and fuzzy best-worst methods

نویسندگان [English]

  • mostafa nejad taheri 1
  • Mohammad Taghi Taghavifard 2
  • Abbas Toloei Eshlaghy 3

1 Ph.D. Student of Information Technology Management, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Professor of Industrial Management Dept, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

There are many indicators and criteria in the effectiveness of skill training so that the trained person can enter the labor. These indicators and sub-indices should have an operational aspect and be weighted and ranked based on modern methods. The purpose of this study is to identify the weight and the rank of these criteria so they can be used in codification and evaluation of educational and skill models. The statistical population of the research consists of 7 managers and administrators of industrial companies, school managers of skills training and experts in the field of developing training courses, technical courses. These people reviewed the research works and interviews at the first place. The indicators and criteria of the research have been identified with experts. Then, using Fuzzy Delphi method, 5 main indicators and 12 sub-indicators have been approved, and at the end, with the fuzzy best -worst method, the ranking of indicators and sub-indicators were calculated. The results show that the criterion of education alignment with employment status is the most important and main indicator. Also, the criterion of participation of business owners in curriculum planning is the most important sub-indicator of the effectiveness of skill training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Skills training
  • Fuzzy Delphi method
  • Fuzzy best -worst method