نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 استاد ممتاز، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 دانشیار گروه آمار و علوم کامپیوتر ، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22054/jem.2024.72326.3444

چکیده

زمان پاسخ که گاهی به صورت آزمونهای با محدودیت زمانی، گاهی به شکل ضمنی مانند آزمون سرعتی و گاهی به‌ عنوان متغیر اصلی اندازه‌گیری می‌شود، همواره در سنجش توانایی مورد توجه بوده است. بنابراین، این مطالعه به دنبال بررسی کاربرد مدل زمان-پاسخ در سنجش توانایی شناختی استدلال کمّی کودکان است. برای دستیابی به این هدف نمونه‌ای شامل 502 کودک از مناطق مختلف شهر تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و با آزمون استدلال کمّی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از مدل سلسله مراتبی زمان-پاسخ تحلیل شد. همچنین، پارامترهای سوال و توانایی فرد نیز برآورد و تفسیر شدند. نتایج مدل‌بندی نشان داد، علاوه بر پارامترهای درستی پاسخ پارامترهای زمان-پاسخ شامل ضریب تمیز، ضریب دشواری و گاما نیز در مدل برآورد می شود. در این مقاله، پارامترهای برآورد شده مدل زمان-پاسخ با مدل سوال-پاسخ دو پارامتری مقایسه شد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی آنها شناسایی شود. یافته‌ها نشان داد که تفاوت‌هایی در ضرایب تمییز و توانایی افراد وجود دارد که نشان دهندۀ قدرت مدل زمان-پاسخ است. شایان ذکر است که کمترین تفاوتها در ضریب دشواری مشاهده شد. در نهایت براساس تعداد پارامتر ها، افزایش پراکندگی نمرات توانایی و حمایت پیشینه پژوهش، مطالعه و کاربرد مدل های زمان-پاسخ در سنجش توانایی‌های شناختی کودکان پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Application of Response Time Models in Measuring Ability of the Children's Quantitative Reasoning

نویسندگان [English]

  • ghasem keshavarz gerami 1
  • Mohammad Reza Flasafi Nejad 2
  • jalil Younesi 3
  • ali delavar 4
  • zahra Rezaei Ghahroodi 5

1 Allameh Tabataba’i University

2 Associat professor, measurement and assessment Dep, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Associat professor, measurement and assessment Dep, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 professor, measurement and assessment Dep, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

5 Associat professor, Statistics and Computer Science Dep, Tehran University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Response time has always been a concern in ability measurement, sometimes implicitly as in time-limit tests, sometimes explicitly as in speeded tests, and sometimes as the main outcome variable. Therefore, this study seeks to investigate the application of response time model in measuring cognitive ability of the children's quantitative reasoning. To this end, a sample of 502 children from different areas of Tehran was recruited through Cluster sampling and evaluated with a quantitative reasoning test. To analyze the collected data, modeling response time with the hierarchical model was used. Item and person parameters were also estimated and interpreted. The modeling results revealed that in addition to the response correctness parameters, response time parameters including discrimination coefficient, difficulty coefficient and gamma also been estimated. Moreover, the estimated parameters of the response time model compared with the 2-pl IRT model in order to identify their main similarities and differences. Findings revealed that there are some differences in discrimination coefficients and Thetas of individuals, which indicates the power of the response time model. It is worth mentioning that the lowest differences were observed in the difficulty coefficients. Finally, based on the number of parameters, increasing the variance of theta scores, and research background support, the study and application of response time models in measuring children's cognitive abilities were suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Response Time models
  • Measuring cognitive ability
  • Quantitative reasoning