سیدسجاد طباطبائی؛ مهدی لسانی
چکیده
هدف: تجهیز شدن به مهارتهای فرصتیابی حرفهای منجر به سازگاری بیشتر با تغییرات امروزی مسیر شغلی، بهبود شایستگی تصمیم گیری مسیر شغلی و در نهایت زندگی معنادارتر در قرن 21 میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای که به سبک رویکرد تصادفی برنامه ریزی شده میشل و کرومبولتز انجام شد. روش: ...
بیشتر
هدف: تجهیز شدن به مهارتهای فرصتیابی حرفهای منجر به سازگاری بیشتر با تغییرات امروزی مسیر شغلی، بهبود شایستگی تصمیم گیری مسیر شغلی و در نهایت زندگی معنادارتر در قرن 21 میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای که به سبک رویکرد تصادفی برنامه ریزی شده میشل و کرومبولتز انجام شد. روش: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، با روش نمونه گیری خوشهای 185 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی کرمان انتخاب شدند. الگوریتم تحلیل دادهها به روش حداقل مربعات جزئی که شامل: بررسی مدلهای اندازه گیری (آلفا کرونباخ، ، پایایی ترکیبی، روایی همگرا و واگرا) و برازش مدل ساختاری (ضرایب بار عاملی، معناداری ضرایب مسیر و ضریب تعیین، شاخص پیش بینی مدل، نیکوی برازش) است که جهت ارزیابی پنج مؤلفه انعطاف پذیری، خوش بینی، ریسک پذیری، پشتکار و کنجکاوی مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: برازش هر دو بخش الگوریتم دادهها و نتایج حاصله از تحلیل عاملی تأییدی نیز نشاندهنده مطلوبیت و قابل قبول بودن ساختار مکنون در سطح شاخصها و مؤلفهها بود. نتیجه: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامهی آمادگی فرصتیابی حرفهای، در جامعهی دانشگاهی اعتبار و روایی سازه خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش و شناسایی میزان مهارتهای فرصتیابی حرفهای و تسهیل در فهم تأثیر حوادث تصادفی بر رفتار انتخاب شغل (رشته) بهره گرفت.