کاربرد مدل طبقه پنهان چندبعدی مبتنی بر نظریه پاسخ سوال (LCMIRT) درمطالعه ابعاد شناختی و خوشه بندی سؤال های آزمون ریاضی: مطالعه موردی درس ریاضی کنکور سراسری ریاضی فیزیک

مسعود گرامی پور؛ مریم مقدسین؛ ریحانه رضازاده

دوره 9، شماره 36 ، تیر 1398، ، صفحه 137-166

https://doi.org/10.22054/jem.2020.38959.1888

چکیده
  مهارت ریاضی شامل حوزه های محتوایی و فرایندهای شناختی مختلف است که بیانگر پیچیدگی توانایی ریاضی و ویژگی های پنهان آن است. تاکنون مطالعه این پیچیدگی ها با روش های سنتی تحلیل داده ها یا به صورت ذهنی انجام شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با استفاده از مدل چندبعدی طبقه پنهان پاسخ سوال (LCMIRT) به مطالعه ابعاد شناختی و متغیر های پنهان درس ریاضی ...  بیشتر

تلفیق رویکرد ریکیسی و رویکرد برنامه‌نویسی ریاضی در طراحی خزانه‌های سؤال بهینه برای سنجش انطباقی کامپیوتری

مریم مقدسین

دوره 7، شماره 26 ، دی 1395، ، صفحه 149-197

https://doi.org/10.22054/jem.2016.6151

چکیده
  سنجش انطباقی کامپیوتری (CAT) شیوه‌ای از سنجش توانایی است که دقت برآورد توانایی را افزایش می‌دهد و بدون از دست دادن دقت اندازه‌گیری آزمون، طول آن را کاهش می‌دهد. با این وجود، سنجش انطباقی در صورتی خوب عمل می‌کند که، دارای خزانه سؤالی باشد که در آن تعداد کافی سؤال با کیفیت مناسب وجود داشته باشد. بسیاری از محققان خاطر نشان کردند که، برای ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی نسخه فارسی پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم کودک و نوجوان (STAXI-2 C/A) در جمعیت ایرانی

اعظم برآبادی؛ لیلا حیدری نسب؛ مریم مقدسین

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1394، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22054/jem.2015.1795

چکیده
  هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی پرسشنامه صفت- حالت و بیان خشم کودکان و نوجوانان (STAXI-2 C/A) است. این پرسشنامه بر روی دانش آموزان 12 تا 17 ساله ایرانی مورد مطالعه قرار گرفته است. پس از این‌که پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه شد، برای اطمینان از صحت ترجمه آن، دوباره به زبان اصلی برگردانده شد. پس از اطمینان و تأیید ترجمه، این پرسشنامه. بر ...  بیشتر

اعتبار و روایی سازه پرسشنامه تشخیصی ADHD بزرگسالان (CAARS–S:SV)

مریم مقدسین؛ محمدرضا فلسفی نژاد

دوره 3، شماره 10 ، دی 1391، ، صفحه 103-138

چکیده
  دو موضوع مهم در اندازه‌گیری متغیرها، در علوم رفتاری و شناختی وجود دارد که عبارت‌اند از: 1) اندازه‌گیری: متغیرهای مشاهده شده چه چیزی را، اندازه می‌گیرند؟ و چگونه می‌توان روایی و اعتبار اندازه‌گیری‌های انجام شده را مشخص کرد؟. 2). روابط علّت و معلولی بین متغیرها: چگونه می‌توان روابط علّت و معلولی پیچیده بین متغیرهایی که مستقیماً قابل ...  بیشتر

بررسی ساختار عاملی (تأییدی) نسخه فارسی پرسشنامه حالت- صفت بیان خشمSTAXI-2 در جمعیت بالینی[1]

مریم مقدسین؛ محمدعلی اصغری مقدم

دوره 1، شماره 4 ، تیر 1390، ، صفحه 1-42

چکیده
  در دنیای رو به رشد روان شناسی نیاز فزاینده‏ای به ابزارهای استاندارد شده برای زبان ها و فرهنگ‏های خاص احساس می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی (تأییدی) نسخه فارسی پرسشنامه حالت – صفت بیان خشم (STAXI-2) در جمعیت بالینی ایرانی بود. جامعه پژوهشی شامل بیماران مراجعه کننده به کلینک‏های روان‏پزشکی سطح شهر تهران طی سال‏های 86 ...  بیشتر