ساخت و اعتباریابی مقیاس ادراک ازکمال‌گرایی والدین

مریم سادات شواکندی؛ محمدرضا اسدی یونسی؛ مجید پاکدامن

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22054/jem.2023.63253.2218

چکیده
  چکیده: هدف از پژوهش حاضر، ساخت وبررسی ویژگی های روان سنجی و ساختارعاملی مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین بود. پس از تهیه نسخه اولیه مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین (فرم پدر وفرم مادر )، به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی آن از میان کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهربیرجند که درسال تحصیلی 1400-99در پایه های دهم، یازدهم ودوازدهم، ...  بیشتر

ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس امید به مراجع در مشاوران و روان‌شناسان

فاطمه اصل دهقان؛ سیده منور یزدی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 33-51

https://doi.org/10.22054/jem.2023.62154.2199

چکیده
  امید از مهمترین عناصر روان درمانی به شمار می‌رود و وجود آن در اثر بخشی درمان ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روا‌ن‌سنجی مقیاس امید درمانگران در نمونه ایرانی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. ۳۱۰ نفر از جامعه مشاوران و روانشناسان ایرانی از طریق فراخوان اینترنتی در این پژوهش شرکت ...  بیشتر

تدوین ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری

فرزانه فدوی؛ فرزاد زندی؛ هوشنگ جدیدی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 53-75

https://doi.org/10.22054/jem.2023.62480.2204

چکیده
  هدف پژوهش تدوین و بررسی ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری بود. لذا تحقیق همبستگی، از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده گردید. بر اساس نرم‌افزار G*power حجم نمونه‌ای به‌اندازه ۲۲0 نفر از ...  بیشتر

ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته

اعظم منصوری نیک؛ ایران داودی؛ عبدالکاظم نیسی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ محمدرضا تمنایی فر

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 77-98

https://doi.org/10.22054/jem.2023.62796.2210

چکیده
  مقیاس آگاهی از بدن شی‌انگاشته یک مقیاس برجسته از سازه‌های کلیدی در پیشینه تصویر بدن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته در زنان صورت گرفت. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که 290 نفر از آنان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. به‌منظور ...  بیشتر

اندازه‌گیری عملکرد سازمانی به مثابه ابزار برنامه‌ریزی و بهینه‌کاوی در آموزش و پرورش

عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ محمدرضا مهرگان؛ هادی احمدنیا

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 99-120

https://doi.org/10.22054/jem.2022.1364

چکیده
  مطالعه حاضر به منظور تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها(DEA) صورت پذیرفته است. این مطالعه از یک رویکرد کمّی بهره برده، به لحاظ روش، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سئوال‌های پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است. برای تعیین کارآیی، ابتدا با استفاده ...  بیشتر

هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مالی بر اساس نظریه سوال_پاسخ

سعید صفانیا؛ سینا خردیار؛ کیهان ازادی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1401، صفحه 121-154

https://doi.org/10.22054/jem.2022.54971.2080

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مدیران مالی انجام شد. روش این پژوهش جز تحقیقات توصیفی پیمایشی است، جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی مورد بررسی قرارگرفت؛ در بخش کیفی جامعه پژوهش شامل اساتید صاحب نظر، مدیران مالی با بیش از 15 سال سابقه، اساتید دانشگاهی که دارای فعالیت علمی و عملی در این حوزه ...  بیشتر