ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری برای اندازه‌گیری نگرش به زمان در میان نوجوانان ایرانی بوده است. به همین منظور دو مطالعه جهت ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان انجام شد. در مطالعه اول برای شناسایی ابعاد نگرش به زمان و ساخت ابزار از روش کیفی و طرح نظریه برخاسته از داده بنیاد استفاده شد. شرکت‌کنندگان در مطالعه اول 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دوره‌های زمانی گذشته، حال و آینده نشان داد که نگرش به زمان برای نوجوانان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال لذت گرا، حال منفی، حال آینده‌نگر، گذشته مثبت، گذشته منفی و پذیرش گذشته است. در مطالعه دوم بر اساس کدهای به دست آمده از مطالعه اول مقیاس نگرش به زمان تدوین شد و سپس ویژگی‌های روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در مطالعه دوم شامل 938 دانش‌آموز (493 دختر و 445 پسر) ایرانی بودند. یافته‌های بدست آمده از تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که مقیاس نگرش به زمان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال منفی، لذت‌گرایی، حال آینده‌نگر، گذشته منفی، پذیرش گذشته و گذشته منفی است. شاخص‌های برازش مدل در تحلیل عاملی تأییدی روایی این مقیاس را مورد تأیید قرار داد. بر اساس یافته‌ها، مقیاس نگرش به زمان می‌تواند به عنوان ابزاری معتبر و روا برای سنجش نگرش به زمان نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Construction and validation of the Iranian Adolescents Attitude Time Scale (IAATS)

نویسندگان [English]

  • Hemin khezria azar 1
  • Masoumeh Moghimi Firozabad 2
  • Mehrnaz Sani 3
  • Masoud GholamAli Lavasani 4
1 Educational psychology, psychology and education, university of Tehran, Tehran, Iran
2 Faculty member of Nasibeh Teacher Training University, Tehran, Iran
3 MA in Psychology and Exceptional Children Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran
4 MA in Psychology and Exceptional Children Education, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is was to develop an Iranian Adolescent Time Attitude Scale. For this reason, two studies have done among Iranian adolescents to develop and validate of a time attitudes scale. In the first study, a qualitative method as well as grounded theory was used to conceptualize time attitude. Participants in the first study included 45 adolescents (23 male and 22 female) aging 15 to 17 years old with the average age of 16.20. Six focus groups were formed in schools for girls and schools for boys. The results of open and axial coding for past, present and future shows that this period of life contains eight categories of positive future, negative future, hedonist present, negative present, futurist present, positive past, negative past, and past acceptance. In the second study based on the codes obtained from interviews develop a scale to measure time attitude was drafted viewing time scale then examined its psychometric properties. Participants in the second study included 938 school students (493 female and 445 male) in the second and third grade of Iranian high school. The findings of exploratory factor analysis indicated that time attitude scale for adolescent Iranian contained 34 items measuring eight dimensions including positive future, negative future, negative present, hedonistic present, futuristic present, negative past, past acceptance and positive past. Fit indices in confirmatory factor analysis model, confirmed validity of this attitude scale. Based on the findings, time attitude scale can be as valid and reliable instrument for assessing attitudes toward adolescents Iranian used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • time attitude, validity, reliability, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis
بازرگان، عباس. (۱۳۸۷). مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. انتشارات دیدار.
جعفری، حسن؛ محمدپور، سمانه؛ قدم­پور، عزت اله و قبادیان، مسلم. (۱۳۹۷). ویژگی­های روان‌سنجی پرسشنامه بدرفتاری روان‌شناختی. فصلنامه اندازه­گیری . ۸ (۳۱)، ۱-۲۱.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1395). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
فرامرزی، سالار؛ کیانی، محبوبه و لاهیجانیان، زهرا. (۱۳۹۷). ساخت، روایی­سنجی و اعتباریابی مقیاس رشد زبانی کودکان. فصلنامه. ۸ (۳۱)، ۱-۲۱.
میرز، اس لاورنس؛ گامست، گلن و گارینو، ا.جی. (2006). پژوهش چند متغیری کاربردی. ترجمه شریفی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
Alansari, M., Worrell, F. C., Rubie-Davies, C., & Webber, M. (2013). Adolescent Time Attitude Scale (ATAS) scores and academic outcomes in secondary school females in New Zealand. International Journal of Quantitative Research in Education, 1(3), 251-274.
Andretta, J. R., Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2014). Predicting educational outcomes and psychological well‐being in adolescents using time attitude profiles. Psychology in the Schools, 51(5), 434-451.
Apostolidis, T., Fieulaine, N., Simonin, L., & Rolland, G. (2006). Cannabis use, time perspective and risk perception: Evidence of a moderating effect†. Psychology and Health, 21(5), 571-592.
Becker, B. E., & Luthar, S. S. (2002). Social-emotional factors affecting achievement outcomes among disadvantaged students: Closing the achievement gap. Educational Psychologist, 37(4), 197–214.
Boniwell, I., Osin, E., Alex Linley, P., & Ivanchenko, G. V. (2010). A question of balance: Time perspective and well-being in British and Russian samples. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 24-40.
Boyd, J. N., & Zimbardo, P. G. (2005). Time Perspective, health, and risk taking. Strathman, Alan (Ed); Joireman, Jeff (Ed), (2005). Understanding behavior in the context of time: Theory, research, and application. , (pp. 85-107). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, xix, 356 pp.
Buhl, M., & Linder, D. (2009). Time perspectives in adolescence: Measurement, profiles, and links with personality characteristics and scholastic experience. Diskurs Kindheits und Jungendforschung, 2, 197-216.
Coser, L., & Coser, R. (1963). Time perspective and social structure. In A.W. Gouldner & H. P. Gouldner (Eds), Modern sociology (pp. 191-202). New York: Harcourt Brace & World.
Davies, G., & Omer, O. (1996). Time allocation and marketing. Time & Society, 5(2), 253-268.
Dawes, A., & Finchilescu, G. (2002). What's changed? The racial orientations of South African adolescents during rapid political change. Childhood, 9(2), 147-165.
Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equations models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
Henson, J. M., Carey, M. P., Carey, K. B., & Maisto, S. A. (2006). Associations among health behaviors and time perspective in young adults: Model testing with boot-strapping replication. Journal of Behavioral Medicine, 29(2), 127-137.
Jones, J. M., & Brown, W. T. (2005). Any time is trinidad time! Cultural variations in the value and function of time. Understanding behavior in the context of time: Theory, research, and application. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 305-323.
Laghi, F., Baiocco, R., Liga, F., Guarino, A., & Baumgartner, E. (2013). Identity status differences among Italian adolescents: Associations with time perspective. Children and Youth Services Review, 35(3), 482-487.
Lewin, K. (1942). Time perspective and morale. In G. Watson (Ed.), Civilian morale (pp. 48-70). Oxford, England: Houghton Mifflin.
Lewin, R. (1995). When Time is Lost in the Transaction. Management Todays, December,
Manuel, J., Francisco, J. & Félix, A. (2009). Exploring the impact of individualism and uncertainty avoidance in Web-based electronic learning: An empirical analysis in European higher education. Computers & Education, 52, 588–598.
McInerney, D. M. (2004). A discussion of future time perspective. Educational Psychology Review, 16(2), 141-151.
McKay, M. T., Cole, J. C., Sumnall, H. R., & Goudie, A. J. (2012). Framing health messages for adolescents: should we use objective time periods, temporal benchmarks, or both?. Journal of Youth Studies, 15(3), 351-368.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2006). The relationship of time perspective to age, gender, and academic achievement among academically talented adolescents. Journal of the Education of the Gifted, 29(3), 271-289.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2007). The adolescent time inventory-English. Unpublished scale The University of California, Berkeley.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2010). The adolescent time inventory: Preliminary technical manual. Berkeley: Colorado Springs, CO.
Mello, Z. R., Bhadare, D., Fearn, E. J., Galaviz, M. M., Hartmann, E. S., & Worrell, F. C. (2009). The window, the river, and the novel: examining adolescents' conceptions of the past, the present, and the future. Adolescence, 44(175), 539-557.
Mello, Z. R., Finan, L. J., & Worrell, F. C. (2013). Introducing an instrument to assess time orientation and time relation in adolescents. Journal of Adolescence, 36(3), 551-563.
Rojas-Méndez, J. I., Davies, G., Omer, O., Chetthamrongchai, P., & Madran, C. (2002). A time attitude scale for cross cultural research. Journal of Global Marketing, 15(3-4), 117-147.
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Psychological reports, 51(2), 663-671.
Shores, K., & Scott, D. (2007). The relationship of individual time perspective and recreation experience preferences. Journal of Leisure Research, 39(1), 28.
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., ... & Harney, P. (1991). The will and the ways: development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of personality and social psychology, 60(4), 570.
Stolarski, M., Matthews, G., Postek, S., Zimbardo, P. G., & Bitner, J. (2013). How we feel is a matter of time: relationships between time perspectives and mood. Journal of Happiness Studies, 1-19.
Strathman, A., Gleicher, F., Boninger, D. S., & Edwards, C. S. (1994). The consideration of future consequences: Weighing immediate and distant outcomes of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 66(4), 742.
Wills, T. A., Sandy, J. M., & Yaeger, A. M. (2001). Time perspective and early-onset substance use: A model based on stress–coping theory. Psychology of Addictive Behaviors, 15(2), 118.
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2007). The reliability and validity of Zimbardo Time Perspective Inventory scores in academically talented adolescents. Educational and Psychological Measurement, 67(3), 487-504.
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2009). Convergent and Discriminant Validity of Time Attitude Scores on the Adolescent Time Perspective Inventory. Diskurs Kindheits-und Jugendforschung, 4(2): 185-196.
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2012). Introducing english and german versions of the Adolescent Time Attitude Scale (ATAS). Assessment. (Advance online publication).
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2013). Introducing English and German versions of the Adolescent Time Attitude Scale. Assessment, 20(4), 496-510.
Zeleski, Z., Cycon, A., & Kurc, A. (2001). Future time perspective and subjective well-being in adolescent samples. In P. Schmuck, & K. M. Sheldon (Eds.), Life goals and well-being: Towards a positive psychology of human striving (pp. 58–67). Gottingen, Germany: Hogrefe & Huber Publishers.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Time perspective: A valid, reliable, individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271–1288.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox. New York, NY: Free Press.