نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران

10.22054/jem.2024.73997.3466

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارت‌های اجرایی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای 1337 دانشجوی دختر و پسر انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنی‌ها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار AMOS و SPSS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار پنج عاملی مقیاس با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. مقادیر ضرایب همسانی درونی نسخة تجدیدنظر‌ شده تجدیدنظرشده پرسشنامه مهارت‌های اجرایی برای برای عامل اول (برنامه‌ریزی) 84/0، عامل دوم (مدیریت زمان) 78/0، عامل سوم (تنظیم هیجان) 76/0، عامل چهارم (سازماندهی) 72/0 و عامل پنجم (تنظیم رفتار) 70/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة تجدیدنظر‌ شده پرسشنامه مهارت‌های اجرایی برای سنجش کارکردهای اجرایی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است. این ابزار می‌تواند جهت اندازه‌گیری کارکردهای اجرایی در بخش‌های پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Executive Skills Questionnaire-Revised (ESQ-R): Translation, Adaptation, and Psychometric Properties of the Iranian Version

نویسندگان [English]

  • karim abdolmohamadi 1
  • Farhad Ghadiri Sourman Abadi 2
  • Asgar Alimohamadi 3

1 Department of Psychology, azarbaijan shahid madani university, Tabriz, Iran

2 PhD in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current study was conducted to investigate psychometric properties of the executive skills questionnaire-revised (ESQ-R) in Iran. We carried out a cross-sectional study following linguistic validation and pilot investigation. The forward-backward translation method was used to translate the questionnaire from English into Persian Prior to pilot testing. The participants consisted of 1337 male and female students studying in Iranian universities. For data analysis, confirmatory factor analysis (CFA) were used. Additionally, internal consistency analyzed by test-retest and Cronbach’s alpha (Reliability). The coefficient alpha estimates of reliability were for the first factor (planning) 0.84, the second factor (time management) 0.78, the third factor (emotion regulation) 0.76, the fourth factor (organization) was 0.72 and the fifth factor (behavior regulation) was 0.70. The results of confirmatory factor analysis were in an acceptable range for the questionnaire. The findings demonstrated that ESQ-R has good psychometric properties to measure executive skills among Iranian students. Therefore, the questioner can be used in future in health or educational settings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • executive functions
  • psychometric property
  • Reliability