نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد تبریز

2 عضو هیات علمی/دانشگاه آزاد اسلامی-واحد رودهن

10.22054/jem.2024.49382.1996

چکیده

هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامه‌ای برای اندازه‌گیری جهت‌گیری مثبت دانش‌آموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانش‌آموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانش‌آموز، به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویه‌ای را تکمیل کردند. به منظور استخراج مؤلفه‌های زیربنایی پرسشنامه 57 گویه‌ای جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفه‌های اصلی PCA)) به‌کار گرفته شد و داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکنKMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. یافته‌ها: تحلیل مؤلفه‌های اصلی نشان داد که پرسشنامه جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسی‌ها تشکیل شده است.طبق تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراج شده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 می‌باشد. به استثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویه‌ها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتا پایین برخوردار است، گویه‌های دیگر مؤلفه‌ها از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. نتیجه‌گیری: پرسشنامه جهت‌گیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانش‌آموزان نسبت به مدرسه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing and validation of positive school orientation questionnaire

نویسندگان [English]

  • Malihe Ahmadi 1
  • Khadijeh Abolmaali Alhosseini 2

1 Assistant Professor of Islamic Azad University of Tabriz

2 Faculty member-Islamic Azad University_Roudehen Branch

چکیده [English]

The aim of the study was to develop, validate and determine the factor structure of a questionnaire for measure students' positive orientation toward school. Method: By using literature review and experts opinion a questionnaire comprising 60 questions was developed. In order to determine comprehensibility, validity and reliability, the questionnaire was completed by 30 students and three of those questions were dropped because of inadequacy. Then 303 students were selected through multiple steps random sampling method and completed 57 items questionnaire. In order to extract the underlying components of the 57-item Positive Orientation to School Questionnaire, Principal Component Analysis (PCA) was used and the data were analyzed using SPSS software. The Kayser-Meier-Oliken index (KMO) was 0.891. This index indicates that sample size is desirable for exploratory factor analysis. Results: Principal components analysis revealed that Positive Orientation to School Questionnaire consists of four factors: school satisfaction, school belonging feeling, academic effort and attitude towards classmates. according to confirmatory factor analysis, the Cronbach's alpha coefficient of the four components extracted were 0.892, 0.875, 0.646 and 0.552, respectively. With the exception of the fourth component which has a relatively low Cronbach's alpha coefficient due to the low number of items (4 items), the other items have acceptable internal consistency. Conclusion: The Positive Orientation to School Questionnaire is a reliable tool for assessing students' feelings and behaviors toward school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accreditation
  • Positive School Orientation
  • Students