نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، تهران، ایران

2 گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دکتری سنجش و اندازه‌گیری ، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، تهران، ایران

10.22054/jem.2024.81723.3563

چکیده

برگزاری دو نوبت آزمون سراسری در یک سال مستلزم ساخت نسخه‌های جایگزین و همترازسازی نمرات آن‌ها است. همترازسازی نسخه‌های جایگزین نیازمند برقراری الزامات خاصی است. در آزمون‌های سرنوشت‌ساز به علت مسائل امنیتی امکان اجرای آزمایشی سؤال‌ها وجود ندارد. این مطالعه باهدف بررسی برقراری الزامات همترازسازی نسخه‌های جایگزین نوبت‌های اول و دوم آزمون سراسری گروه زبان خارجی انگلیسی سال 1402 انجام شد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع روان‌سنجی که بر اساس تحلیل ثانویه داده‌ها انجام شده است. بدین منظور از بین کلیه داوطلبان گروه آزمایشی زبان انگلیسی سال 1402، از نوبت اول 13091 و از نوبت دوم 19915 داوطلب به‌صورت تصادفی انتخاب و داده‌های مربوط به آزمون‌های اختصاصی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی (انگلیسی) اجراشده در دی‌ماه 1401 و تیرماه 1402 تحلیل شده است. میانگین ضرایب دشواری و تشخیص دو نوبت آزمون نزدیک به هم گزارش شده است. برقراری الزام سازة یکسان دو نوبت آزمون، با نتایج تحلیل عاملی تک‌بعدی، مقایسه عملکرد زنان و مردان و رابطه نمره آزمون با معدل دبیرستان مورد تائید قرار گرفت. همچنین الزام پایایی یکسان نیز بررسی و میزان آن در هر دو نوبت آزمون 95/0 بود. همترازی نسخه‌های جایگزین مستلزم رعایت الزاماتی است که برآورد قضاوتی دشواری سؤال‌ها و استفاده از جدول مشخصات آزمون می تواند به طراحان در ساخت نسخه‌های جایگزین کمک کند. به منظور برقراری الزامات و همچنین طراحی سؤال‌هایی با دشواری مشابه رهنمودهایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The equating requirements of scores in alternative forms of high-stakes tests: the case study of the national entrance exam of the foreign language applicants

نویسندگان [English]

  • Abdolkarim Shadmehr 1
  • Enayatollah Zamanpour 2
  • Shoeayb Qasemi 3

1 National Organization for Assessment and Evaluation of Education System

2 Department of Psychometrics, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Ph.D of Assessment and Measurement, National Organization for Assessment and Evaluation of Education System, Tehran, Iran

چکیده [English]

Conducting two nationwide tests in one year necessitates creating alternate forms of the tests and equating their scores. Equating the alternate forms needs specific requirements. In high-stakes tests, pilot testing of items is not possible due to security concerns. This study aimed to investigate the requirements for equating alternate forms of the first and second 2023 English foreign language nationwide tests. The current research is applied and psychometric, based on secondary data analysis. A total of 13,091 candidates from the first test and 19,915 candidates from the second test of the 2023 English language were randomly selected, and the data from the tests conducted in January 2023 and July 2023 were analyzed. The mean difficulty and discrimination coefficients of the two tests were reported to be close to each other. Equal construct requirement of the two tests with single-factor confirmatory factor analysis, comparing the performance of male and female candidates, and the relationship between test scores and high school GPA were confirmed. Furthermore, the equal consistency requirement was examined, and its value was 0.95 in both test forms. Equating alternate forms necessitates adherence to requirements, where judgmental estimation of item difficulty and using the test specification table can aid test developers in creating alternate forms. Guidelines have been provided to meet the requirements of equating and writing items with similar difficulty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National exam
  • high-stakes test
  • Alternate forms
  • Equating