نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران.

4 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی / مدرس مدعو دانشگاه پیام نور نجف‌آباد، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ساخت، روایی‌سنجی و اعتباریابی چک‌لیست تشخیصی ناتوانی‌های ‌یادگیری انجام شد. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق از روش پژوهش ‌توصیفی و از نوع آزمون‌سازی استفاده شده است. جامعه‌آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس مقطع ابتدایی (دوره ‌اول و دوم) شهر نجف‌آباد می‌باشند. نمونه آماری شامل 180 دانش‌آموز است که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. روائی مقیاس با استفاده از تحلیل ‌عاملی‌ تائیدی انجام شد و جهت بررسی پایایی مقیاس، ضرایب آلفای‌کرونباخ و روش دو نیمه‌کردن به‌کار گرفته شد. نتایج نشان داد ضریب ‌پایایی کل چک‌لیست تشخیصی ناتوانی‌های ‌یادگیری کودکان دبستانی و ضریب پایایی10 زیرمقیاس آن در سطح قابل قبولی قرار دارد. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی، روائی‌سازه مدل10 عاملی را تأیید می‌نماید. همبستگی بین چک‌لیست تشخیصی ناتوانی‌های یادگیری و آزمون غیررسمی خواندن، نوشتن و ریاضی نیز محاسبه شد که بیانگر روایی ملاکی چک‌لیست بود. بنابراین چک‌لیست مذکور با 87 گویه از پایایی و روایی مناسب برای ارزیابی و سنجش 10 حوزه ادراک‌ فضایی، سازماندهی، مهارت‌های ‌اجتماعی-هیجانی، مهارت‌های ‌حرکتی، توجه و تمرکز، مهارت‌زبانی، مهارت‌ خواندن، مهارت‌ نوشتن، مهارت‌های نگارشی و ریاضیات در دانش‌آموزان دبستانی برخوردار است. از آنجایی‌که به‌کارگیری روش‌های ارزیابی متنوع، امکان تشخیص و شناسایی همه جانبه مشکلات یادگیری در دانش‌آموزان و ارائه حمایت‌ به موقع را فراهم می‌نماید، پیشنهاد می‌شود از این چک‌لیست در جهت ارزیابی و تشخیص ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان دبستانی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Construction and Validation of Learning Disabilities Diagnostic Checklist

نویسندگان [English]

  • Azam Rashidi 1
  • salar faramarzi 2
  • mahdi Rahmani Malekabad 3
  • marziyeh soltani 4

1 Ph.D. Student in Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Associate Professor. Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Ph.D. Student in Assessment and Measurement, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

4 Master of Clinical Psychology, Visiting lecturer at Payame Noor University of Najafabad, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to construct and validate a learning disabilities' diagnostic checklist. According to the purpose of research, descriptive research method and test-making type have been used. The statistical population was primary school students (first and second grade) in Najaf Abad and the statistical sample included 180 students who were selected by multi-stage random sampling. Validity of the scale was performed using factor analysis. To evaluate the scale's reliability were used Cronbach's alpha coefficients and splitting method. The results showed the reliability coefficient of the total diagnostic checklist and the reliability coefficient of 10 subscales are at an acceptable level. Also, the results of the construct validity of the 10 factors confirmed by confirmatory factor analysis. The correlation between the learning disabilities diagnostic checklist and the informal reading, writing and math test were calculated, which indicates the validity of the checklist criterion. Therefore, this checklist with 87 items of is worthy for evaluating 10 areas of spatial perception, organization, socio-emotional skills, motor skills, attention, language skills, reading skills, writing skills, essay writing, skills and mathematics in students. Therefore, it is suggested this checklist be used to assess and diagnose of learning disabilities in primary school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Specific Learning Disabilities"
  • " Diagnostic Checklist"
  • " Primary School Students"
منابع
احدی، بتول. (1373). مقایسه‌ی عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری و دانش‌آموز بدون اختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
حسینی، مریم، مرادی، علیرضا، کرمی نوری، رضا، حسنی، جعفر و پرهون، هادی. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارسا‌خوانی (نما). فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 1‏(18)، 34-22.
حاجلو، نادر و رضایی‌شریف، علی. (1390). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ی مشکلات یادگیری کلورادو. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 1‏(1)، 43-24.
شفیعی، بیژن، توکل، سمیرا، علی‌نیا، لیلا، مراثی، محمدرضا، صداقتی، لیلا و فروغی، رقیه. (1387). طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه‌های اول تا پنجم دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در شهر اصفهان. مجله شنوایی‌شناسی، 17‏(2)، 60-53.
قاسمی، وحید. (1392). مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphic.  تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
هارون‌رشیدی، همایون و مرادی منش، فردین. (1393). مقایسه‌ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی. ناتوانی‌های یادگیری، 3(3)، 100-111.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5.
Barbosa, T., Rodrigues, C. C., Mello, C. B. D., & Bueno, O. F. A. (2019). Executive functions in children with dyslexia. Arquivos de neuro-psiquiatria, 77(4), 254-259.
Best, M. (1981). The Pupil Rating Scale: screening for learning disabilities. New York: Grune & Stratton.
Bonifacci, P., Tobia, V., Marra, V., Desideri, L., Baiocco, R., & Ottaviani, C. (2020). Rumination and Emotional Profile in Children with Specific Learning Disorders and Their Parents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 389.
Bull, R., Espy, K. A., & Wiebe, S. A. (2008). Short-term memory, working memory, and executive functioning in preschoolers: Longitudinal predictors of mathematical achievement at age 7 years. Developmental neuropsychology, 33(3), 205-228.
Chordia, S. L., Thandapani, K., & Arunagirinathan, A. (2020). Children ‘At Risk’of Developing Specific Learning Disability in Primary Schools. The Indian Journal of Pediatrics, 87(2), 94-98.
Carnazzo, K., Dowdy, E., Furlong, M. J., & Quirk, M. P. (2019). An evaluation of the Social Emotional Health Survey—Secondary for use with students with learning disabilities. Psychology in the Schools, 56(3), 433-446.
Cavioni, V., Grazzani, I., & Ornaghi, V. (2017). Social and emotional learning for children with Learning Disability: Implications for inclusion. International Journal of Emotional Education, 9(2), 100-109.
Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. New York: National center for learning disabilities.
El Kah, A., & Lakhouaja, A. (2018). Developing effective educative games for Arabic children primarily dyslexics. Education and Information Technologies, 23(6), 2911-2930.
Engel de Abreu, P. M., Abreu, N., Nikaedo, C. C., Puglisi, M. L., Tourinho, C. J., Miranda, M. C., & Martin, R. (2014). Executive functioning and reading achievement in school: a study of Brazilian children assessed by their teachers as “poor readers”. Frontiers in psychology, 5, 550.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2018). Learning disabilities: From identification to intervention. New York: Guilford Publications.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2006). Learning disabilities. New York, NY: Guilford.
Feifer, S. G. (2011). The neuropsychology of written language disorders. Springer Publishing Company.
Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37.
Graham, S., Harris, K. R., & McKeown, D. (2014). The writing of students with learning disabilities, meta-analysis of self-regulated strategy development writing intervention studies, and future directions: Redux.
Hadley, W., Hsu, J., Addison, M. A., & Talbot, D. (2020). Marginality and mattering: The experiences of students with learning disabilities on the college campus. In Accessibility and Diversity in Education: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 390-403). IGI Global.
Haft, S. L., Duong, P. H., Ho, T. C., Hendren, R. L., & Hoeft, F. (2019). Anxiety and attentional bias in children with specific learning disorders. Journal of abnormal child psychology, 47(3), 487-497.
Hammill & Larsen, S. C. (2009). Test of written language: TOWL4. Austin: Pro-ed.
Johnson, E. S., Clohessy, A. B., & Chakravarthy, P. (2021). A self-regulated learner framework for students with learning disabilities and math anxiety. Intervention in School and Clinic, 56(3), 163-171.
Jacobson, L. A., Williford, A. P., & Pianta, R. C. (2011). The role of executive function in children's competent adjustment to middle school. Child Neuropsychology, 17(3), 255-280.
Kulkarni, M., Kalantre, S., Upadhye, S., Karande, S., & Ahuja, S. (2001). Approach to learning disability. The Indian Journal of Pediatrics, 68(6), 539-546.
Maki, K. E., & Adams, S. R. (2020). Specific Learning Disabilities Identification: Do the Identification Methods and Data Matter?. Learning Disability Quarterly, 43(2), 63-74.
Milburn, T. F., Lonigan, C. J., & Phillips, B. M. (2019). Stability of Risk Status During Preschool. Journal of learning disabilities, 52(3), 209-219.
Muthusamy, K., & Sahu, J. K. (2020). Specific Learning Disability in India: Challenges and Opportunities. The Indian Journal of Pediatrics, 87(2), 91-92.
McDowell, M. (2018). Specific learning disability. Journal of paediatrics and child health, 54(10), 1077-1083.
Mattison, R. E., & Mayes, S. D. (2012). Relationships between learning disability, executive function, and psychopathology in children with ADHD. Journal of Attention Disorders, 16(2), 138-146.
Meisinger, E. B., Bloom, J. S., & Hynd, G. W. (2010). Reading fluency: Implications for the assessment of children with reading disabilities. Annals of Dyslexia, 60(1), 1-17.
Perez-Elvira, R., Oltra-Cucarella, J., Carrobles, J. A., Teodoru, M., Bacila, C., & Neamtu, B. (2021). Individual Alpha Peak Frequency, an Important Biomarker for Live Z-Score Training Neurofeedback in Adolescents with Learning Disabilities. Brain Sciences, 11(2), 167.
Polat, E., Cagiltay, K., Aykut, C., & Karasu, N. (2019). Evaluation of a tangible mobile application for students with specific learning disabilities. Australian Journal of Learning Difficulties, 24(1), 95-108.
Parkin, E., Kennedy, S., Bate, A., Long, R., Hubble, S., & Powell, A. (2018). Learning Disability -overview of policy and services. House of commen library, 4(07058).
Passolunghi, M. C., Vercelloni, B., & Schadee, H. (2007). The precursors of mathematics learning: Working memory, phonological ability and numerical competence. Cognitive development, 22(2), 165-184.
Rosati, F., Gasparrini, E., & Gaetti, M. T. (2019). Experience of an integrated management model for the treatment of “Specific Learning Disorders (DSA)” and of “Special Educational Needs (BES)”. Mental Health, 14, 826-830.
Rhoades, B. L., Greenberg, M. T., Lanza, S. T., & Blair, C. (2011). Demographic and familial predictors of early executive function development: Contribution of a person-centered perspective. Journal of Experimental Child Psychology, 108(3), 638-662.
Willcutt, E. G., McGrath, L. M., Pennington, B. F., Keenan, J. M., DeFries, J. C., Olson, R. K., & Wadsworth, S. J. (2019). Understanding Comorbidity Between Specific Learning Disabilities. New directions for child and adolescent development, (165), 91-109.
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23(3), 778.
Webster, M. S. (1972). The Pupil Rating Scale; Screening for Learning Disabilities.
Watson, S. M., Gable, R. A., & Morin, L. L. (2016). The role of executive functions in classroom instruction of students with learning disabilities. International Journal of School and Cognitive Psychology, 3(167).
Zigler, E. F., Finn-Stevenson, M., & Hall, N. W. (2008). 4. Early Intervention and Child Care. In The First Three Years and Beyond (pp. 65-95). Yale University Press.