مجتبی جهانی فر؛ ابراهیم خدایی؛ جلیل یونسی؛ امین موسوی
چکیده
برای تفسیرپذیری بهتر و مقایسهپذیر کردن نمرهی آزمونها با همدیگر، نمرههای خام به دستآمده از خردهآزمونها را به مقیاس مشترکی تبدیل میکنند که به آن نمره مقیاس گفته میشود. روشهای متفاوت خطی و غیرخطی برای تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس وجود دارد. روش های متداول غیرخطی تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس، نرمالسازی ...
بیشتر
برای تفسیرپذیری بهتر و مقایسهپذیر کردن نمرهی آزمونها با همدیگر، نمرههای خام به دستآمده از خردهآزمونها را به مقیاس مشترکی تبدیل میکنند که به آن نمره مقیاس گفته میشود. روشهای متفاوت خطی و غیرخطی برای تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس وجود دارد. روش های متداول غیرخطی تبدیل نمرههای خام به نمرههای مقیاس، نرمالسازی و تبدیل آرکسینوس هستند. در این پژوهش که با هدف مقایسه خطای استاندارد اندازهگیری تبدیل نرمال و تبدیل آرکسینوس انجام گرفته از 10000 داده شبیهسازی شده و 10000 داده واقعی آزمون سراسری سال 1395 ایران بهره بردهایم. به منظور مقایسه این دو روش از نمودارها و شاخصهای آماری و همچنین ویژگیهای اندازهگیری بر اساس نظریه نمره قوی حقیقی از جمله خطای استاندارد اندازهگیری شرطی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو روش تبدیل از ویژگیهای متفاوتی برخوردار هستند. گرچه نمرهها در هر دو روش دارای ضریب پایایی بالایی هستند، اما روش آرکسینوس ضمن کاهش نوسان خطا برای سطوح مختلف نمرهها، دارای میانگین خطای استاندارد اندازهگیری شرطی کمتری نسبت به روش نرمالسازی بوده است.
مجتبی حبیبی؛ بلال ایزانلو؛ ابراهیم خدایی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1391، ، صفحه 81-104
چکیده
زمینه: از نظر کرلینجر تحلیل عاملی یک روش آماری در جهت اصل ایجاز علمی است. این تکنیک می تواند به کاهش چندگانگی، تلخیص روابط بین متغیرها، ایجاز و سادگی هر چه بیشتر بینجامد، وابستگی بین متغیرها را تعیین کرده و تفسیر علمی را تسریع نماید. هدف: هدف مقاله حاضر کاربرد تحلیل عاملی برای وزن دهی به گویه های موجود در مقیاس های روان شناختی و تربیتی ...
بیشتر
زمینه: از نظر کرلینجر تحلیل عاملی یک روش آماری در جهت اصل ایجاز علمی است. این تکنیک می تواند به کاهش چندگانگی، تلخیص روابط بین متغیرها، ایجاز و سادگی هر چه بیشتر بینجامد، وابستگی بین متغیرها را تعیین کرده و تفسیر علمی را تسریع نماید. هدف: هدف مقاله حاضر کاربرد تحلیل عاملی برای وزن دهی به گویه های موجود در مقیاس های روان شناختی و تربیتی است. یعنی کشف مناسب ترین سوال ها با بیشترین وزن و اهمیت برای قضاوت در مورد افراد گروه نمونه با استفاده از تحلیل عاملی است. روش: در پژوهش توصیفی حاضر، از داده های مربوط به خرده آزمون علائم روان شناختی و فیزیولوژیکی مقیاس میزان، منابع و علائم استرس معلمان که بر روی 430 نفر از دبیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی اجرا شده بود استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو روش با استفاده از آزمون فریدمن در رتبه بندی گویه ها تفاوت معنی داری به لحاظ آماری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که کارایی روش تحلیل عاملی نسبت به روش وزندهی با مقادیر ثابت برای همه گویه ها و وزن دهی در رتبه بندی شاخص ها در سطح بهینه ای قرار دارد.