TY - JOUR ID - 9818 TI - ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان JO - فصلنامه اندازه گیری تربیتی JA - JEM LA - fa SN - 2252-004X AU - خضری آذر, هیمن AU - مقیمی فیروزآباد, معصومه AU - ثانی, مهرناز AU - غلامعلی لواسانی, مسعود AD - دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان نسیبه، تهران، ایران. AD - کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 9 IS - 34 SP - 149 EP - 171 KW - نگرش به زمان KW - روایی KW - پایایی KW - تحلیل عاملی اکتشافی KW - تحلیل عاملی تأییدی؛ DO - 10.22054/jem.2019.33976.1790 N2 - هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری برای اندازه‌گیری نگرش به زمان در میان نوجوانان ایرانی بوده است. به همین منظور دو مطالعه جهت ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان انجام شد. در مطالعه اول برای شناسایی ابعاد نگرش به زمان و ساخت ابزار از روش کیفی و طرح نظریه برخاسته از داده بنیاد استفاده شد. شرکت‌کنندگان در مطالعه اول 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دوره‌های زمانی گذشته، حال و آینده نشان داد که نگرش به زمان برای نوجوانان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال لذت گرا، حال منفی، حال آینده‌نگر، گذشته مثبت، گذشته منفی و پذیرش گذشته است. در مطالعه دوم بر اساس کدهای به دست آمده از مطالعه اول مقیاس نگرش به زمان تدوین شد و سپس ویژگی‌های روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در مطالعه دوم شامل 938 دانش‌آموز (493 دختر و 445 پسر) ایرانی بودند. یافته‌های بدست آمده از تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که مقیاس نگرش به زمان شامل هشت مقوله آینده مثبت، آینده منفی، حال منفی، لذت‌گرایی، حال آینده‌نگر، گذشته منفی، پذیرش گذشته و گذشته منفی است. شاخص‌های برازش مدل در تحلیل عاملی تأییدی روایی این مقیاس را مورد تأیید قرار داد. بر اساس یافته‌ها، مقیاس نگرش به زمان می‌تواند به عنوان ابزاری معتبر و روا برای سنجش نگرش به زمان نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد. UR - https://jem.atu.ac.ir/article_9818.html L1 - https://jem.atu.ac.ir/article_9818_35d021a6fbc9c6d3116033c38512d3f8.pdf ER -