فاطمه الزهرا حیدری؛ نسیم اصغری؛ علی دلاور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارتهای جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریههای ساخت مفهوم Sfard (1991) و Tall and Gray (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورداستفاده، روش تحلیل محتوا است. ازنظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و ازنظر جمعآوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیرآزمایشی قرار ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارتهای جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریههای ساخت مفهوم Sfard (1991) و Tall and Gray (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورداستفاده، روش تحلیل محتوا است. ازنظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و ازنظر جمعآوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیرآزمایشی قرار دارد. فصل سوم کتاب ریاضی پایه هفتم، شامل 4 بخش الگوهای عددی، عبارتهای جبری، مقدار عددی یک عبارت جبری و معادله است که این پژوهش به بررسی روند ساخت مفاهیم جبری در دو بخش متغیر و عبارتهای جبری، میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آموزش این دو مفهوم بهگونهای است که فرصت آموزشی لازم برای مرحله فشردهسازی (مرحله دوم ساخت مفهوم) پیشبینی نشده است و این مرحله، اغلب حذف شده است. همچنین در روند آموزشی، فرصت عبور از مرحله فشردهسازی به مرحله شی انگاری (مرحله سوم) فراهم نشده است. بنا بر نظریه گری و تال، ساخت مفهوم در مرحله رویه مانده و به مرحله آخر یعنی درک مفهوم نرسیده است؛ بنابراین با توجه به نظریههای ساخت مفهوم، مراحل درک ساختاری و مفهومی برای متغیر و عبارتهای جبری در نگارش کتاب درسی پیشبینی نشده است.