فرانک مرادی ضمیر؛ مهناز استکی
چکیده
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ...
بیشتر
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ،حافظه و مشاهده ،طبقه بندی، توالی تفکر، استدلال وحل مسئله ،مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیش نیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی،فیزیکی،اجتماعی است. این پرسشنامه به صورت اینترنتی در مهدها و پیش دبستانی ها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5تا6ساله بودند و نمونه ها شامل100 نفر از والدین بودند . چک لیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی وصوری بود سوم تعیین پایایی چک لیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که داده ها در نرم افزار SPSS22انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین ،واریانس، نمودار، کجی و هم چنین درآمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سوالات مورد ارزیابی قرارگرفت و نتیجه این شد چک لیست از66سوال به 42سوال تقلیل پیدا کرد. پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست امد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تایید شد.هم چنین پرسشنامه را 10متخصص بررسی کردند وروایی محتوایی وصوری پرسشنامه که براساس شخصCVRبود 2/ 2بدست آمد.ودر پژوهش بر روی کودکان حدود86/0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد.