علیرضا امامی؛ محمدرضا ربیعی مندجین؛ علیرضا اسلامبولچی؛ مجید شمس
چکیده
تفکر استراتژیک تدوین کنندگان خط مشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب و تیپ شخصیتی انها یکی از مولفه های الگوی تدوین خط مشی درامدهای پایدار است که در شناسائی مشکلات ، مفهوم سازی واقعیت ، تجسم راهکارهای پیش بینی شده ( آینده نگری )و مدیریت اقتضائی منابع درامدی در طی فرآیند تدوین خط مشی نقش بسزائی دارد . در این تحقیق ...
بیشتر
تفکر استراتژیک تدوین کنندگان خط مشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب و تیپ شخصیتی انها یکی از مولفه های الگوی تدوین خط مشی درامدهای پایدار است که در شناسائی مشکلات ، مفهوم سازی واقعیت ، تجسم راهکارهای پیش بینی شده ( آینده نگری )و مدیریت اقتضائی منابع درامدی در طی فرآیند تدوین خط مشی نقش بسزائی دارد . در این تحقیق با استفاده از مدل مفهومی ترکیبی مورگان و محقق و ارائه پرسشنامه استاندارد جهت57 نفر خبره اسمی ، تدوین کننده خط مشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات دولت، اعضای شورای نگهبان ، قضات دیوان عدالت اداری، اعضای شورای اسلامی و شهرداران شهرهای میانه و دریافت نظرات خبرگان اسمی ؛ به بررسی تفکر استراتژیک تدوین کنندگان خط مشی درآمدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب در قالب چهار مقوله اصلی تفکر سیستمی، تفکرمفهومی، آینده نگری، فرصت طلبی هوشمندانه و 29 زیر مقوله آنهاپرداخته می شود . روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و تحلیل نتایج بوسیله آزمون فریدمن وT زوجی انجام می شود . نتایج تحقیق نشان می دهد که با وجود نقش تفکر استراتزیک تدوین کنندگان خط مشی درامدهای پایدار شهرداریها در قالب برنامه کوتاه و میان مدت (قوانین بودجه سالیانه و پنجساله کشور) ، فاصله معنی داری بین وضع موجود تفکر استراتژیک تدوین الگوی خط مشی درامدهای پایدار شهرداریها با وضع مطلوب تفکر استراتزیک تدوین الگوی خطمشی درامدهای پایدار شهرداریهای میانه با رویکرد حکمرانی خوب وجود دارد که عدم توجه به آنها باعث عدم آینده نگری ، تفکر مفهومی در فهم مشکلات ، تفکر سیستمی درمفهوم سازی واقعیت ، و عدم استفاده از فرصت طلبی هوشمندانه و در نتیجه عدم تحقق منابع درآمدی پایدار و اصول حکمرانی خوب و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بعنوان ذی نفعان می شود.
مرضیه حمزه زاده؛ وحید مشکی؛ شهریار شهیدی؛ روح الله منصوری سپهر
چکیده
به دلیل اثرگذاری جزم اندیشی بر بسیاری از حوزه های زندگی فردی و اجتماعی، پژوهش های زیادی با تمرکز بر این سازه شناختی انجام می گیرد. اما به دلیل فقدان ابزاری برای سنجش جزم اندیشی برای جامعه ایرانی، هدف پژوهش حاضر آماده سازی پرسشنامه جزم اندیشی روکیچ و بررسی پایایی و روایی آن در دانشجویان ایرانی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه شهید ...
بیشتر
به دلیل اثرگذاری جزم اندیشی بر بسیاری از حوزه های زندگی فردی و اجتماعی، پژوهش های زیادی با تمرکز بر این سازه شناختی انجام می گیرد. اما به دلیل فقدان ابزاری برای سنجش جزم اندیشی برای جامعه ایرانی، هدف پژوهش حاضر آماده سازی پرسشنامه جزم اندیشی روکیچ و بررسی پایایی و روایی آن در دانشجویان ایرانی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی،در نهایت تعداد 412 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و نسخه فارسی پرسشنامه های جزم اندیشی روکیچ و زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ را تکمیل نمودند. داده ها از طریق تحلیل عامل اکتشافی و با رویکرد مولفه های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل ها نشان داد پرسشنامه جزم اندیشی از 12 عامل دارای ارزش ویژه بالاتر از 1 اشباع شده است که روی هم رفته 56 درصد از واریانس نمرات را تبیین می کنند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 به دست آمد و همبستگی نمرات پرسشنامه با نمرات زیرمقیاس سبک تفکر محافظه کارانه مثبت و معنادار بود. نتیجه پژوهش حاضر حاکی از این است که این پرسشنامه برای اجرا در جامعه دانشجویان ایرانی نسبتا مناسب است.
سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود؛ عزت اله قدم پور؛ مسعود صادقی؛ محمد عباسی؛ فیروزه غضنفری
چکیده
اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش ...
بیشتر
اثرات مخربی که طرد شدن از سوی همسالان در دورۀ کودکی دارد تحقیق و پژوهش در این حوزه را یک ضرورت ساخته است. نظر به اینکه اصلیترین گام در هر پژوهشی داشتن ابزاری روا، پایا و مختص فرهنگ آن جامعه است هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (تعیین ساختار عاملی و اعتبار) مقیاس طرد همسالان ویسل، سارید و استرنبرگ (2013) بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ ششم دبستان شهر کرمانشاه در سال 97-96 بود که تعداد 311 نفر از ایشان بهعنوان نمونه و بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که همانند با نسخۀ اصلی پرسشنامه این مقیاس در جامعۀ مختص دانشآموزان ایرانی دارای چهار مؤلفه است که این مؤلفهها را تحلیل عامل تائیدی مرتبه اول مورد تائید قرار داد. این مؤلفهها در تحلیل عامل تائیدی مرتبه دوم همگی در ذیل مفهوم طرد همسالان قرار گرفت. در مجموع میتوان گفت که مقیاس طرد همسالان بعد از تعدیلهایی جزئی که بر روی آن صورت گرفت دارای روایی و پایائی مطلوبی میباشد و قابلیت استفاده در جامعۀ دانشآموزان ایرانی را دارد
جواد عینی پور؛ احمد سوری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبارسنجی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان بر اساس مدل نظریه هوش چندوجهی زمینهای چنگ(2000) ساخته شد. در این مدل، محوریترین نوع هوش یعنی هوش یادگیری که به معنی توانایی یادگیری و تفکر خلاقانه و انتقادی و بهینهسازی استفاده از توانائیهای زیستی- فیزیولوژیکی است، در مرکز و قلب مدل ارتباطی انواع هوش مستقر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبارسنجی آزمون هوش چندگانه زمینهای دانشجویان بر اساس مدل نظریه هوش چندوجهی زمینهای چنگ(2000) ساخته شد. در این مدل، محوریترین نوع هوش یعنی هوش یادگیری که به معنی توانایی یادگیری و تفکر خلاقانه و انتقادی و بهینهسازی استفاده از توانائیهای زیستی- فیزیولوژیکی است، در مرکز و قلب مدل ارتباطی انواع هوش مستقر گردیده است و پنج نوع هوش دیگر یعنی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی در تأثیر و تأثر متقابل با آن قرار دارند. روش پژوهشی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموختگان متقاضی شغل پلیس بود که از بین آنها 200 نفر به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشته شدن پرسشنامههای ناقص به تعداد 161 نفر تقلیل یافت. این آزمون در 6 مؤلفه هوشهای یادگیری، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فنی و در قالب 32 سؤال تنظیم شد. پس از حصول روایی و پایایی مناسب این آزمون، دادهها با استفاده از نرمافزار Amos تجزیهوتحلیل شد. پس از احراز مناسب بودن مدل با استفاده از شاخصهای برازش، نتایج حاکی از بار عاملی ضعیف 5 سوال بود که از آزمون حذف گردید و شکل نهایی آزمون مورد تأیید واقع شد. نتایج دیگر نشان دادکه به جز ارتباط دوطرفه معنیدار و مثبت هوش فنی و هوش سیاسی، ارتباط بین بقیه مسیرها معنیدار نبود؛ بنابراین انواع مختلف مؤلفههای هوش، زمینهای و دارای استقلال نسبی از یکدیگر هستند.
سامان نونهال؛ شهرام محمدخانی؛ جعفر حسنی؛ مهدی اکبری
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا در افرادی بود که مشغول کاهش وزن یا حفظ وزنِ کاهشیافته بودند. در این پژوهش توصیفی، 420 نفر به شیوۀ نمونهگیری متوالی انتخاب شدند و به پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا و مقیاس شفقت به خود پاسخ دادند. برای بررسی روایی پرسشنامه، ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا در افرادی بود که مشغول کاهش وزن یا حفظ وزنِ کاهشیافته بودند. در این پژوهش توصیفی، 420 نفر به شیوۀ نمونهگیری متوالی انتخاب شدند و به پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا و مقیاس شفقت به خود پاسخ دادند. برای بررسی روایی پرسشنامه، از روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی) و روایی همگرا استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس همسانی درونی بررسی شد. تحلیل عاملی اکتشافیِ گویههای نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا دو عاملِ تمایل و پذیرش را آشکار ساخت، اما با مدل اصلی پرسشنامه، در سطح گویه، تفاوت داشت. ضرایب آلفای کرونباخِ عاملهای آشکارشده در دامنۀ 0/73 تا 0/74 قرار داشت که حاکی از مناسب بودن پایایی پرسشنامه بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار عاملیِ حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی حمایت کرد و شاخصهای برازش حاکی از برازش قابل قبول مدل بود. روایی همگرای پرسشنامه نیز مطلوب بود. نتایج این پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی پرسشنامۀ پذیرش و عمل مربوط به ولعِ غذا پایایی و رواییِ مطلوبی در جمعیت ایرانی دارد و ابزار خودسنجیِ مناسبی برای موقعیتهای بالینی و پژوهشی است.
فضل الله حسنوند؛ عزت اله قدم پور
چکیده
بازیگوشی روانشناختی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای مثبت همچون افزایش انگیزش درونـی، خلاقیت، نگرش مثبت نسبت به محیط کار، مهارت های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی بالا پیوند دارد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روانشناختی شن، چیک و زین انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه ...
بیشتر
بازیگوشی روانشناختی یکی از ویژگی های شخصیتی است که با پیامدهای مثبت همچون افزایش انگیزش درونـی، خلاقیت، نگرش مثبت نسبت به محیط کار، مهارت های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی بالا پیوند دارد. پژوهش پیش رو با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ویژگی شخصیتی بازیگوشی روانشناختی شن، چیک و زین انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 97-1396 می باشد که برابر با 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، نمونه مناسب برابر با 350 نفر بود که بر اساس روش تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بازیگوشی روانشناختی شن و همکاران (2014) و شادکامی آکسفورد استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، کرویت بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در بخش یافته ها، پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 93/0 محاسبه شد. همبستگی بازیگوشی روانشناختی و شادمانی برابر با 42/0 بدست آمد که در سطح 001/0 معنادار بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بعد باورها در سازه ی بازیگوشی فاقد اعتبار بود. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که پرسش های ابعاد آغازگری، واکنشپذیرى، انعطافپذیری و خودکاری بار عاملی مناسب دارند. شاخص های برازش نشان داد که مدل مقیاس بازیگوشی از برازش مناسبی برخوردار است. نتایج گویای این است که مقیاس بازیگوشی روانشناختی با اندازه گیری چهار بعد آغازگری، واکنشپذیرى، انعطافپذیری و خودکاری، ابزاری مناسب برای تعیین میزان برخورداری افراد از این ویژگی شخصیتی است و قابلیت استفاده در زمینه های گوناگون را دارد.
افشین افضلی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ روح الله عظیمی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید از نظر دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان که در ارزیابی اساتید شرکت نموده اند، بود حجم نمونه آماری شامل 500 نفر بود که به شیوه نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش کیفیت آموزش مجازی اساتید از نظر دانشجویان بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان که در ارزیابی اساتید شرکت نموده اند، بود حجم نمونه آماری شامل 500 نفر بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی نسبتی انتخاب شدند. الگوی کیفیت آموزش مجازی 15 سؤالی در پنج بعد راهبردهای آموزشی، محتوای آموزشی، فعالیتهای ارزیابی، تعامل و پاسخگویی و اثربخشی طراحی شد؛ سپس با استفاده از تکنیکهای آماری نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی، روایی ابزار، بررسی و درنهایت با روش آلفای کرانباخ، پایایی ابزار تعیین شد. نتایج نشان داد ساختار الگوی کیفیت آموزش مجازی با توجه به نسبت روایی محتوا (76/0)و تحلیل عاملی تأییدی که مقدار شاخص نیکویی برازش(GFI) برابر با 967/0 شاخص برازندگی تطبیقی (CFI) برابر با 994/0 و شاخص تعدیل یافته برازندگی (AFGI) برابر با 924/0 و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد(RMSEA) برابر با 052/0 تأیید شد. همچنین ابزار دارای پایایی مناسب و مطلوب با مقادیر آلفای کرانباخ کل (988/0)، بود.
محمد صابر صابری زفرقندی؛ فرید احمدراد؛ محسن جدیدی؛ سمانه السادات سرکشیکیان؛ فاطمه کریم خانی
چکیده
فقدان ابزاری برای اندازه گیری اعتیاد به رسانههای اجتماعی مانع توسعه بیشتر زمینه تحقیقاتی شده است چرا که ابزارهای معتبر کمی جهت سنجش این مهم وجود دارد علاوه بر این هیچ کدام نیز در زبان فارسی تأیید نشدهاند. هدف کلی مطالعه حاضر ساخت و رواسازی مقیاس شبکههای رسانه ای اجتماعی بود. در مطالعه حاضر از روش تحقیق ترکیبی و طرح آمیخته اکتشافی ...
بیشتر
فقدان ابزاری برای اندازه گیری اعتیاد به رسانههای اجتماعی مانع توسعه بیشتر زمینه تحقیقاتی شده است چرا که ابزارهای معتبر کمی جهت سنجش این مهم وجود دارد علاوه بر این هیچ کدام نیز در زبان فارسی تأیید نشدهاند. هدف کلی مطالعه حاضر ساخت و رواسازی مقیاس شبکههای رسانه ای اجتماعی بود. در مطالعه حاضر از روش تحقیق ترکیبی و طرح آمیخته اکتشافی بهعنوان راهبرد پژوهش استفاده شد؛ که روش پژوهش در بخش کیفی ، نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک اشتراوس-کوربین و در بخش کمی از روش تحقیق همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خانوادههای مراجعه کننده به دادگاه خانواده استان تهران که 32 نفر به صورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفته و در بخش کمی شامل خانوادههای ساکن در استان تهران بود که در انتها 413 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. در تحلیل یافتهها 89 گویه استخراج و بعد از بررسی روایی صوری، روایی محتوایی و ساختار عاملی 45 گویه تایید شدند، در نهایت پرسشنامهی ساخته شده شامل 7 عامل شد که در مجموع 64/65 درصد از واریانس را تبیین میکند (عامل اول 06/23 درصد، عامل دوم 12 درصد، عامل سوم 16/7 درصد، عامل چهارم 19/6 درصد، عامل پنجم 85/5 درصد، عامل ششم 46/5 درصد و عامل هفتم 20/5 درصد) که نشاندهنده روا بودن پرسشنامه است. نتایج نشان دادند که مقیاس ساخته شده میتواند برای ارزیابی اعتیاد به رسانههای اجتماعی در هر دو محیط بالینی و غیر بالینی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر این این ابزار به بررسی متغیرهایی میپردازد که در مقیاسهای معروف اعتیاد به پلتفورمهای مجازی خاص بررسی نشدهاند.
رویا اسدی؛ رضا اسماعیلی؛ سعیده گروسی
چکیده
هیچ عصری مانند عصر حاضر خطر انحلال کانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن مورد توجه قرار نگرفته است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. پیچیدهترین رابطهها، روابطی است که میان زن و شوهر وجود دارد لذا دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه بسیار مشکل و در شرایطی هم غیرممکن خواهد بود. پژوهشهای ...
بیشتر
هیچ عصری مانند عصر حاضر خطر انحلال کانون خانوادگی و عوارض سوء ناشی از آن مورد توجه قرار نگرفته است و در هیچ عصری مانند این عصر عملاً بشر دچار این خطر و آثار سوء ناشی از آن نبوده است. پیچیدهترین رابطهها، روابطی است که میان زن و شوهر وجود دارد لذا دستیابی به اطلاعاتی در این زمینه بسیار مشکل و در شرایطی هم غیرممکن خواهد بود. پژوهشهای زیادی برای یافتن مهمترین علل مؤثر بر طلاق، انجام شده اما به نتایج متفاوتی دست یافتهاند. به همین دلیل خلاء ناشی از فقدان روش برای سازماندهی، نمایش، پیوند دادن و سرانجام ادغام پژوهشهای انجام شده کاملاً احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج (فراتحلیل) پژوهشهای انجام شده در حوزه علل شخصیتی و ارتباطی مؤثر در طلاق را مورد بررسی قرار داد. 36 مطالعه از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و جستجوی دستی در پژوهشگاه علوم و فناوری ایران در بین سالهای 1378 تا 1395 انجام شده بودند، شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها از طریق نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تحلیل شدند. یافتهها: شاخص اندازه اثر ترکیبی r برای متغیرهای شخصیتی در مدل ثابت 042/0 و در مدل تصادفی 08/0 و برای متغیرهای ارتباطی در مدل اثرات ثابت 034/0 و در مدل اثرات تصادفی 057/0 که با توجه به معیار کوهن میزان اندازه اثر، در هردو عامل کم بود؛ اما در بررسی اندازه اثر تفکیکی علل شخصیتی، متغیرهای انجام کارهای خلاف و در علل ارتباطی متغیر عدم توجه و عشق اندازه اثر زیاد و رابطه مثبت با طلاق داشتند. با توجه به ناهمگنی در مطالعات، تحلیل تعدیلکنندهها صورت گرفت
کمال پرهون؛ هادی پرهون؛ علیرضا مرادی؛ حمیدرضا حسن آبادی
چکیده
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام ...
بیشتر
چکیدهبا توجه به محدودیتهای پیش رو اندازه گیری مبتنی بر عملکرد کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان، مقیاسهای درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی به عنوان جایگزینهای مناسب پیشنهاد میشوند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال انجام شد. در قالب یک طرح همبستگی، 300 نفر از دانش آموزان13 تا 18 سال (7/50 درصد پسر و 3/49 درصد دختر) مشغول به تحصیل در مدارس دورة متوسطة شهر تهران در مطالعه حاضر شرکت کردند. تجزیه و تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزارهایSPSS25 ، AMOS24 و SmartPLS 3 انجام شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که ساختار سه عاملی (شاخصهای رفتاری، هیجانی و شناختی) با 9 خرده مقیاس (بازداری، خود پایشی، جابجایی، کنترل هیجانی، آغاز گری، حافظة کاری، برنامهریزی/ سازماندهی، پایش تکلیف و سازماندهی مواد)، مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم در دانش آموزان 13 تا 18 سال ایرانی از برازش لازم برخوردار است. همسانی درونی این مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ برای شاخصها بین 87/0 تا 89/0 و برای خرده مقیاسها نیز بین 87/0 تا 9/0 به دست آمد. همچنین پایایی بازآزمایی این مقیاس 9/0 به دست آمد. روایی همگرا برای سه شاخص تنظیم رفتاری (52/0AVE=)، تنظیم هیجانی (54/0AVE=) و تنظیم شناختی (58/0AVE=) به دست آمد. افزون بر این، پایایی ترکیبی (CR)، برای سه شاخص تنظیم رفتاری (85/0CR=)، تنظیم هیجانی (87/0CR=) و تنظیم شناختی (83/0CR=) گزارش شد. با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان عنوان کرد که نسخة پارسی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم، جهت سنجش کارکردهای اجرایی دانش آموزان 13 تا 18 سال در ایران از ویژگیهای روان سنجی مناسبی برخوردار است و میتواند ابزار قابل اعتمادی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی باشد.
هادی رهبری؛ ناصر پورصادق؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
یکی از چالشهای مهم سازمانهای امروزی ترک خدمت ارادی و داوطلبانه کارکنان است. ترک خدمت داوطلبانه هزینههای مستقیم و غیرمستقیم فراوانی برای سازمانها ایجاد میکند. ازین رو سازمانها همواره بدنبال بکارگیری رویکردهایی برای حفظ و نگهداشت کارکنان خود هستند. درهمتنیدگی شغلی از رویکردهای نوین در جلوگیری از ترک خدمت داوطلبانه کارکنان ...
بیشتر
یکی از چالشهای مهم سازمانهای امروزی ترک خدمت ارادی و داوطلبانه کارکنان است. ترک خدمت داوطلبانه هزینههای مستقیم و غیرمستقیم فراوانی برای سازمانها ایجاد میکند. ازین رو سازمانها همواره بدنبال بکارگیری رویکردهایی برای حفظ و نگهداشت کارکنان خود هستند. درهمتنیدگی شغلی از رویکردهای نوین در جلوگیری از ترک خدمت داوطلبانه کارکنان است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر درهمتنیدگی شغلی میباشد. در راستای این هدف، این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات در پژوهش حاضر، اسناد و مدارک گذشته در این زمینه است که به طور کلی شامل 31 مقاله میشود. شیوه تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز است. نتایج بیانگر این است که عوامل تاثیرگذار بر درهمتنیدگی شغلی را میتوان بر اساس چهار مقوله کلی: عوامل فردی(متغیرهای جمعیتشناختی، سابقه خدمت، اضطراب جدایی،توانمندی حرفهای و چشمانداز فردی)، عوامل شغلی(انتظارات شغلی، ماهیت شغلی)، عوامل سازمانی(کیفیت محل کار، فرصتهای رشد و ترفیع، پیوندهای درون سازمانی، رضایت از شرایط، نظام پرداخت و جبران خدمات و وجهه و اعتبار سازمان)، عوامل برگرفته از جامعه(شرایط خانوادگی و دوستان، فعالیتهای چندگانه، امکانات و تسهیلات رفاهی، شریاط بازار و جو فرهنگی، سیاسی، مذهبی) تحلیل کرد. در پایان براساس یافتههای پژوهش پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
ابراهیم فهلی؛ کیومرث فرحبخش؛ عبدالله معتمدی؛ سمیه کاظمیان
چکیده
چکیده : یکی از راهکارهای اساسی کاهش طلاق استفاده از خدمات مشاوره تعارضات زناشویی است. ولی خیلی از زنان درآستانهی طلاق انگیزه چندانی برای مشاوره ندارند. برای مشخص کردن این گروه از زنان در آستانه طلاق و ایجاد انگیزه مشاوره در آنها، این پژوهش با هدف تدوین مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی زنان در آستانهی طلاق انجام گرفت. روش پژوهش ...
بیشتر
چکیده : یکی از راهکارهای اساسی کاهش طلاق استفاده از خدمات مشاوره تعارضات زناشویی است. ولی خیلی از زنان درآستانهی طلاق انگیزه چندانی برای مشاوره ندارند. برای مشخص کردن این گروه از زنان در آستانه طلاق و ایجاد انگیزه مشاوره در آنها، این پژوهش با هدف تدوین مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی زنان در آستانهی طلاق انجام گرفت. روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان در آستانه طلاق استان همدان در سال 1398 تشکیل دادهاند. شیوه نمونهگیری هدفمند است، نمونه از بین شهرهای استان همدان، شهرستانهای همدان، اسدآباد و بهار انتخاب شد. حجم نمونه 291 نفر بود. برای پی بردن به ساختار عاملی و روایی سازه ویژگیهای روانسنجی مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی، از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفادهشد. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و با چرخش واریماکس و استخراج نهایی، سه عامل انتظار، ابزار و ارزش به دست آمد ، این سه عامل درمجموع، 94/78 از واریانس کل سؤالات مقیاس را تبیین نمود. ضریب آلفای کرونباخ خرده مقیاسها برای عامل انتظار 95 /0، برای ابزار 96/0 و برای ارزش 94/0 و برای نمره کل پرسشنامه نیز 95/0 برآورد شد که نشاندهنده پایایی مناسب گویه های مقیاس بود. تحلیل عاملی تائیدی و شاخصهای آن نیز بیانگر برازش مطلوب مقیاس بود و نشان داد همبستگی بین سؤالات و سازه در این مدل سه عاملی مورد تأیید است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش می-توان گفت این نسخه مقیاس انگیزه مشاوره تعارضات زناشویی در بین زنان در آستانهی طلاق از پایایی و روایی کافی برخوردار است و میتوان از آن در موقعیتهای مختلف مشاورهی تعارضات زناشویی و فعالیتهای پژوهشی استفاده کرد.
زهرا جانی؛ علی دلاور؛ ابوالفضل کرمی؛ بهزاد شوقی
چکیده
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی و روش مدلیابی معادلات ساختاری بود؛ جامعه آماری زنان متأهلمراجعه کننده به خانههای سلامت شهر تهران سال ۸۹۳۱ بودند. حجم نمونه موردنظر 044 نفر و روش نمونه گیری پژوهشتصادفی خوشهای چند مرحلهای بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه صمیمیت زوجین ووندن بروک و هانس برتمن؛ پرسشنامه تمایزیافتگی خود، پرسشنامۀ ...
بیشتر
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی و روش مدلیابی معادلات ساختاری بود؛ جامعه آماری زنان متأهلمراجعه کننده به خانههای سلامت شهر تهران سال ۸۹۳۱ بودند. حجم نمونه موردنظر 044 نفر و روش نمونه گیری پژوهشتصادفی خوشهای چند مرحلهای بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه صمیمیت زوجین ووندن بروک و هانس برتمن؛ پرسشنامه تمایزیافتگی خود، پرسشنامۀ رضایت جنسی هادسون، پرسشنامه باورهای ارتباطی، پرسشنامۀ تعهد زناشویی آدامز و جونز وپرسشنامه کیفیت روابط زناشویی بود. یافتههای مدل سازی معادلات ساختاری حاکی از آن بود که اثر تمایزیافتگی بر<4/ 4 است 40 / صمیمیت زوجین برابر با 440 P 4 است که در - / (؛ تأثیر باورهای ارتباطی بر صمیمیت زوجین برابر با ۸00>4/ سطح 4۸ p < معنیدار است؛ همچنین اثر مستقیم باورهای ارتباطی از نظر آماری معنی دار نبود 40 p و اثر مستقیم باورهای> 4 از نظر آماری معنی دار بود 4۸ / ارتباطی بر کیفیت زناشویی با مقدار ۸۹0 p 4 بر / . رضایت جنسی دارای اثر مستقیم ۹۸0>4/ صمیمیت زوجین است که از نظر آماری معنی دار بود 4۸ p 4 بر تعهد / ؛ همچنین رضایت جنسی دارای اثر مستقیم 0۳>4/ زناشویی بود که در سطح 4۸ p 4 است که در سطح / معنی دار است و بر کیفیت زناشویی نیز درای اثر معنی دار 00۸>4/4۸ p 4 بر صمیمیت زوجین است که در / معنی دار بود؛ همچنین مششخص شد که تعهد زناشویی دارای اثر مستقیم ۹0۸>4/ سطح 4۸ p >4/ 4 بر صمیمیت زوجین بود که در سطح 4۸ / معنی دار بود؛ کیفیت زندگی دارای اثر مستقیم ۸۹0 p معنی دار است؛ از یافتههای پژوهش میتوان در برنامههای مشاورهای برای بهبود صمیمیت زوجین بهره جست.
حمیدرضا مقامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی دورههای مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس مدل پاتریک بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشند که ازتعداد 550 نفر از آن ها، 326 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تعداد دوره های آموزشی برگزار شده، 30 دوره آموزشی بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خندان (1392) می باشد. داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح واکنش دوره های مربی گری مهدکودک و نرم افزار کامفار پیشرفته بقیه دوره ها تاثیر مثبت داشتند. بالاترین میانگین در میانگین های مشاهده شده مربوط به دوره مربیگری اتیسم و پایین ترین میانگین ها مربوط به دوره های نرم افزار کامفار پیشرفته بود. در واکنش به محتوا و نسبت به تجهیزات در دورههای حسابداری حقوق و دستمزد، فتوشاپ، تهیه گزارشات فصلی و اظهارنامه مالیاتی عملکرد و دوره کمک های اولیه منفی و واکنش شرکت کنندگان نسبت به تجهیزات در سایر دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت بود. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، میزان یادگیری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، تغییرات رفتاری شرکت کنندگان در تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی مثبت میباشد. با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات مشاهده شده از میانگین نظری (مقدار متوسط 3)، نتیجه گرفته میشود میزان تاثیر تمامی دورههای آموزشی مهارت افزایی در رفع مشکلات موجود سازمان و تحقق اهداف سازمانی مثبت میباشد. در نتیجه مدیران دوره های مهارت آموزی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران باید با پایش و آسیب شناسی دوره هایی که دارای اثربخشی لازم نبوده اند نسبت به افزایش کیفیت و تغییرات بر اساس آسیب شناسی اقدام کنند.
سعید صحت
چکیده
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی اعضای هیئتعلمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1395-96 بودند که تعداد 242 دانشجو بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته روی ایشان به اجرا در آمد. ابزار ...
بیشتر
چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزشیابی اعضای هیئتعلمی در بعد آموزش بود؛ جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 1395-96 بودند که تعداد 242 دانشجو بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند و ابزار محقق ساخته روی ایشان به اجرا در آمد. ابزار مذکور در 91 گویه و در طیف لیکرت پنجدرجهای (زیاد، نسبتاً زیاد، متوسط، نسبتاً کم و بسیار کم) میزان اهمیت هر یک از شاخصها را در ارزیابی اساتید مورد اندازهگیری قرار میداد. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی، آزمون فریدمن و کروسکال والیس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بین میانگین رتبه شاخصها تفاوت معناداری وجود دارد؛ بنابراین به بررسی میانگین رتبههای شاخصها از دیدگاه پاسخگویان پرداخته شد و مهمترین و کماهمیتترین شاخصها شناسایی شدند. از نظر پاسخگویان مهمترین شاخص آموزشی در ارتقاء اعضای هیئتعلمی عبارت از "میزان استفاده از مباحث جدید مرتبط با درس" است. پسازآن شاخص "میزان تسلط علمی استاد بر موضوع درس" در مرتبه سوم شاخص "رعایت احترام متقابل" بودند. نتایج این مطالعه میتواند پاسخگوی برخی از چالشهای مدنظر مدرسین در زمینه ارزشیابی با استفاده از نظرات دانشجویان بوده و میتوان با استفاده مناسب از این نظرات برنامهریزان را با نقاط ضعف و قوت فرآیند ارزشیابی آشنا و امکان اصلاح را فراهم ساخت.
زهره آقاخانی؛ محمد حسین ضرغامی
چکیده
اعتیاد به عشق نوعی اعتیاد رفتاری است که بهتازگی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و روانپزشکی را به خود جلب کرده است. این پدیده موجب رنج و پریشانی، ناسازگاری و مخاطره برای فرد مبتلا و دیگران میشود. هدف از اجرای این پژوهش، استفاده از تحلیل شبکه بهعنوان یکی از رویکردهای اندازهگیری روانی و کاربرد آن درمطالعه ساختار شبکهای نشانگان ...
بیشتر
اعتیاد به عشق نوعی اعتیاد رفتاری است که بهتازگی توجه پژوهشگران حوزه روانشناسی و روانپزشکی را به خود جلب کرده است. این پدیده موجب رنج و پریشانی، ناسازگاری و مخاطره برای فرد مبتلا و دیگران میشود. هدف از اجرای این پژوهش، استفاده از تحلیل شبکه بهعنوان یکی از رویکردهای اندازهگیری روانی و کاربرد آن درمطالعه ساختار شبکهای نشانگان اعتیاد به عشق بود. تحلیل شبکه روش قدرتمندی برای تحلیل روابط میان عناصر شبکه (گویههای پرسشنامه) میباشد. روش پژوهش اکتشافی ـ توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تمام مردان و زنان ایرانی با تجربه حداقل یکبار عاشق شدن بود. تعداد 148 سوال با مقیاس لیکرت 8 ارزشی تدوین و در تحلیل سوال، دو سوال حذف شد. دادهها از اجرای الکترونیکی پرسشنامه محقق ساخته روی 1149 نفر اجرا و در دو مرحلهی مجزا با استفاده از بستهی نرم افزاری MIRT در نرم افزار R تحلیل شدند. نمایش گرافیکی بر اساس داده های جمعآوری شده از طریق تحلیل شبکه (نظریه گراف) و الگوریتم فروترمن ـ رینگولد با استفاده از بستههای نرمافزاری qgraph , boothnet در نرم افزار R انجام شد. نتایج تحلیل شبکه نشان داد سوالات پرسشنامه که هر کدام به نشانهای از نشانگان اعتیاد به عشق مبتنی بر مطالعات این حوزه میباشند، دریک شبکه منسجم قرارمیگیرند. مهمترین نشانگان درشبکه نشانگان اعتیاد به عشق وسواس، خیالپردازی، تکانشگری، وابستگی جسمی و هیجانی و هیجانخواهی بالا و کماهمیتترین نشانگان میلبهخودکشی، فداکاری بیشازحد و جذابیتهای جنسی گزارش شد.
افشین افضلی؛ نسرین حیدری سورشجانی؛ جمال عبدالملکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش کیفیت خدمات آموزشی بر مینای مدل سرکوال انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 300 نفر برآورد شد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی ابزار سنجش کیفیت خدمات آموزشی بر مینای مدل سرکوال انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 300 نفر برآورد شد و نمونهها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بر مبنای مدل کیفیت خدمات سرکوال، الگوی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه 60 سوالی در دو بعد اصلی ادراکات و انتظارات در طیف 5 درجه ای لیکرت طراحی شد، سپس با استفاده از تکنیک های نسبت روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی به بررسی روایی ابزار اقدام شد و در نهایت با روش آلفای کرانباخ به تعیین پایایی ابزار اقدام شد. نتایج بیانگر آنند که ساختار الگوی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه با توجه به نسبت روایی محتوا کل(752/0)، انتظارات(748/0) و ادراکات(756/0)و تحلیل عاملی تاییدی که مقدار واریانس تبیین شده کل مدل(GFI) برابر با 98/0 و مقدار خطا برابر با 022/0 مورد تایید قرار گرفت. همچنین ابزار دارای پایایی مناسب و مطلوب با مقادیر الفای کرانباخ کل(92/0)، انتظارات(903/0) و ادراکات(933/0)می باشد.
محمد عسگری؛ اعظم کلائی؛ سیده مریم پورموسوی
چکیده
هدف از این پژوهش رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) در نمونه ایرانی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد 18 تا 50 ساله فعال در فضای مجازی ساکن شهر تهران در سال 1398 بود. جهت نمونهگیری تعداد 400 نفر (200 زن و 200 مرد) با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) در نمونه ایرانی بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روششناسی در زمره پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد 18 تا 50 ساله فعال در فضای مجازی ساکن شهر تهران در سال 1398 بود. جهت نمونهگیری تعداد 400 نفر (200 زن و 200 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه خودشیفتگی در فضای مجازی (ONPI) به زبان فارسی ترجمه شد و روایی محتوایی آن توسط اساتید روانشناسی و مشاوره تائید شد. پس از جمعآوری نمونههای مورد نیاز اعتباریابی این ابزار با استفاده از نرمافزار SPSS-23 به شیوه آلفای کرونباخ برای مؤلفههای قدرت نفوذ (758/0=α)، خودبسندگی (767/0=α)، برتریجویی (712/0=α)، خودنمایی (764/0=α)، بهرهکشی (754/0=α)، مغرور بودن (705/0=α)، استحقاق داشتن (714/0=α) و برای کل پرسشنامه (838/0=α) گزارش شد. روایی سازه این ابزار نیز با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که دادههای حاصل با مدل 7 عاملی از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. پس از بررسی روایی و اعتباریابی ابزار نمرات هنجار پرسشنامه برای هر دامنهای از نمرات با استفاده از نرمافزار Jmetrik-4.1.1 گزارش شدند. نتیجه آنکه با توجه به اینکه رفتارهایی که افراد در دنیای مجازی از خود بروز میدهند متفاوت از دنیای واقعی است این ابزار میتواند بهعنوان ابزاری مناسب جهت سنجش خودشیفتگی مورد استفاده قرار گیرد.
معصومه السادات ابطحی؛ سیمین فرشادفر
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تاثیر بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش اضطراب و بهبود مهارتهای خودیاری فراگیران پیش دبستانی بود. روش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مراجعه کننده به پیش دبستانی در شهر کهگیلویه و بویر احمد بود که از بین آنها 40 نفر (20 نفر گروه گواه و 20 نفر آزمایش) با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس- نسخه والد و مقیاس مهارتهای خودیاری دانشگاه ایالت (1992) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر کاهش مولفههای اضطراب (ترس از جراحتهای جسمانی، هراس اجتماعی، اختلال اضطراب تعمیم یافته، وسواس-بیاختیاری) تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین، بازیهای آموزشی بر اساس مدل برنامهریزی چندبعدی بر بهبود مهارتهای خودیاری تاثیر مثبت و معناداری داشت. بنابراین با توجه به یافتهها پیشنهاد میگردد که بازیهای متنوع با کاربردهای آموزشی و مبتنی بر برنامه-ریزی چندبعدی توسط برنامهریزان دوره پیش دبستانی طراحی شود
نسیم اصغری؛ فاطمه الزهرا حیدری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارت های جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریه های ساخت مفهوم اسفارد(1991) و گری و تال (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورد استفاده، روش تحلیل محتوا است. از نظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از نظر جمع آوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیر آزمایشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارت های جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریه های ساخت مفهوم اسفارد(1991) و گری و تال (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورد استفاده، روش تحلیل محتوا است. از نظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از نظر جمع آوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیر آزمایشی قرار دارد .فصل سوم کتاب ریاضی پایه هفتم، شامل 4 بخش الگوهای عددی، عبارت های جبری، مقدار عددی یک عبارت جبری و معادله است که این پژوهش به بررسی روند ساخت مفاهیم جبری در دو بخش متغیر و عبارت های جبری، می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش این دو مفهوم به گونه ای است که فرصت آموزشی لازم برای مرحله فشرده سازی (مرحله دوم ساخت مفهوم) پیش بینی نشده است و این مرحله، اغلب حذف شده است. همچنین در روند آموزشی، فرصت عبور از مرحله فشرده سازی به مرحله شی انگاری ( مرحله سوم) فراهم نشده است. بنا بر نظریه گری و تال، ساخت مفهوم در مرحله رویه مانده و به مرحله اخر یعنی درک مفهوم نرسیده است. بنابراین با توجه به نظریه های ساخت مفهوم، مراحل درک ساختاری و مفهومی برای متغیر و عبارت های جبری در نگارش کتاب درسی پیش بینی نشده است.
سعید اکبری زردخانه؛ سید عین الله طیموری فرد؛ بهاره السادات حیدریه زاده
چکیده
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانشآموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتمهای هر یک از پرسشنامهها از ویژگیهای مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تکعاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز درحد قابل قبولی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.
ملیحه احمدی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویهای را تکمیل کردند. به منظور استخراج مؤلفههای زیربنایی پرسشنامه 57 گویهای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفههای اصلی PCA)) بهکار گرفته شد و دادهها به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکنKMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. یافتهها: تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسیها تشکیل شده است.طبق تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراج شده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 میباشد. به استثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویهها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتا پایین برخوردار است، گویههای دیگر مؤلفهها از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. نتیجهگیری: پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه است.
فرانک مرادی ضمیر؛ مهناز استکی
چکیده
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ...
بیشتر
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ،حافظه و مشاهده ،طبقه بندی، توالی تفکر، استدلال وحل مسئله ،مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیش نیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی،فیزیکی،اجتماعی است. این پرسشنامه به صورت اینترنتی در مهدها و پیش دبستانی ها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5تا6ساله بودند و نمونه ها شامل100 نفر از والدین بودند . چک لیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی وصوری بود سوم تعیین پایایی چک لیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که داده ها در نرم افزار SPSS22انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین ،واریانس، نمودار، کجی و هم چنین درآمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سوالات مورد ارزیابی قرارگرفت و نتیجه این شد چک لیست از66سوال به 42سوال تقلیل پیدا کرد. پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست امد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تایید شد.هم چنین پرسشنامه را 10متخصص بررسی کردند وروایی محتوایی وصوری پرسشنامه که براساس شخصCVRبود 2/ 2بدست آمد.ودر پژوهش بر روی کودکان حدود86/0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد.