علیرضا رئیسی قربان آبادی؛ سمیه پوراحسان؛ مهشید تجربه کار
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رفتار شهروندی سازمانی معلمان و ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای مناسب برای سنجش آنها بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان متوسطه آموزش و پرورش (ناحیه یک و دو) شهر کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش دردسترس بود که در اجرای مقدمانی حجم نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رفتار شهروندی سازمانی معلمان و ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای مناسب برای سنجش آنها بود. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه معلمان متوسطه آموزش و پرورش (ناحیه یک و دو) شهر کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش دردسترس بود که در اجرای مقدمانی حجم نمونه 30 نفر و در اجرای نهایی 384 معلم به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای رفتارشهروندی سازمانی معلمان که توسط پژوهشگران تحقیق حاضر ساخته شده (شامل 35 سوال و 5 بعد)، قلدری سازمانی اینرسن و همکاران (2009) و رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف و همکاران (1990) استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. پایایی کلی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 95/0 بهدست آمد. در پژوهش حاضر، برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه استفاده شد و نتایج نشان داد که همه مادههای پرسشنامه، از روایی بالایی برخوردار بودند. در نتیجه میتوان گفت که تمام مادههای پرسشنامه، رفتار شهروندی سازمانی معلمان را میسنجند و پرسشنامه پایایی و روایی مناسبی دارد و میتوان از آن برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی معلمان استفاده نمود.