مهرانه سلطانی نژاد؛ مینا آسیابی؛ بیانه ادهمی؛ سمیرا توانایی یوسفیان
دوره 4، شماره 15 ، فروردین 1393، ، صفحه 17-35
چکیده
زمینه: مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی در تمامی جوامع است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی درزمینۀ هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. یکی از متغیرهای فردی اثرگذار بر موفقیت تحصیلی تابآوری تحصیلی است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ...
بیشتر
زمینه: مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی در تمامی جوامع است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان هر جامعه نشاندهنده موفقیت نظام آموزشی درزمینۀ هدفیابی و توجه به رفع نیازهای فردی است. یکی از متغیرهای فردی اثرگذار بر موفقیت تحصیلی تابآوری تحصیلی است. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه تابآوری تحصیلی بود. این پرسشنامه توسط ساموئلز (2004) ساختهشده است. روش: در این پژوهش دو نمونه شرکت داشتند. نمونه اول شامل 300 دانشآموز دختر و پسر از دبیرستانهای دولتی شهر بوکان که با نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و نمونه دوم شامل 319 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبائی که با نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: بررسی نمودار اسکری تحلیل اولیه راهحل سه عاملی را نشان داد. سپس برای دستیابی به ساختار سه عاملی تحلیل مؤلفههای اصلی با روش چرخش واریماکس انجام شد. 11 سؤال به علت بار عاملی کمتر از 0.3 و یا به دلیل بار معنادار و مساوی بر روی بیش از یک عامل حذف شدند؛ و درنهایت تحلیل بر روی 29 سؤال باقیمانده انجام شد. بحث و نتیجهگیری: این سه عامل بر اساس سؤالهای محتوای تحت پوشش مهارتهای ارتباطی، جهتگیری آینده و مسئله محور و مثبت نگر نامگذاری شدند. ضرایب آلفای کرونباخ در خردهمقیاسهای آن در نمونه دانشآموزی بین 63/0 تا 77/0 و در نمونه دانشجویی بین 62/0 تا 76/0 به دست آمد که نشان میدهد پایایی سه عامل در پژوهش حاضر در سطح قابل قبولی است.
مهرانه سلطانی نژاد؛ فریبرز در تاج
دوره 3، شماره 12 ، تیر 1392، ، صفحه 199-222
چکیده
زمینه: اضطراب امتحان به عنوان عامل مهمی است که میتواند عملکرد در آزمون را مختل و منجر به افت تحصیلی شود. هدف: مطالعه حاضر فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه روشهای درمانی به کار رفته در کاهش اضطراب امتحان بود. روش: بدین منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت جمعآوری، ترکیب و خلاصه نمودن پژوهشهای انجام شده در زمینه ...
بیشتر
زمینه: اضطراب امتحان به عنوان عامل مهمی است که میتواند عملکرد در آزمون را مختل و منجر به افت تحصیلی شود. هدف: مطالعه حاضر فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینه روشهای درمانی به کار رفته در کاهش اضطراب امتحان بود. روش: بدین منظور از فراتحلیل به عنوان یک تکنیک آماری جهت جمعآوری، ترکیب و خلاصه نمودن پژوهشهای انجام شده در زمینه مورد نظر استفاده گردید که 45 مطالعه مناسب جمعآوری شد. پس از ورود اطلاعات به نرم افزارCMA2 و تحلیل حساسیت یک مطالعه که نسبت به سایر مطالعات پرت بود از جمع مطالعات حذف و در نهایت 44 مطالعه تحلیل شد. یافتهها: اندازه اثر در مدل تصادفی برای کل روشهای درمانی 0.68 برای روشهای رفتاری 0.84، روشهای شناختی 0.75، روشهای شناختی-رفتاری 0.43، آموزش مهارتها 0.49 و ترکیب شناختی-رفتاری و آموزش مهارت 0.58 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن تنها اندازه اثر روش رفتاری زیاد گزارش میشود، اندازه اثر دو روش شناختی و ترکیب شناختی- رفتاری با آموزش مهارت بالاتر از متوسط است و دو روش شناختی- رفتاری و آموزش مهارت اندازه اثر پایینتر از متوسط را کسب کردهاند. با توجه به معنیداری آماره Q متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری، روش تحقیق، تعداد جلسات درمان و مقطع تحصیلی افراد نمونه به عنوان متغیرهای تعدیل گر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی نقش میانجیگری متغیرهای جنس، جامعۀ آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و تعداد جلسات درمان در سطح 0.01 معنیدار شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان میدهد که از بین روشهای درمانی مورد استفاده در کاهش اضطراب امتحان موفقیت روش رفتاری و سپس شناختی بیش از روشهای دیگر بوده است و درمانگران باید به این روشها توجه بیشتری داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیل کننده های ذکر شده در بالا باشند.