زهرا فاتحی پیکانی؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو و همکاران، 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (دارتمن، گلاب، ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو، ناکایا، کانیکو و ناگامنی، 2002) در بین گروهی از نوجوانان دختر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 486 نوجوان دختر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، به مقیاس تابآوری نوجوان (اُشیو و همکاران، 2002)، مقیاس ذهنآگاهی نوجوان و بزرگسال (دارتمن، گلاب، آگانیسیان و رید، 2018)، مقیاس بازارزیابی شناختی (گراس و جان، 2003) و فهرست مقابلة فعال (گرینگلس، شوارزر، جاکوبیک، فیکسنبام و تابرت، 1999) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس تابآوری نوجوان از روش آماری تحلیل مولفههای اصلی با چرخش اوبلیمین و به منظور تعیین روایی ملاکی مقیاس از همبستگی بین زیرمقیاسهای تابآوری با ذهنآگاهی، بازارزیابی شناختی و مقابلة فعال، استفاده شد. نتایج تحلیل مولفههای اصلی نشان داد که مقیاس تابآوری نوجوان از چهار عامل جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری، تشکیل شد. ضرایب همبستگی بین ابعاد تابآوری با ذهنآگاهی، بازارزیابی شناختی و مقابلة فعال، از روایی ملاکی مقیاس تابآوری نوجوان، به طور تجربی، حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی عاملهای جهتگیری مثبت نسبت به آینده، نظمبخشی هیجانی، نوجویی و بردباری به ترتیب برابر با 90/0، 75/0، 77/0 و 65/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة فارسی مقیاس تابآوری نوجوان برای سنجش سازة تابآوری روانشناختی ابزاری روا و پایا است.
سیده خدیجه امیریان؛ منصوره حاج حسینی؛ مینا نظامی؛ سیمین ابراهیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر رواسازی مقیاس درگیری در بحث کلاسی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. مقیاس درگیری در بحث کلاسی، بحث را در قالب یک پرسش و پاسخ گروهی مفهوم سازی می کند که مستلزم ادراک از جو کلی یک کلاس و مشارکت افرادی است که درگیری دیگران را ارتقا می بخشند. این مقیاس، رفتار و تجارب افراد کلاس را در قالب چهار بعد اندازه گیری مهارت ها، اعتماد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر رواسازی مقیاس درگیری در بحث کلاسی در دانشجویان دانشگاه تهران بود. مقیاس درگیری در بحث کلاسی، بحث را در قالب یک پرسش و پاسخ گروهی مفهوم سازی می کند که مستلزم ادراک از جو کلی یک کلاس و مشارکت افرادی است که درگیری دیگران را ارتقا می بخشند. این مقیاس، رفتار و تجارب افراد کلاس را در قالب چهار بعد اندازه گیری مهارت ها، اعتماد به خود، گشودگی در بحث و ادراک از جو کلی کلاس، اندازه گیری می کند. شرکت کنندگان 403 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در مقاطع مختلف بودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های درگیری در بحث کلاسی، درگیری تحصیلی، خودکارآمدی عمومی (GSES) و محیط یادگیری کلاس (CLC) که به صورت آنلاین در اختیار آنها قرار گرفت، پاسخ دادند. داده ها در چند گام شامل تحلیل گویه، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، محاسبه روایی همگرا، واگرا و پایایی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل گویه نشان داد تمام گویه ها کفایت لازم را از نظر ملاک های توصیفی در نظر گرفته شده دارند. در تحلیل عاملی اکتشافی، حذف دو گویه و تحلیل مجدد بر روی گویه های باقیمانده منجر به شناسایی چهار عامل شد. تحلیل عاملی تاییدی نیز ساختار عاملی شناسایی شده در تحلیل عاملی اکتشافی را تایید کرد. شواهد نشان داد مقیاس درگیری در بحث کلاسی از روایی همگرا، واگرا و پایایی مناسبی برخوردار است.
نسیم اصغری؛ فاطمه الزهرا حیدری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارت های جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریه های ساخت مفهوم اسفارد(1991) و گری و تال (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورد استفاده، روش تحلیل محتوا است. از نظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از نظر جمع آوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیر آزمایشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نحوه ساخت مفهوم متغیر و عبارت های جبری، در کتاب درسی ریاضی پایه هفتم، بر اساس نظریه های ساخت مفهوم اسفارد(1991) و گری و تال (1994) است. این تحقیق، با رویکرد تفسیری از نوع کیفی است. روش مورد استفاده، روش تحلیل محتوا است. از نظر هدف در گروه تحقیقات کاربردی و از نظر جمع آوری و کنترل متغیرها در گروه تحقیقات غیر آزمایشی قرار دارد .فصل سوم کتاب ریاضی پایه هفتم، شامل 4 بخش الگوهای عددی، عبارت های جبری، مقدار عددی یک عبارت جبری و معادله است که این پژوهش به بررسی روند ساخت مفاهیم جبری در دو بخش متغیر و عبارت های جبری، می پردازد. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش این دو مفهوم به گونه ای است که فرصت آموزشی لازم برای مرحله فشرده سازی (مرحله دوم ساخت مفهوم) پیش بینی نشده است و این مرحله، اغلب حذف شده است. همچنین در روند آموزشی، فرصت عبور از مرحله فشرده سازی به مرحله شی انگاری ( مرحله سوم) فراهم نشده است. بنا بر نظریه گری و تال، ساخت مفهوم در مرحله رویه مانده و به مرحله اخر یعنی درک مفهوم نرسیده است. بنابراین با توجه به نظریه های ساخت مفهوم، مراحل درک ساختاری و مفهومی برای متغیر و عبارت های جبری در نگارش کتاب درسی پیش بینی نشده است.
سعید اکبری زردخانه؛ سید عین الله طیموری فرد؛ بهاره السادات حیدریه زاده
چکیده
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ارزیابی برنامههای توانمندسازی نوجوانان و خانوادهها با استفاده از ابزارهای مناسب، هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی ابزار خودگزارشی و گزارش والدین و معلمان برنامه تقویت خانواده (14-10) بود. پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ازنوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعهی آماری، نوجوانان 14-10 سال ایرانی بود که در دوره دوم ابتدایی (پایههای چهارم، پنجم و ششم)، مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 691 دانشآموز (331 پسر، 360 دختر) و 691 والد (334 پدر، 357 مادر) بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت گرداوری دادهها از پرسشنامه نظرسنجی شخص نوجوان، پرسشنامه نظرسنجی والدین/ سرپرستان، پرسشنامه توانایی و مشکلات- نسخه والدین، معلم و نوجوان و مقیاس کیفیت زندگی مدرسه استفاده شد. تحلیل آیتم نشان داد که آیتمهای هر یک از پرسشنامهها از ویژگیهای مطلوبی برخوردار هستند. نتایج تحلیل اکتشافی و تأییدی نیز نشان داد پرسشنامه والدین و نوجوانان ابزاری تکعاملی است. روایی همزمان ابزارها نیز درحد قابل قبولی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ابزارها از ویژگیهای روانسنجی مناسبی جهت ارزیابی برنامه تقویت بنیان خانواده برخوردار است.
ملیحه احمدی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویهای را تکمیل کردند. به منظور استخراج مؤلفههای زیربنایی پرسشنامه 57 گویهای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفههای اصلی PCA)) بهکار گرفته شد و دادهها به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکنKMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. یافتهها: تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسیها تشکیل شده است.طبق تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراج شده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 میباشد. به استثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویهها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتا پایین برخوردار است، گویههای دیگر مؤلفهها از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. نتیجهگیری: پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه است.
فرانک مرادی ضمیر؛ مهناز استکی
چکیده
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ...
بیشتر
پژوهش حاضربا هدف طراحی چک لیست مفاهیم پیش از عدد درکودکان 5تا6ساله و بررسی ویژگی های روانسنجی آن انجام شد.برای ساخت این ابزار از منابع کتابخانه ای یا تحلیل اسنادی استفاده شد. چک لیست شامل 66 سوال که 5 مولفه ی (طبقه بندی،ردیف کردن،نگهداری ذهنی،هندسه ،تشخیص شبا هت ها وتفاوت ها)،که مفاهیم پیش از عدد را در سطوح مختلف از قبیل(حواس پنج گانه ،حافظه و مشاهده ،طبقه بندی، توالی تفکر، استدلال وحل مسئله ،مفهوم رنگ، شکل، مفاهیم ریاضی پیش نیاز، مفاهیم محیطی مربوط به محیط طبیعی،فیزیکی،اجتماعی است. این پرسشنامه به صورت اینترنتی در مهدها و پیش دبستانی ها اجرا شد و جامعه آماری والدین کودکان 5تا6ساله بودند و نمونه ها شامل100 نفر از والدین بودند . چک لیست 4 هدف داشت اول چگونگی مفاهیم پیش از عدد در کودکان بود دوم تعیین روایی محتوایی وصوری بود سوم تعیین پایایی چک لیست و در آخر تعیین روایی سازه بود که داده ها در نرم افزار SPSS22انجام شد و شاخص توصیفی شامل میانگین ،واریانس، نمودار، کجی و هم چنین درآمار استنباطی از طریق تحلیل عامل اکتشافی تمام سوالات مورد ارزیابی قرارگرفت و نتیجه این شد چک لیست از66سوال به 42سوال تقلیل پیدا کرد. پرسشنامه از پایایی دقیق که از راه آلفای کرونباخ به دست امد حدود 6/0 برخوردار بود و همچنین برای همسانی درونی پرسشنامه روایی سازه تایید شد.هم چنین پرسشنامه را 10متخصص بررسی کردند وروایی محتوایی وصوری پرسشنامه که براساس شخصCVRبود 2/ 2بدست آمد.ودر پژوهش بر روی کودکان حدود86/0 از کودکان مفاهیم پیش از عدد در آنها وجود دارد.