نویسندگان

1 دکتری روانشناسی ‏تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی ‏تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار، گروه روانشناسی ‏تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

4 استادیار، گروه روانشناسی‏ تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران

چکیده

هدف این مقاله بررسی میزان تاثیر متغیرهای مهم پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان بوده است. مدل پیشنهادی روی دانشجویان کارشناسی سه دانشگاه مادر ایران شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت اجرا شد. 692 دانشجوی کارشناسی از سه دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران و دانشگاه علم و صنعت با نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دسای و ریان(2000)، پرسشنامه ادراک از محیط آموزشی داندی(2000)، انگیزش تحصیلی هارتر(1980)، سیاهه رویکردها و مهارتهای مطالعه تایت و انویتسل(1979)، برای سنجش پیامدهای یادگیری از ابزار موفقت تحصیلی پروت و همکاران(2002)، رضایت تحصیلی ترک زاده و محترم(1391)و رشد مهارت‌های اصلی لیزیو و همکاران(2002) استفاده شده است. پایایی از آلفای کرونباخ ابزارها بین 72/0 تا 93/0 بدست آمد و روایی سازه ابزارها از روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش توانست حدود 32 درصد از رویکرد سطحی مطالعه و 6 درصد از واریانس رویکرد عمیق مطالعه و 26 درصد از واریانس متغیر پیامدهای یادگیری دانشجویان را تبیین کند. نتایج نشان داد که نیازهای روانشناختی و محیط دانشگاهی، دانشجویان را به استفاده بیشتر از رویکرد سطحی و استفاده کمتر از رویکر عمیق مطالعه ترغیب می‌کند. با توجه به نتایج می‌توان به موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که با ارتقای سطح نیازهای بنیادین روانشناختی، دستکاری محیط آموزشی، می‌توانند استفاده از رویکردهای سطحی و عمیق مطالعه و در نهایت پیامدهای یادگیری دانشجویان کارشناسی را ارتقا دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Causal modeling of antecedent and postpositional variables of Approaches to Study Skills for Students: Mediating analysis

نویسندگان [English]

  • Mahdi Akbari 1
  • habib alah naderi 2
  • Jalil Fathabadi 3
  • Omid Shokri 4

1 Ph.D. in Educational Psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Assistant Professor, Educational Psychology Dept., University of Mazandaran, Babolsar, Iran

3 Associate Professor, Educational Psychology Dept., Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Educational Psychology Dept., Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this article was to investigate the effect of important variables of antecedent and postpositional approach to study students. The proposed model was implemented on undergraduate students of three universities of Iran, Shahid Beheshti University , University of Tehran, University of Science and Technology. 692 undergraduate students from three universities were selected by relative stratified sampling. In order to collect data from Basic psychological Needs scales (BPN) by Deci & Ryan (2000), Dundee Ready Educational Environment Measure) DREEM ( by Dundee (2000), Academically Motivation Questionnaire (AM) by Harter (1981), Approaches to Study Skills Inventory for Students (ASSIST) by Tait & Entwistle (1979), The Academic Success Inventory for College Student(ASICS) by Prevat et al .(2002), academic satisfaction of Turkzadeh and Mohtaram (2012) and Generic Skills Development (GSD) By Lizzio et al. (2002) have been used. The reliability of Cronbach's alpha of the instruments was obtained between 0.72 to0.93 and the construct validity of the instruments was evaluated by confirmatory factor analysis. Findings showed that the proposed research model was able to explain about 32% of the surface approach to study, 6% of the variance of the deep approach to study and 26% of the variable variance of students' learning outcomes. The results showed that the basic psychological needs and academic environment encourage students to use more of a surface approach to study and less of deep approach to study. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Learning Outcomes"
  • "Psychological Need"
  • "Educational Environment
  • "
  • "Study Approach" "Surface & Deep"
منابع
اکبری، م.، حاجی حسین‏نژاد، غ. ر. و طهماسبی، ن. (1390). تحلیل مقایسه‏ای کاربرد راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دارای توانایی‌های علمی قوی و ضعیف در ‌دانشگاه تربیت‌معلم تهران. فصل‏نامه ترویج آموزش کشاورزی، 5(3)، 41-53.
اکبری، م.، حاجی ‏حسین‏ نژاد، غ. ر. و طهماسبی، ن. (1389). مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان قوی و ضعیف ‌دانشگاه تربیت‌معلم تهران در سال تحصیلی 1389-1390. فصلنامه علمی و ترویجی پژوهش‏های تربیتی، 2(21)، 5-27.
برجعلی، ا. (1397). مدل تأثیر انگیزه تحصیلی با میانجی‏گری سرمایه روان‌شناختی بر موفقیت تحصیلی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‏درمانی، 9(33)، 1-19.
حجازی، ا، صالح نجفی، م و امانی، ج. (1393). نقش واسطه‏ای انگیزش درونی در رابطه بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت از زندگی. فصلنامه روانشناسی معاصر، 2(9)، 88-77.
زندوانیان نایینی، ا.، رحیمی، م. و پورطاهری، ف. (1393). بررسی رابطه رویکردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی کیفی و کمی دانشجویان. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (4)، 29-41.
شاهینی، ن.، آسایش، ح.، قبادی، م. و صادقی اله‏آبادی، ج. (1391). بررسی همبستگی حمایت اجتماعی، احساس تنهایی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389. مجله پژوهنده، 17(6)، (پیاپی 90)، 302-306.
صالحی، ر. (1393). تدوین مدل مشاوره تحصیلی و بررسی تأثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان پایه اول دبیرستان‌های شهرستان شهرکرد، پایان‏نامه دکتری رشته مشاوره مسیر شغلی، دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره.
صفایی، م.، محمدرضایی، ع.، خسروی، م.، مهدوی غروی، م. و بهرامیان، ط. (1391). هنجاریابی پرسشنامه ادراکات محیط یادگیری (PES-HS). فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(16)، 130-111.
قاضیان، م .ع.، ستوان، ص.، دهدار، م. و عالی شیرمرد، ع. (1396). بررسی جو یادگیری اثربخش بر اساس مؤلفه‏های مدیریت کلاس درس. ماهـنامه شـباک (شبکه اطلاعات کنفرانس‏های کشور)، 3(4)، (پیاپی 32)، 35-48.
لطف عطا، آ. (1387). تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیط‏های آموزشی ابتدایی در شهر. فصلنامه مدیریت شهری، (21)، 73-91.
محمدی، ع. و محمدی، ج. (1392). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله‏ی توسعه‏ی آموزش در علوم پزشکی، 6(11)، 50-60.
مطیعی، ح.، حیدری، م. و صادقی، م. (1391). پیش‏بینی اهمال‏کاری تحصیلی بر اساس مؤلفه‏های خودتنظیمی در دانش‏آموزان پایه‏ی اول دبیرستان‏های شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(24)، 49-71.
نوروزی، س.، رمضانی بدر، ف. و نوروزی، ع. (1397). بررسی انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی پرستاری بر اساس درک آن‏ها از جو انگیزشی. مجله‏ی توسعه‏ی آموزش در علوم پزشکی، 11(29)، 34-43.
یمنی، م.، کدیور، ف. و مرادی، ع ر. (1387). رابطه بین ادراک از محیط یادگیری ساختن گرایی اجتماعی، سبک‏های تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازده‏ها یا پیامدهای یادگیری. فصلنامه علمی و پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 3(12)، 139-171.
References
Adam, S. (2004). Using Learning Outcomes, Scottish Executive. This can be Retrieved from: http://www.scotland.gov.uk/library5/lifelong/tehea-00. asp.
Biggs, J. (2019). Students approaches to learning and studying. Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research.
Boggs, G. R. (2019). What Is the Learning Paradigm? 13 Ideas That Are Transforming the Community College World, 33.
Byers, T., Mahat, M., Liu, K. & Knock, A. & Imms, W. (2018). Systematic Review of the Effects of Learning Environments on Student Learning Outcomes. Melbourne: University of Melbourne, LEaRN. Retrieved from:http://www.iletc.com.au/ publications/ reports Guardia, G.J., Deci, E.L., Ryan, R.M.Withinperson variation in security of attachment: A self- theory perspective on attachment, Need Fulfillment and wellbeing. Journal of personality and social psychology.79(8):367-384.
Cetin, B. (2015). Predicting Academic Success From Academic Motivation And Learning Approaches In Classroom Teaching Students. Contemporary Issues In Education Research – Third Quarter. Volume 8, NO 3.
Deci, E. L. & Vansteenkiste, M. (2004). Self-determination theory and basic need satisfaction: Understanding human development in positive psychology. Journal of Research in Psychology, 27, 17–34.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The ‘‘what’’ and ‘‘why’’ of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Journal of Psychological Inquiry, 11, 227–268.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2012). Motivation, personality and development within embedded social contexts: An overview of self-determination theory. In R. M. Ryan (Ed.). Oxford Handbook of human motivation (pp. 85–107). Oxford, UK: Oxford University Press.
Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The self- etermination perspective. Journal of Educational Psychologist, 26(3-4), 325-346. doi: 0.1080/00461520. 1991.9653137.
Deci, E. L.,& Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research: University Rochester Press.
Deieso, D., & Fraser, B. J. (2019). Learning environment, attitudes and anxiety across the transition from primary to secondary school mathematics. Journal of Learning Environments Research,22(1),133-152.
Demiroren, M., Palaoglu, O., Kemahli, S., Ozyurda, F., & Ayhan, I. H. (2008). Perceptions of Students in Different Phases of Medicai Education of Educational Environment: Ankara University Facuity of Medicine. Medical education online13(1), 4477.‏
Diseth and Martinsen, O. (2003). Approaches to learning, Cognitive Style, and Motives as Predictors of Academic Achievement. Journal of Educational Psychology, 23, 196-207.
Dollinger, M., & Lodge, J. (2019). Student-staff co-creation in higher education: an evidence-informed model to support future design and implementation. Journal of Higher Education Policy and Management, 1-15.
Donaldson, J. F. & Graham, S. (1999). Model of college outcomes for adult. Journal of Adult Education Quarterly. Vol 50,No 1,24-40.
Duff, A., Boyle, E., Dunleavy, K., & Ferguson, J. (2004). The relationship between personality, approach to learning and academic performance. Journal of Personality and Individual Differences. No 36.1907–1920.
Duque & Weeks, J. R. (2010). Towards a model and methodology for assessing student learning outcomes and satisfaction. Journal of Quality assurance in education, 18(2), 84-105
Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered: Toward a developmental model.Human Development, 21, 34–64.
Harter, S. (1985). Manual for the Self-Perception Profile for Children. University of Denver.
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation، moderation، and conditional process: A regression based approach. New York: The Guilford Press.
Ibrahim, A., & Aulls, M. W. & Shore, B. M. (2016). Teachers’ Roles, Students’ Personalities, Inquiry Learning Outcomes, and Practices of Science and Engineering:The Development and Validation of the McGill Attainment Value for Inquiry Engagement Survey in STEM Disciplines. International Journal of Science and Mathmatices Education. DOI 10.1007/s10763-016-9733-y
Im, T. & Kang, M. (2019). Structural Relationships of Factors Which Impact on Learner Achievement in Online Learning Environment. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20, (1). Retrieved from: https://doi.org/10.7202/1057975ar
jaaskela, P., Nykänen, S., & Tynjalä, P. (2018). Models for the development of generic skills in Finnish higher education. Journal of Further and Higher Education42(1), 130-142.
Jaques, N., Lazaridou, A., Hughes, E., Gulcehre, C., Ortega, P., Strouse, D., & De Freitas, N. (2019). Social Influence as Intrinsic Motivation for Multi-Agent Deep Reinforcement Learning. In International Conference on Machine Learning (pp. 3040-3049).
Joo and Lim, Y.L. (2019).Project-based learning in capstone design courses for engineering students: Factors affecting outcomes. Issues in Educational Research, 29(1), P 123-140.
Kennedy, D. (2006). Writing and using learning outcomes: a practical guide, Cork, University College Cork.
Kirstein, M., Coetzee, S., & Schmulian, A. (2019). Differences in accounting students’ perceptions of their development of professional skills: A South African case. Higher Education, Skills and Work-Based Learning9(1), 41-59.
Kyriakides, L., Christoforou, C. Charalambous, C.Y. (2013). What matters for student learning outcomes: A meta-analysis of studies exploring factors of effective teaching. Teaching and Teacher Education. Teaching and Teacher Education 36. pp143-152.Retrieved from: http://dx.doi. org/10.1016/j.tate. 2013.07.010
Laird, N., Shoup,R. & Kuh, G.D. (2005).Deep Learning and College Outcomes: Do Fields of Study Differ?. Paper presented at the Annual Meeting of the Association for Institutional Research,May29. San Diego, CA.
Law, K. M., Geng, S., & Li, T. (2019). Student enrollment, motivation and learning performance in a blended learning environment: The mediating effects of social, teaching, and cognitive presence. Computers & Education136, 1-12.
Lizzio, A., Wilson, K. (2004). Action Learning in Higher Education: an investigation of its potential to develop professional capability. Studies in Higher Education. Vol. 29, No. 4. pp 469-488.
Lizzio, A., Wilson, K., & Simons, R. (2002). University Students’ Perceptions of the Learning Environment and Academic Outcomes: implications for theory and practice. Studies in Higher Education Volume 27, No. 1,pp 27-55.
Locke, E. A., & Schattke, K. (2018). Intrinsic and extrinsic motivation: Time for expansion and clarification. Motivation Science. Advance online publication.
Lohmann, G. (2018). UQ Business School, The University of Queensland, St Lucia, QLD, 4072, Australia
Maralani, F. M., Lavasani, M. G., & Hejazi, E. (2016). Structural Modeling on the Relationship between Basic Psychological Needs, Academic Engagement, and Test Anxiety. Journal of Education and Learning, 5(4), 44-52.
Matthews, K. E., Cook-Sather, A., Acai, A., Dvorakova, S. L., Felten, P., Marquis, E., & Mercer-Mapstone, L. (2018). An analysis of interpretive framing in literature on students as partners in teaching and learning: Data tables.
Matthews and MercerMapstone, L., Dvorakova, L. S., & Groenendijk, L. (2016). Students as partners in subject based research and inquiry+ the scholarship of teaching and learning (SoTL) at the International Summer Institute on Students as Partners.
McDonald,F., Reynolds, J., Bixley, A., & Spronken-Smith, R. (2017). Changes in approaches to learning over three years of University undergraduate study. Teaching & Learning Inquiry, 5(2). http://dx.doi.org/10.20343/teachlearninqu.5.2.6
Rupp, M. A., Odette, K. L., Kozachuk, J., Michaelis, J. R., Smither, J. A., & McConnell, D. S. (2019). Investigating learning outcomes and subjective experiences in 360-degree videos. Computers & Education128, 256-268
Ryan, R. M., Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2019). Reflections on self‐determination theory as an organizing framework for personality psychology: Interfaces, integrations, issues, and unfinished business. Journal of personality87(1), 115-145.
SadeghiGandomani and AdibHajbaghery M. (2018). Psychometric properties of persian version of academic success inventory for college students. Nurs Midwifery Stud;7:174-9.
saele, R. G., Dahl, T.E., Sorlie, T & Friborg, O. (2016). Relationships between learning approach, procrastination and academic achievement among first year university students. available at http://link.springer.com/article/10.1007/s10734-016-0075-z/fulltext.html
Schuler, J.، Brandstatter، V. & Sheldon، K. M. (2013). Do implicit motives and basic psychological needs interact to predict wellbeing and flow? testing a universal hypothesis and a matching hypothesis. Motivation and Emotion، 37، 480–495.
Seo, E. H. (2013). A comparison of active and passive procrastination in relation to academic motivation. Social Behavior and Personality، 41(5)، 777-786.
Sheldon, K. M., & Hilpert, J. C. (2012). The balanced measure of psychological needs (BMPN) scale: An alternative domain general measure of need satisfaction. Motivation and Emotion, 36, 439–451.
Shin, J., & Grant, A. M. (2019). Bored by Interest: How Intrinsic Motivation in One Task Can Reduce Performance on Other Tasks. Academy of Management Journal62(2), 415-436.
Sirin, F. E. (2011). Academic procrastination among undergraduates attending school of physical education and sports: Role of general procrastination، academic motivation and academic self-efficacy. Educational Research and Reviews Vol. 6(5)، pp. 447-455.
Skaniakos, T., Honkimäki, S., Kallio, E., Nissinen, K., & Tynjala, P. (2019). Study guidance experiences, study progress, and perceived learning outcomes of Finnish university students. European Journal of Higher Education9(2), 203-218.
Sriarunrasmeea, J., Suwannatthachoteb, P., & Dachakuptc, P. (2015). Virtual Field Trips with Inquiry learning and Critical Thinking Process: A Learning Model to Enhance Students’ Science Learning Outcomes. Social and Behavioral Sciences. No 197. P 1721 – 1726. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.07.226.
Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin. Vol. 133، No. 1، P 65–94.
Tinto, V. (1998). Colleges as communities:Taking research on student persistence seriously. The Review of Higher Education, 21, 167-177.
Trigwell,K.& Prosser, M. & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers’ approaches to teaching and students’ approaches to learning. Higher Education 37: 57–70,
Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R, Brière, N. M., Senécal, C., & Vallières, E. F. (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement,52,1003-1017.
Vallerand, R.J.; Losier, G.F. (1994). Self-determined motivation and sportsmanship orientations: An assessment of their temporal relationship. Journal of Sport & Exercise Psychology,16, 229-245. Retrieved from http://www.selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/1994_VallerandLosier_JSEP.pdf
Wang, C.H., Shannon, D. M., & Ross, M. E. (2013). Students’ characteristics, self-regulated learning, technology self-efficacy, and course outcomes in online learning. Distance Education, 34(3), 302–323. https://doi.org/10.1080/01587919.2013.835779
Wiguna, D., Irwansyah, F. S., Windayani, N., Aulawi, H., & Ramdhani, M. A. (2019, February). Development of android-based chemistry learning media oriented towards generic science skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1157, No. 4, p. 042047). IOP Publishing
Yan, W., & Yu, L. (2019). On accurate and reliable anomaly detection for gas turbine combustors: A deep learning approach. arXiv preprint arXiv:1908.09238.
Zheng, M., & Bender, D. (2019). Evaluating outcomes of computer-based classroom testing: Student acceptance and impact on learning and exam performance. Medical teacher, 41(1), 75-82.
Zhu, Y., & Leung, F. K. (2011). Motivation and achievement: Is there an East Asian model? International Journal of Science and Mathematics Education, 9(5),1189-1212. doi: 10.1007/s10763-010-9255-y
 
 
 
 استناد به این مقاله: اکبری، مهدی، نادری، حبیب اله، فتح‌آبادی، جلیل و شکری، امید. (1400). مدل یابی علی متغیرهای پیشایندی و پسایندی رویکرد به مطالعه دانشجویان: تحلیل میانجی‌گرانه. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 12(46)، 113-143. doi: 10.22054/jem.2022.57296.3216
 Educational Measurement is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.