نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 'گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

پژوهش‌های گذشته نشان می‌دهند که خستگی از دلسوزی در والدین کودکان با نیازهای ویژه مشاهده می‌شود، بااین‌حال، ابزاری مناسبی برای سنجش این موضوع در این گروه خاص در دسترس نیست. هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خستگی از دلسوزی در مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه بود. روش پژوهش، توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی مادران دانش آموزان دارای نیازهای ویژه شهرستان اراک در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده بود. به روش در دسترس 171 مادر که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، انتخاب شد. برای گردآوری داده‌ها، علاوه بر پرسشنامه خستگی از دلسوزی، از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لاویبوند و لاویبوند، 1995) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و همبستگی عامل‌ها با نمره کل نشان داد که پرسشنامه خستگی از دلسوزی از روایی سازه برخوردار است. همچنین، روایی پیش‌بین پرسشنامه نیز تأیید شد (001/0p<، 61/0r=). روایی سازۀ پرسشنامه با تحلیل عامل تأییدی نیز تأیید شد. نتایج بازآزمایی پایایی پرسشنامه را تأیید کرد (001/0p=، 70/0r=). همچنین، همسانی درونی پرسشنامه نیز که با آلفای کرونباخ بررسی شد، مطلوب بود (78/0)؛ بنابراین، پرسشنامه خستگی از دلسوزی از روایی و پایایی کافی برای بررسی خستگی از دلسوزی مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Development and evaluation of psychometric properties of Compassion Fatigue Questionnaire in mothers of children with special needs

نویسندگان [English]

  • Mahdi Abdollahzadeh Rafi 1
  • fateme rezaei 2
  • saeid Ariapooran 2

1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran

2 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran

چکیده [English]

Past research has shown that compassion fatigue is seen in parents of children with special needs. however, there is no suitable tool to measure it for this group. The aim of this study was to Development and evaluation the psychometric properties of the Compassion Fatigue Scale in mothers with children with special needs. The research method was descriptive. The study population consisted of all mothers of students with special needs in Arak city in the academic year 1399-1400. 171 mothers who met the inclusion criteria were selected by convenience sampling method. In addition to the Compassion Fatigue Questionnaire, the Depression, Anxiety and Stress Scale (Lovibond and Lovibond, 1995) was used to collect data. Pearson correlation coefficient, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha were used to analyze the data. The results of exploratory factor analysis and the correlation coefficient of the questionnaire factors with its total score showed that the compassionate fatigue questionnaire has construct validity. Also, the predictive validity of the questionnaire was confirmed (r = 0.61, p <0.001). The retest results confirmed the reliability of the questionnaire (r = 0.70, p = 0.001). The construct validity of the questionnaire was also confirmed by confirmatory factor analysis. Also, the internal consistency of the questionnaire, which was examined with Cronbach's alpha, was desirable (0.78). Therefore, the Compassion Fatigue Questionnaire has sufficient validity and reliability to assess the compassion fatigue of mothers with children with special needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • compassion fatigue
  • mother’s emotional problems
  • exceptional children
  • children with special needs
آریاپوران، سعید. (1400). روان‌شناسی پیشرفته مباحثی در شناخت، هیجان و رفتار. تهران: انتشارات ارجمند.
آریاپوران، سعید؛ برادران، معصومه و عبداله‌زاده رافی، مهدی. (1399). مشکلات رفتاری، اختلال‌های اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان ناشنوای دارای مادرانِ با و بدون خستگی در دورۀ کووید19، پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 10 (2)، 129-144. 
آریاپوران، سعید؛ موسوی، سید ولی‌الله و امیری منش، مرضیه. (1400). قصد ترک شغل پرستاران در دوره کوید-۱۹: نقش خستگی از دلسوزی، رضایت از دلسوزی و فرسودگی، مدیریت پرستاری، ۱۰، ۸۰-۹۳.
دروه‌ئی، فاطمه؛ ذوقی‌پایدار، محمدرضا؛ یارمحمدی واصل، مسیب و ایمنی، بهزاد. (1398). تأثیر آموزش شفقت‌به‌خود مبتنی بر توجه‌آگاهی بر ابعاد کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستاران. مطالعات روان‌شناسی بالینی، 9 (34)، 89-108.
رضایی، فاطمه. (1399). نقش میانجی خستگی از دلسوزی در رابطه بین مشکلات هیجانی مادر و مشکلات هیجانی رفتاری کودکان با نیازهای ویژه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ملایر.
عبداله‌زاده رافی، مهدی. (1400). خواندن در افراد با نشانگان دان: «مسیر دیداری» یا «مسیر واج‌شناختی»؟ تعلیم و تربیت استثنایی، 165 (5)، 57-69.
علی‌اکبری دهکردی، مهناز؛ کاکاجویباری، علیرضا؛ محتشمی، طیبه و یکتاه خواه، سرور. (1390). میزان استرس در مادران کودکان هنجار، کم‌شنوا و سایر کودکان استثنایی، شنوایی‌شناسی، 2 (1)، 128-136.
موسوی خطاط، محمد؛ سلیمانی، محمد و عبدی، کیانوش. (1390). مقایسه ویژگی‌های شناختی، روانی و اجتماعی والدین کودکان بیش از یک فرزند استثنایی با والدین کودکان عادی. توان‌بخشی، 12 (3)، 53-64.
موللی، گیتا؛ عبداله‌زاده رافی، مهدی؛ نعمتی، شهروز. (1392). مقایسۀ سلامت عمومی مادران کودکان کم‌شنوا و شنوا. شنوایی‌شناسی، 22 (2)، 34-39.
نقوی، اعظم و زمانی فروشانی، فهیمه. (1398). خستگی و رضایت ناشی از شفقت ورزی: تجربۀ مادران مراقب فرزند توان‌خواه. جامعه‌شناسی کاربردی، 76 (4)، 21-34.
Asghari, A., Saed, F., & Dibajnia, P. (2008). Psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scales-21 (DASS-21) in a non-clinical Iranian sample. International Journal of Psychology2(2), 82-102.
Barnett, M. D., Hays, K. N., & Cantu, C. (2022). Compassion fatigue, emotional labor, and emotional display among hospice nurses. Death Studies, 46(2), 290-296.
Barone, E. (2022). Brain insulin resistance: an early risk factor for Alzheimer's disease development in Down syndrome. Neural Regeneration Research, 17(2), 333.
Batshaw, M., Roizen, N., & Pellegrino, L. (2019). Children with disabilities. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Company.
Davenport, S., & Zolnikov, T. R. (2022). Understanding mental health outcomes related to compassion fatigue in parents of children diagnosed with intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities, 26(3), 624-636.
Hannah, B., & Woolgar, M. (2018). Secondary trauma and compassion fatigue in foster carers. Clinical child psychology and psychiatry23(4), 629-643.
Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M. (2015). Exceptional children: An introduction to special education. Pearson Education: New York.
Hussein, T. M. A., & Kadhim, J. J. (2022). Assessment of Compassion Fatigue among Critical Care Nurses. Texas Journal of Medical Science10, 33-43.
Joslin, M. A. (2021). The Impact of Compassion Fatigue on Mental Health Professionals in High-Risk Environments (Doctoral dissertation, California Southern University).
Kim, M. A., Yi, J., Molloy, J., & Choi, K. (2021). The Impact of Compassion Fatigue on the Well-Being of Oncology Social Workers in Korea. Journal of Social Service Research47(5), 634-648.
Koller, E. C., Abel, R. A., & Milton, L. E. (2022). Caring for the Caregiver: A Feasibility Study of an Online Program that Addresses Compassion Fatigue, Burnout, and Secondary Trauma. The Open Journal of Occupational Therapy10(1), 1-14.
Ku, J. H., Levin, M. J., Luo, Y., Florea, A., Lin, I. C., Tian, Y., & Tseng, H. F. (2022). Risk of severe coronavirus disease 2019 disease in individuals with Down syndrome: a matched cohort study from a large, integrated health care system. The Journal of Infectious Diseases, 226(5), 757-765.
Labrague, L. J., & de Los Santos, J. A. A. (2021). Resilience as a mediator between compassion fatigue, nurses' work outcomes, and quality of care during the COVID-19 pandemic. Applied Nursing Research61, 151476.
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy33(3), 335-343.
Ma, H., Huang, S. Q., We, B., & Zhong, Y. (2022). Compassion fatigue, burnout, compassion satisfaction and depression among emergency department physicians and nurses: a cross-sectional study. BMJ open, 12(4), e055941.
Orbay, İ., Baydur, H., & Uçan, G. (2022). Compassion Fatigue in Informal Caregivers of Children with Cancer; a Section from Turkey. Social Work in Public Health, 1-15.
Semerci, R., Öztürk, G., Akgün Kostak, M., Elmas, S., İhsan Danacı, A., & Musbeg, S. (2021). The effect of progressive muscle relaxation exercises on compassion satisfaction, burnout, and compassion fatigue of nurse managers. Perspectives in Psychiatric Care57(3), 1250-1256.
Stamm, B. (2009). Professional quality of life measure: Compassion, satisfaction, and fatigue version 5 (ProQOL). Available at: https://ncvc.dspacedirect.org/bitstream/id/2065/ProQOL_IR_508.pdf (Last accessed: 28 August 2021.)
Vancampfort, D., & Mugisha, J. (2022). Associations between compassion fatigue, burnout and secondary traumatic stress with lifestyle factors in mental health nurses: A multicenter study from Uganda. Archives of Psychiatric Nursing, 41, 221-226.
Vaughn, S., Bos, C. S., & Schumm, J. S. (2018). Teaching students who are exceptional, diverse, and at risk in the general education classroom. Pearson Education: New York.
Xie, W., Wang, J., Zhang, Y., Zuo, M., Kang, H., Tang, P., ... & Ma, C. (2021). The levels, prevalence and related factors of compassion fatigue among oncology nurses: a systematic review and meta‐analysis. Journal of clinical nursing30(5-6), 615-632.
Yu, H., & Gui, L. (2022). Compassion fatigue, burnout and compassion satisfaction among emergency nurses: A path analysis. Journal of Advanced Nursing, 78(5), 1294-1304.