علی بنی اسدی؛ کیوان صالحی؛ ابراهیم خدایی؛ خسرو باقری؛ بلال ایزانلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی روبریک سنجش کلاسی عادلانه بر اساس نظریه سؤال- پاسخ بود؛ به این منظور نمونهای شامل 511 دانشجوی دانشگاه تهران به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به سؤالهای روبریک پاسخ دادند. در این مرحله و بهمنظور تعیین کاربرد مدلهای تکبعدی یا چندبعدی، روشهای دیتکت و تحلیل موازی به کار رفت که نتایج هر دو روش، تکبعدی بودن دادهها را رد کرده و نتایج حاصل از تحلیل موازی نشاندهنده استخراج سه عامل از دادهها بود. همچنین مقایسه شاخصهای برازش مدل تکبعدی و چندبعدی شامل لگاریتم درستنمایی، نسبت درستنمایی، ریشه دوم میانگین مربعات باقیمانده و مقایسه ملاکهای اطلاعات بیزی و آکایک برازش بهتر مدل چندبعدی برای دادهها را تائید کرد. بهاینترتیب و با توجه به چندارزشی بودن پاسخ سؤالها، مدل چندبعدی پاسخ مدرج برای برآورد پارامترهای سؤالها به کار رفت. پایایی هر یک از زیرمقیاسهای عدالت رویهای، ماهیت سنجش و عدالت تعاملی به ترتیب 85/0، 69/0 و 63/0 به دست آمد. برآورد پارامترهای تمیز سؤالها در دامنه 048/1 تا 802/5 قرار داشت که نشان داد همه سؤالها در تمیز سطوح بالا و پایین سنجش کلاسی عادلانه بهخوبی عمل میکنند و بعد از کنترل نرخ کشف اشتباه، آماره S-X2 مؤید برازش خوب همه سؤالهای روبریک بود. درمجموع، نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که روبریک تدوینشده دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی برای ارزشیابی کیفیت عدالت در سنجش کلاسی اساتید است.