هدف : هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامۀ راهبردهای شناختی و فراشناختی مکاینری و داوسون (2004)بر روی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع هنجاریابی و جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونه برابر با 350 نفر بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامۀ راهبردهای شناختی و فراشناختی مکاینری و داوسون (2004)بر روی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بود. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع هنجاریابی و جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان دوره متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونه برابر با 350 نفر بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ داوسون و مکاینری (2004) بود. دادههای حاصله با استفاده از روشهای آماری، تحلیل عاملی، ضریب همبستگی، آلفای کرونباخ، گاتمن و تنصیف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد، ضریب همبستگی سؤالات پرسشنامه با نمرۀ کل آن بین 36/0 تا 62/0 بود. بارهای عامل (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی، برنامهریزی، نظارت و نظمدهی) نشان دهندۀ تناسب سؤالات با عوامل بود. ضریب پایایی کل پرسشنامه 92/0 بدست آمد. همچنین ضرایب پایایی خرده مقیاسها به وسیلهی آلفای کرونباخ برای تکرار و تمرین (75/0)، بسط معنایی (76/0)، سازماندهی (77/0)، برنامهریزی (74/0)، نظارت (79/0) و نظمدهی (80/0) بود. بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامۀ راهبردهای شناختی و فراشناختی مکاینری و داوسون (2004) یک ابزار چند بعدی و مناسب برای سنجش راهبردهای شناختی و فراشناختی است.