زمینه: ازآنجاییکهدر قرن بیستم از اعتیاد به تلفن همراه بهعنوان یک اختلال وسواسی و اعتیاد گونه یادشده است، استفاده مفرط از آن میتواند زمینه اعتیاد به آن را فراهم کند. هدف: هدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه است. روش: دانشآموزان دختر و پسر سوم مقطع متوسطه آموزشوپرورش ناحیه یک اهواز ...
بیشتر
زمینه: ازآنجاییکهدر قرن بیستم از اعتیاد به تلفن همراه بهعنوان یک اختلال وسواسی و اعتیاد گونه یادشده است، استفاده مفرط از آن میتواند زمینه اعتیاد به آن را فراهم کند. هدف: هدف از تحقیق حاضر ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه است. روش: دانشآموزان دختر و پسر سوم مقطع متوسطه آموزشوپرورش ناحیه یک اهواز جامعه آماری تحقیق را تشکیل دادهاند که از بین آنان 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پرسشنامه اعتیاد به تلفن همراه تحلیل عاملی شده دارای 13 سؤال و سه خردهمقیاس خلاقیت زدایی، میل گرایی و احساس تنهایی بوده و ازلحاظ روانسنجی از پایایی، روایی و برازندگی خوبی برخورداراست. ساختار عاملی تأییدی نیز، مدل سه عاملی پیشنهادی پرسشنامه یادشده را تأیید کرد. بحث و نتیجهگیری: از پرسشنامه تحلیل عاملی شده فوقالذکر، میتوان برای تشخیص و مطالعات مربوط به اعتیاد به تلفن همراه استفاده کرد.
هدف از این مطالعه ساخت و اعتباریابی آزمون اهمالکاری تحصیلی است. به همین منظور تعداد 247 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام اهواز (142 دختر و 105 پسر) به شکل تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای ساخت آزمون یاد شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل اکتشافی نشان داد که دادهها پس از شش بار چرخش، آزمونی مرکب از 12 ماده و سه ...
بیشتر
هدف از این مطالعه ساخت و اعتباریابی آزمون اهمالکاری تحصیلی است. به همین منظور تعداد 247 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام اهواز (142 دختر و 105 پسر) به شکل تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای ساخت آزمون یاد شده از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل اکتشافی نشان داد که دادهها پس از شش بار چرخش، آزمونی مرکب از 12 ماده و سه عامل با عنوان اهمالکاری عمدی (5 ماده)، اهمالکاری ناشی از خستگی جسمی- روانی (4 ماده) و اهمالکاری ناشی از بی برنامگی (3 ماده) ساخته شد پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ برای کل آزمون 85/0، برای عامل اول 77/0، برای عامل دوم 6/0 و برای عامل سوم 70/0 به دست آمد. روایی آزمون یاد شده از طریق همبسته کردن با آزمون اهمالکاری تاکمن (1991) تعیین و مقدار آن 35/0 برآورد گردید که نشان از روایی نسبتاً خوب آن آزمون است. از آنجاییکه در داخل کشور آزمونی برای تشخیص اهمالکاری تحصیلی وجود ندارد لذا این آزمون میتواند خلاء یاد شده را جبران کند و مورد استفاده متخصصان تعلیم و تربیت قرار گیرد.