نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 استادیار دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران

3 استاد دانشگاه الزهرا(س)،تهران،ایران

چکیده

چکیده
مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مولفه‌های کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت.طرح پژوهش،طرح نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال مراجعه‌کننده به مراکز درمانی در شهرهای تهران،اصفهان و قزوین تشکیل می دادند.در راستای انتخاب نمونه با استفاده از نمونه گیری در دسترس 18نفر از افرادی که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند انتخاب شدند.از این میان به شکل تصادفی9 کودک در گروه آزمایش و 9 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس گرافیک متحرک آموزشی که محتوای آن با استفاده از منابع علمی و فرم آن به کمک نرم افزار های تخصصی ساخت انیمیشن شکل گرفته بود به مدت 10 جلسه‌ی 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا گردید.آزمودنی ها به وسیله ی پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف(2000)وپرسشنامه‌پایداری و پشتکار لوفی (1987)در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شدند.در گام بعد داده های پژوهش با استفاده از روش های آمارتوصیفی ( برآورد -میانگین، انحراف‌معیار و غیره) و آماراستنباطی(تحلیل کواریانس چند متغیره و غیره ) تجزیه و تحلیل شد.نتایج پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در مولفه های مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد(p>./.1) و آموزش از طریق گرافیک متحرک بر کارکرد های اجرایی ( توجه ،بازداری پاسخ، برنامه ریزی،سازماندهی ،یادآوری و پایداری و تلاش) کودکان با اختلال یادگیری تاثیرگذار بوده است.با توجه به اثربخشی گرافیک متحرک آموزشی بر کارکردهای اجرایی، پیشنهاد می شود از قابلیت های گرافیک متحرک در امر آموزش به کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد. کلیدواژها: گرافیک متحرک ،کارکردهای اجرایی،اختلال یادگیری

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Design and testing the educational motion graphics to improve executive functions in children with learning Learning disorders

نویسندگان [English]

  • faezeh irani 1
  • Leila Cheragh Molaee 2
  • Mahnaz Akhavan Tafti 3

1 Al-Zahra University, Tehran, Iran

2 Al-Zahra University, Tehran, Iran

3 Al-Zahra University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
The aim of this study was to design and testing the educational motion graphics to improve components executive functions in children with learning disorders.The research design was a quasi-experimental design with pre-test-post-test with a control group and the study population was all students with learning disorders aged 7 to 11 years referred to treatment centers in the cities of Tehran, Isfahan and Qazvin.In order to select the sample, using available sampling, 18 students who volunteered to participate in the experiment were selected. Of these, 9 children in the experimental group and 9 children in the control group were randomly selected. Then, the motion graphics, the content of which was formed using scientific resources and its form with the help of specialized animation software, and was performed for the experimental group for10 ، 45-minute sessions.Subjects were assessed using the BRIEF Executive Function Questionnaire (2000) and the Lufi Perseverance Questionnaire (1987) as the pre-test and post-test. In the next step, the research data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics.The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups ’ scores of the components (p> ./. 1) And training through motion graphics has been effective on executive functions (attention, response inhibition, planning, organizing, reminding, perseverance and effort) in children with learningdisorders. Considering the effectiveness of educational motion graphics on executive functions, it is suggested to use the capabilities of motion graphics in educating children with learning disorders.
Keywords:Motion graphics, Executive functions, Learning disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords:Motion graphics
  • Executive functions
  • Learning disorders