مهدی وجدانی همت؛ آتوسا کلانتر هرمزی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش
چکیده
چکیده چکیده چکیده چکیدهدر نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دستیابی به موفقیت، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبهها به روش ...
بیشتر
چکیده چکیده چکیده چکیدهدر نظام آموزشی ایران، هدایت تحصیلی دانشآموزان به منظور ارتقا آمادگی تحصیلی/شغلی و دستیابی به موفقیت، از وظایف مشاوران مدرسه است. مطالعه حاضر با هدف پدیدارشناسی تجارب زیسته 10 نفر از مشاوران مدارس شهر تهران، در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونه گیری دردسترس انجام شد. تحلیل مضامین و کدگذاری مصاحبهها به روش کلایزی صورت پذیرفته و حاصل آن استخراج 160 مضمون، 54 مقوله فرعی و 24 مقوله اصلی بود. مقولات اصلی در چهاربخش تحت عناوین؛ 1- ضرورتها و الزامات برنامه هدایت تحصیلی، 2- شایستگیهای مورد نیاز دانشآموزان، 3- عوامل مرتبط با مدرسه و خانواده، و 4- چالشهای هدایت تحصیلی موجود، دستهبندی شدند. دو بخش؛ ضرورتها و الزامات برنامه، و شایستگیهای مورد نیاز با پژوهشهای مشابه خارجی هم-سو بوده اما در رابطه با پژوهشهای داخلی، این دوبخش جنبه نوآوری دارند. بخشهای 3و4 که به عوامل مرتبط و چالشهاپرداخته اند، با پژوهشهای داخلی و خارجی همسو میباشند.