نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زارچ، خیابان معلم، کوچه شهید مختاری، منزل محمدرضا خلیلی

2 استاد دانشکده روانشناسی و تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22054/jem.2024.72294.3442

چکیده

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه انگیزه خواندن انجام شده. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های پیمایشی و توسعه ابزار به شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه ششم شهرستان یزد بود. شرکت کنندگان شامل یک گروه نمونه 300 نفری از دانش آموزان پایه ششم شهر یزد سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزش خواندن شیفل و شافنر (2016) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش‌های تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS26 و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از هفت عامل تشکیل شده و از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است . ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 77/0 تا 92/0 نوسان داشت. در نهایت، نسخه فارسی پرسشنامه "انگیزش خواندن"، برای سنجش دلایل مختلفی که دانش آموزان ایرانی به خواندن می‌پردازند، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در موقعیت های پژوهشی، آموزشی و بالینی استفاده کرد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the psychometric properties of the reading motivation scale (RMQ) in sixth grade elementary school students

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Khalili Zarchi 1
  • manijeh sheheni yailagh 2

1 زارچ، خیابان معلم، کوچه شهید مختاری، منزل محمدرضا خلیلی

2 Professor of the Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahvaz

چکیده [English]

Abstract

This research was conducted with the aim of investigating the validity, reliability and factor structure of the reading motivation questionnaire. The current research plan is among survey research and tool development. The statistical population of the research was all sixth grade students in Yazd city. The participants included a sample group of 300 sixth grade students in Yazd city in the academic year of 2021-2022, who were selected by multi-stage cluster random sampling method and responded to the reading motivation questionnaire of Schiffel and Schaffner (2016). For data analysis, factor analysis methods and Cronbach's alpha coefficient were used using SPSS26 and Smart PLS software. The results of factor analysis showed that the questionnaire consists of seven factors and has good fit indices. Cronbach's alpha coefficients for the whole scale and its dimensions fluctuated between 0.77 and 0.92. Finally, the Persian version of the "reading motivation" questionnaire has acceptable psychometric properties to measure the various reasons Iranian students read, and it can be used as a valid tool in research, educational and clinical situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading motivation questionnaire, reliability
  • Validity, factor structure