سالار فرامرزی؛ محبوبه کیانی؛ زهرا لاهیجانیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت، روایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس رشد زبان کودکان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی بود. در مرحله اول برای ساخت مقدماتی مقیاس رشد زبان کودکان، از مبانی نظری و تجربی و توجه به توانشهای رشدی کودکان استفاده گردید و سپس از میان نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان به روش نمونهگیری چندمرحلهای 52 کودک (دختر ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساخت، روایی سنجی و اعتبار یابی مقیاس رشد زبان کودکان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع آزمونسازی بود. در مرحله اول برای ساخت مقدماتی مقیاس رشد زبان کودکان، از مبانی نظری و تجربی و توجه به توانشهای رشدی کودکان استفاده گردید و سپس از میان نواحی ششگانه آموزشوپرورش شهر اصفهان به روش نمونهگیری چندمرحلهای 52 کودک (دختر و پسر) از مهدهای کودک، مراکز پیشدبستانی و دبستانهای شهر اصفهان انتخاب شده و مقیاس بر روی آنها اجرا و روانسنجی شد. در مرحله دوم 200 کودک به روش کوکران، از این مراکز انتخاب گردید. بهمنظور بررسی پایایی و روایی ابزار، مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند بر روی گروه نمونه (200 کودک) اجرا شد. دادههای حاصل از ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، روایی سازه به روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاکی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که ضریب پایایی کل مقیاس رشد زبانی کودکان،0/98 و ضریب پایایی 2 خرده مقیاس آن 0/96 است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل 2 عاملی (زبان دریافتی و زبان بیانی) مقیاس رشد زبانی کودکان را تأیید کرد. همچنین همبستگی بین مقیاس رشد زبانی کودکان و مقیاس رفتار سازشی واینلند 0/91 محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی مقیاس رشد زبانی کودکان است. مقیاسرشد زبان کودکان، از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش رشد زبان دریافتی و زبان بیانی کودکان زیر 8 سال دارا میباشد
راضیه اهرمی؛ سالار فرامرزی؛ مژگان شوشتری؛ احمد عابدی
دوره 3، شماره 9 ، مهر 1391، ، صفحه 43-64
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چندگانه مبتنی بر نظریه گاردنر، در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بوده است که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جامعه ی مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 و هوش های چندگانه مبتنی بر نظریه گاردنر، در دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان بوده است که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین جامعه ی مورد نظر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: پرسشنامه هوش چند گانه ی گاردنر و آزمون هوش و کسلر فرم 4. برای تجزیه و تحلیل داد ه ها از روش آماری ضریب همبستگی استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان در خرده مقیاس های هوش کلامی – زبانی گاردنر و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش و کسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش فضایی – دیداری گاردنر با خرده مقیاس های رمز نویسی و سرعت پردازش وکسلر و نیز بین هوش بین فردی گاردنر با خرده مقیاس های فراخنای ارقام و مفاهیم تصویری و کسلر و نیز بین هوش درون فردی گاردنر و فراخنای ارقام وکسلر رابطه معناداری وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که در استفاده از پرسشنامه های هوش چند گانه مبتنی بر نظریه گاردنر، به عنوان یک آزمون تشخیصی هوش در مفهوم سنتی آن می بایست احتیاط نمود.